Szövegeket írunk, képeket készítünk, rajzolunk, hirdetéseket csinálunk. Kreatív munkát végzünk. De ez a kreatív munka nem művészeti tevékenység, hiszen a megrendelőnek, a vevőknek, a piac igényeinek kell megfelelnünk. Úgy alkotunk, hogy meg van határozva, mit tehetünk és mit nem.
Marketingesként ebben nincs semmi különleges, de amikor alvállalkozókat vagy kollégákat keresünk, akkor bizony erre nagyon oda kell figyelni. Szövegíróknál és grafikusoknál találkoztam elsősorban olyan problémákkal, hogy a feladatot elvégző ember nem tudott alkalmazkodni a keretekhez. Hiába voltak meg az elvárások, az elkészült mű nem felet meg azoknak. Nem arról van szó, hogy amit csinált, az rossz lett volna. Csak éppen nem arra volt szükség.
Egy munkafolyamatban ezek az alkotó feladatok minden esetben kapnak valamilyen kritikát. Házon belül is el kell fogadnunk, majd az ügyfél is mond véleményt. És sok esetben ez módosításokkal jár, néha az egész koncepciót ki kell dobni. Ez olyan embereknek, akik a kereteket se tudják rendesen betartani, nagyon nagy traumát okozhat. Általában igaz, hogy az alkotó embernek traumát okoz, ha kritizálják a művét. Márpedig ez nálunk folyamatosan megtörténik.
Meg kell tanulnunk újra és újra nekifutni a feladatnak. Ha valaki ezt nem tudja feldolgozni, annak nem való a marketinges feladat, nem való ez a fajta munka. És néha a projektvezetőnek is fel kell ismernie, ha egy csapattag nem fogja tudni megoldani a problémát. Van, amikor szövegírót vagy grafikust kell cserélni, menet közben.
Lelkileg megterhelő a folyamatos kritizálás, ezért olyan ember a jó szövegíró, olyan ember a jó grafikus a marketinges folyamatokban, aki ezt elviseli, elfogadja, hogy nem személyes kérdés, és képes ezen túllépni. Ellenkező esetben nagyon hamar kiég, és el fogja veszíteni az összes motivációját. Ami miatt az általa elkészített anyagok minősége romlik, és egyre kevésbé fog megfelelni a szakmai elvárásoknak.
Éppen ezért a legfontosabb alkotói teszt az, mennyire vagy képes kidobni, amit csináltál, és mennyire tudsz ezek után újra nekifutni a feladatnak. Ha ez megy, akkor neked való a marketing szövegírás vagy az alkalmazotti grafikusság. Ellenkező esetben nem ez lesz a te területed.
Érdekes amúgy, hogy ez a képesség nem mond el semmit a művészi-alkotói színvonalról. Nem a művészi színvonal az, amivel probléma szokott lenni a napi munkában, hanem az alkalmazkodási képesség. Néha természetesen kell az a fajta tudás, amellyel megalkothatő A Nagy Mű. De ez nem a mindennapok írói és grafikai feladatai. A kreativitás persze akkor is kell, amikor gúzsba kötve táncolunk. És valójában akkor kell igazán.
Szeretnél képben lenni, képben maradni az online marketinggel? Szeretnél egy moderált közösség tagja lenni? Vagy csak kibeszélnéd ezt a cikket? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!
Utolsó kommentek