Az utóbbi napokban több olyan vicces vagy viccesnek szánt bejegyzésbe, tartalomba futottam bele, ami nemcsak a várt hatást érte el: miközben sok embernek tetszett, voltak többen, akiknek nem. Többféle tartalomról van szó, így nem tudom azt mondani, hogy általában akkor lehet megosztó egy vicc, ha sérthet embereket. Egyszerűen arról van szó, hogy mint mindenben, a viccben is különbözőek vagyunk.
Persze a vicc is változik. Manapság bizonyos fajta vicceket már nem illik mesélni, amik mondjuk 20-25 éve még nem okoztak problémát, és persze könnyen lehet így fog járni a ma elfogadott poénok egy része is majd 20-25 év múlva. Ez természetes, a vicc a jelenkori kultúra része, és ahogy változik a kulturális környezet, úgy változik a vicc is.
Ugyanakkor a közösségi médiában a viccek kifejezetten népszerűek. Szeretünk röhögni, így szeretjük ezeket lájkolni, megosztani. Vagyis egy-egy jobb poén kifejezetten nagy elérést tud produkálni. De vajon ez azt jelenti, hogy akkor használjunk vicceket a kommunikációban? Érzelmeket váltanak ki, nagy az elérésük, mi baj lehet?
Több baj is lehet, igaz, ezeket a bajokat magunknak okozhatjuk. Lássuk, mitől lehet rossz, vagyis nem hatékony egy vicces bejegyzés!
1. Semmi köze hozzánk
Egy jó viccre tuti jönnek lájkok, megosztások. De ha a vicc nem kapcsolódik a cégünkhöz, a termékünkhöz, akkor igazából olyan figyelmet kaptunk, ami nem nekünk szól. Nem fog nőni a népszerűségünk, nem lesz több vevőnk. Egy budapesti használtautó-kereskedés folytatott ilyen kommunikációt évekkel ezelőtt, majd panaszkodott a tulajdonos, hogy mennyi követőjük van, mennyi lájkot kapnak, és mégsincs üzleti eredmény. Nem is lesz, hiszen nem magunkat népszerűsítjük ezzel a megoldással.
2. Nem is vicces
Sokan hiszik azt, vicces, amit írtak, de nem az. Ezzel nemcsak az a baj, hogy így nem ér el hatást, hanem az is, hogy könnyen negatív lehet a hatása: inkább taszítani fogja az embereket a nem vicces vicc.
3. Sokan nem értik
Vannak olyan viccek, akár szópoénok, akár rétegpoénok, amit sokan nem értenek meg. Mivel a vicc meg nem értése könnyen frusztráltságot vált ki, így sokaknál lehet az ilyen vicceknek negatív a hatása.
4. Sértő
Ezt talán nem is kell magyarázni: ha megsértünk csoportokat, akkor azok nemcsak elfordulnak tőlünk, de akár még fel is léphetnek ellenük, és a negatív kampány nem jó kampány...
5. Megosztó
Ha egy poén jó, érdekes, de a követőid, vevőid egy csoportjának az mégsem tetszik, vagy félreértik, akkor bizony ismét negatív hatást sikerült elérni. Éppen ezért, bármennyire is szerencsés egy vicc, ha az megosztja a közönséget, nem lesz jó az üzleti kommunikációban.
6. Lopott...
Ezt se kell nagyon magyarázni: ha más viccét alakítjuk olyanná, hogy rólunk szóljon, és az kiderül, akkor bizony könnyen visszaüthet.
Konklúzió?
Akkor ne is csináljunk ilyen posztokat, ha ennyi baj van velük? Nem gondolom, sőt. Azt gondolom, hogy nagyon jó, ha a humort tudjuk használni. Használjuk, bátran, és figyeljünk oda, hogy a fenti hibákat ne kövessük el. Mert egy jó poén könnyen elkezdhet terjedni, és miközben rengeteg embert elérhetünk, még a rólunk kialakuló kép is barátságosabb lesz. Vagyis használjuk, de ésszel.
Inspirálódnál? Beszélgetnél szakmai témában? Gyere, lépj be az Onlinemarketing Klubba!
Utolsó kommentek