- Pénzt vagy életet!
- Életet!
Így kezdődik Rejtő Jenő: A megkerült cirkáló című regénye.
Egy ideges útonálló.
Egy rezignált áldozat.
(Katonaság, néptelenség.)
Idő: pénz.
Egy ilyen felütéssel azonnal odafigyelünk erre a regényre. Felkelti az érdeklődést, egyben váratlanul érint és alapvetően meghökkent. Ez is a célja: egy ilyen kezdés után már egy emelkedett hangulatba kerülünk.
Amikor tanítottak arra, hogyan kell nyilvánosan szerepelni, beszédet tartani, akkor ez volt az egyik legfontosabb lecke, amit megismertem: legyen olyan a kezdés, amely karakteres, amire fölfigyelnek, amivel megkapod a szükséges kezdőlökést, hogy utána a közönséggel együtt legyél.
Ezt a fajta tudást aztán tovább tudtam vinni a kommunikációban is. Azóta (és ennek már 30 éve) minden egyes általam megírt anyag elején kell gondolkozzak a legtöbbet. Mert egy jó felütéssel már megteremtem az egész írásnak a környezetet, egy jó felütéssel már félig meg is írtam a cikket.
Amikor online kommunikálunk, akkor pontosan annyi figyelmet fogunk kapni, amennyire érdekesek vagyunk. Hiába hasznos az, amit el akarunk mondani, ha egyébként nem sikerül jól becsomagolnunk. Ha nem vagyunk elég érdekesek, akkor nem lesz mindenki kíváncsi ránk azok közül, akiknek szólnánk. Az tehát, hogy egy ilyen felütéssel indulunk, nem az író öncélú játéka a szavakkal, hanem a figyelemfelkeltés eszköze.
Igaz ez a filmekre is. Egy rövid kis videó is úgy lesz a legkönnyebben felkapott, ha az eleje érdekes, ha az eleje furcsa, megdöbbentő, szokatlan vagy váratlan. Ha más. Ezért van az egyébként, hogy érdemes a Facebook-on mindig képet is rakni a szövegek mellé: a kép az első benyomás, a kép az első üzenet, amit megkap az olvasó.
Legyen ez tehát egy olyan szabály, amelyet tartsunk be: írjunk úgy, hogy már a felütésre felkapja a fejét az olvasó. Így lesz nagyobb esélyünk arra, hogy aztán végig is olvassák, amit alkottunk.
Utolsó kommentek