Érdekes cikket írt Szutor Ferenc az IAB Magyarország blogjában, a Hivatalosan is kitört az AdBlock háború címmel. Érdemes elolvasni a cikket, az utóbbi pár nap történései pontosan le vannak írva benne:
- a Facebook lépései a blokkolók ellen
- az ellenlépések a blokkolói oldalról
- és a legismertebb blokkoló, az AdBlock Plus lépése, hogy a leszedett reklámok helyére ők raknak majd ki "kevésbé zavaró" reklámokat
A cikk alaposan végigveszi a problémát - egy fajta irányból. A hirdetői és főleg a tartalomszolgáltatói érdekek nagyon pontosan megjelennek benne, de ezzel együtt a történéseket egy kicsit talán össze is mossa. És most nemcsak arra gondolok, hogy a blokkolás nemcsak az AdBlock Plus sajátja, vagy arra, hogy ki és hogyan szeretné védeni jogos gazdasági érdekeit.
Volt egy nagyon vacak amcsi film sok évvel ezelőtt, mindegy is a története, ahol elhangzott egy örökbecsű kijelentés: "Most az a kérdés, hogyan lapátoljuk vissza a szart a lóba." Hát, az a szomorú igazság, hogy az online hirdetések piacán is ez a helyzet van: sikerült olyan mértékben elijeszteni a felhasználókat a hirdetésektől, hogy már az sem segít, ha megígérjük, csak nem zavaró hirdetéseket kapnak. A célzás pedig még jobban mellé ment: a sok elcseszett remarketing hirdetéssel, a rengeteg adatgyűjtéssel most nem azt érzik a felhasználók, hogy de jó, pontos hirdetéseket kapok, hanem azt, hogy mennyire belemásztunk a személyes szférájukba. Ráadásul a hirdetések se pontosak: hiába van kezünkben az eszköz, ha sokan nem tudják jól használni.
Itt nem látok semmi háborús eseményt: nem Frederik Pohl reklám-utópiájában vagyunk, ahol a reklámcégek irányítják a világot. A felhasználók nem értik, nem tudják, hogy miért van ez a sok reklám. Szutor Feri cikke alatt ott is van egy tipikusnak mondható válasz, abból idéznék:
A felhasználó az adataival fizet a szolgáltatásokért, amiket az oldal fenntartója tovább értékesít a hirdetőknek (plusz adót fizet az államnak az értékesítés kapcsán). Tehát a felhasználó reklámszűrővel és anélkül is megfizette a szolgáltatás árát. Ha a fenntartó nem tud a reklámpénzből részesülni, az az ő egyéni üzleti problémája – amit megpróbálhat orvosolni (több megoldás is létezik erre), vagy lehúzhatja a redőnyt, vagy csapágyasra hajthatja a szopórollert.
Nem érti ő sem a matekot, és a legtöbb olvasónk sem. Soha, senki nem magyarázta el, hogy mennyibe kerül egy tartalomszolgáltatást piaci alapon üzemeltetni. Csak azt látják, hogy az internetes vállalkozók "gazdagok". A hatalmas cégértékek mint aranynyaklánc és Audi R8 csillognak a szemekben, nem mint immateriális javak.
Az AdBlock Plus már más kérdés. Egy a felhasználói oldalról ártatlannak tűnő céget hagytak felnőni és megerősödni a tartalomszolgáltatók, és amikor már nagy szereplő lett, hirtelen kiderült, nem szerelemből készítették a szolgáltatást. Amit ők csinálnak, az színtiszta gengszterizmus. Kínában van ilyen, amikor a helyi kábeltévék a kereskedelmi adók reklámblokkjai helyén a helyi reklámokat futtatják, amiknek a bevétele hozzájuk kerül. Lopják ezt is, mint minden mást. Az AdBlock Plus aktuális a reklámbevételek egy részét lopja el. De ez sem háború. Divatos szóval élve ez terrorizmus.
Valójában szerintem "mindössze" az történik, hogy az évek óta meglévő jelenség, a reklámblokkolás elérte azt a szintet, amikor már fáj. Fáj a hirdetőknek, fáj a tartalomszolgáltatóknak. De fáj a felhasználóknak is: egyre több embernek van elege a reklámokból. Már mindegy is, hogy milyenekből, csak reklámot ne lássanak.
Megoldás? Ha tudnám, startup céget alapítanék rá. Nem gondolom, hogy a mélyponton vagyunk. Még sok idő el fog telni, amíg kialakul egy új üzleti modell, valami olyan vegyes megoldás, amely jó a piac legtöbb szereplőjének. Fájni fog itt is, ott is. Valószínűleg egyre több lesz a fizetős szolgáltatás, valószínűleg egyre többször találkozunk olyan weboldallal, amit kikapcsolt reklámokkal nem tudunk megnézni, és valószínűleg egyre több hirdető teszi majd fel azt a kínos kérdést: akkor most ténylegesen hogyan tudunk sok embert hatékonyan elérni?
Utolsó kommentek