Azt mondja egy ismerősöm, hogy az a baja a konkurenciája oldalaival, hogy azok olyan megmarketingeltek. És ez szerinte baj, mert így mind olyan egyforma lett, mind ugyanarról szól. Valamiért erről nekem a Csinibaba egy jelenete jutott az eszembe:
- Tupirka! Téged megkoreografáltak!
- Hát... meg!
(Ahogy én látom: lenyomnak egy jól összerakott éneket, majd erre jön a fenti párbeszéd. Vagyis pont az volt a baj, hogy túl jó. Innen a párhuzam.)
Amiért most előhoztam ezt a felvetést, az elsősorban az, hogy nem ez az első eset, amikor ezt mondja valaki. A nem marketingesek, nem kommunikációval foglalkozók, nem a médiában (és médiából) élők számára a marketing egyfajta szitokszó. Ha egy mérnökkel vagy egy színésszel beszélgetek, akkor a marketinget sokszor mint negatívum említik. Ennek persze értem az okát, de most nem akarom kifejteni. (Bár talán majd megér egy külön bejegyzést.)
Viszont a fenti hozzáállás miatt néha élből elutasítanak bizonyos megoldásokat, mert az nekik nem tetszik. Túl marketinges. És persze ezzel kidobnak olyan megoldásokat, amik miatt piacot (és pénzt) veszítenek.
Pedig nem túl bonyolult dologról van szó, íme, mi az a pár pont, amit be kell tartani:
1. A célcsoportod a mérce. Nem az a cél, hogy neked tetsző legyen a weboldalad, nem az a cél, hogy téged ne zavarjon, hanem a célcsoportodat.
2. Attól, hogy te valamit utálsz, még működhet a célcsoportodnál! Én például utálom a testimoniálokat, de használom, mert működik.
3. Mit gondolsz, te vagy az okosabb, vagy az a sok marketinges, aki a többi oldalt tervezte, ha a cél a terméked eladása? Hidd el, nem véletlenül készültek el azok a weboldalak úgy, hogy "túl lettek marketingelve"!
4. Mi a célod? Esztétikai élmény neked, vagy az eladás?
Sokan nem szeretik, de ha el akarunk adni, akkor a cél szentesítheti az eszközt. Természetesen mi is befolyásoljuk, a mi döntésünk is az, hogy mit szeretünk használni, de az elsődleges ízlés formáló mindig a célcsoportod.
Egyébként van kivétel, amikor a fenti okfejtés nem igaz. Az pedig az az eset, amikor elég nagy és elég erős vagy. Át lehet nevelni a vevőket, de az rengeteg pénz vagy hatalmi helyzet. Vagyis ha piacvezető vagy és sok az erőforrásod, alakítsd az ízlést. Vagy ha hatalmon lévő párt vagy, változtass törvényt. Minden más esetben figyelj a célcsoportodra.
És hagyd magad megkoreografálni!
Utolsó kommentek