Pár napja a szegedi irodánkban a kezembe került egy régi marketing könyvem, Kotler-től a Marketingmenedzsment. Nekem még a kék van meg, én elég rég tanultam marketinget... Több ok miatt is emlékezetes nekem az a könyv, két félév alatt tanították meg nekünk (illetve nevesítem is: dr. Fojtik János tanított, sokat köszönhetek neki), és elég sokat készültem a vizsgákra - egyszerűen meg akartam tanulni azt a könyvet.
Persze, amikor tanultam, folyamatosan volt bennem egy olyan érzés, hogy "ezt minek". Akkoriban már gyakorló vállalkozó voltam, egy kis reklámirodát csináltunk, és volt némi tapasztalatom, miből is áll a marketing. És azt még értettem is, miért fontos az AIDA modell, de azért egy GE mátrix? Meg nagyvállalati marketing? Hát csókolom, hol van a valóság?
Azóta eltelt nagyon sok év. A könyvnek is lett új kiadása, hiszen azóta már van internet is, az egész világ és az egész marketing is felfordult. De pár éve elkezdtek jönni azok a megbízások, amelyek valódi tervezést igényelnek, és nemcsak a reklámról, hanem az egész marketing folyamatról szólnak. És közel 20 évvel a könyv megtanulása után hirtelen értelme lett egy csomó, ott leírt dolognak. Azoknak, amikre akkoriban azt mondtam: "ezt minek?".
Nem állítom, hogy a kék Kotler a mai napig friss lenne és aktuális. De az alapvető tudás és szemlélet, amit abból megtanultam, a mai napig használható. Ez egy fontos tanulság. Fontos tanulság, mert nem tanultam hiába, és fontos tanulság, mert nem tanítottak hiába. Mert az elméleti alap igenis kell.
Amikor rájöttem, hogy nem való nekem a multi élet, amikor rájöttem, hogy többet akarok, mint egy multinál egy marketinges állás, és véglegesen a kkv-k, a kicsi és közepes cégek felé fordultam, akkor azt hittem, a Kotler könyv nem lesz érdekes. Újra kell tanulnom a marketinget. De kiderült, ez így nem igaz. Mára merem állítani: ha valaki marketinges, megtanulja a szemléletet, megérti, hogy mi történik a folyamatok mögött, akkor mindegy, hova kerül: jó marketinges lesz.
Az eszközök használata megtanulható. Lehetünk specialisták egy-egy területen. De ha jó marketingesek akarunk lenni, akkor elsősorban marketinget kell tanulnunk. Nem az a fontos, hogy éppen mit enged a Facebook vagy éppen milyen új algoritmust dolgozott ki a Google. Ezek mind változnak. A rendszer a lényeg, és az a tudás, amikor meg tudom mondani, mikor mit kell használni.
Ezek jutottak eszembe, amikor nézegettem azt a könyvet. Jó volt visszaemlékezni, jó volt végiggondolni, mi történt azóta.
Utolsó kommentek