Több, mint öt millió hazai felhasználója van a Facebooknak. Mára ez lett az az agora, ahol a polgárok megosztják egymással a gondolataikat. Persze ez a szépen hangzó mondat a valóságban néha egészen szélsőséges dolgokat eredményez.
Mindennaposak az indulatos bejegyzések, kommentek, vélemények. Az emberek egymást, cégeket, pártokat szidnak, néha udvariasan, máskor fröcsögve, magukból kikelve. Azt, hogy ennek mi az oka, és jó-e vagy sem, nem szeretném most boncolgatni. De ennek a szélsőséges stíluskavalkádnak van egy olyan következménye is, ami már marketing kérdés.
Ha valaki ilyen "beszélgetéshez" van szokva, akkor így fog megnyilvánulni minden felületen. Ez akkor is így van, amikor a cégünk Facebook oldalán mond véleményt vagy kommentezik. Olyan stílusban, mint amit megszokott.
A nagyobb gond az, ha mi is hozzászokunk ehhez, és ugyanilyen stílusban válaszolunk. De a gond az, hogy a válaszunk már nem csak a sajátunk, hanem az általunk képviselt cégé. Ha mi vagyunk a tulajdonosa a cégnek, akkor persze valahol ez kevésbé baj, de ha nem is vagyunk tulajdonosok... Nem fognak nekünk örülni.
Az igazi probléma pedig az, amikor elkezdenek egy céges Facebook oldalon vitatkozni, olyan stílusban, ami finoman szólva nem udvarias. Mert ez már tökéletesen ijesztő. Sajnos mostanában egyre többször látok ilyet, és az ilyen viták kontraproduktívakká válnak: nem segítenek, hanem rontják az adott cég megítélését. És ezzel az a rengeteg munka, amit a cégépítésre költöttünk, elértéktelenedik.
Éppen ezért pontokba szedtem néhány javaslatot azoknak, akik Facebook oldalt üzemeltetnek:
1. Ne vitatkozz! Ha úgy érzed, sértő a beírt vélemény, akkor töröld vagy rejtsd el, de ne vedd fel a kesztyűt.
2. Ha kérdeznek, válaszolj, de minél semlegesebb módon. Sértő kérdésre is higgadt választ kell adni.
3. Ha sértegetnek, támadnak, bátran törölj és tiltsd ki, aki teszi. Ez a te játszótered, nem az övé.
4. Ha direkt szélsőségesebb stílusban írsz, ne csodálkozz, ha olyanban kapsz választ is - viseld el.
5. Ha valódi hibára mutatnak rá, akkor köszönd meg és javítsd ki. Ha a beírónak igaza volt, de sértő volt a stílusa, akkor is maradj udvarias!
6. Nem kell elviselned a sértő szövegeket. Megkérheted a követőidet, hogy ne viselkedjenek így - de ezt is udvariasan tedd.
7. A Facebook oldalon választott stílussal fogják a cégedet azonosítani. És ez nemcsak a bejegyzésekre, hanem a kommentekre és üzenetekre adott válaszoknál is így van!
Tartsd be a fentieket, és jobban alszol, nem fogsz annyit idegeskedni. Hülyék mindenhol vannak, nem kell felülni a provokációjuknak. Hidd el, jobb lesz neked is és a cégednek is.
Utolsó kommentek