Minél hosszabb az üzenetünk, annál kevésbé fogják meghallgatni, megérteni. Aki már foglalkozott online kommunikációval, ezt egyfajta ökölszabályként kezeli. Így aztán rövid szövegekkel, képekkel, egyszerű videókkal próbálunk kommunikálni, és igyekszünk egyszerre csak kevés dolgot elmondani.
Ami a probléma, az mindig az szokott lenni, hogy ehhez a kommunikációhoz egyszerűsíteni kell. És felmerül a kérdés: mit hagyjunk el, miről ne beszéljünk, mit ne mondjunk el? Minden egyes hirdetésnél, minden egyes Facebook posztnál meg kell küzdeni ezzel, ha egyébként túl sok elmondani valónk volna.
A probléma alapvetően az, hogy amennyiben túlságosan sokat egyszerűsítünk, úgy vagy könnyen érthetetlenné válhat az üzenet, vagy félreérthető az, amit továbbadunk. Ezért úgy kell vágni, hogy ami megmarad, az önmagában is érhető és értelmezhető legyen.
De egyszerűsíteni szinte mindig kell. Éppen ezért sok esetben nem egyszerre, egy menetben adunk át üzenetet, hanem több lépésben kell ezt megtennünk. És ez a több lépés sokszor azt is jelenti, hogy az első pillanatban csak figyelmet tudunk felkelteni. A klasszikus AIDA modell is erről szól: az első lépése az attention, vagyis a figyelem felkeltése. Igaz, a közösségi médiában már a klasszikus modellen túl kell lépni, és egyrészt foglalkozni kell a megtartással is (AIDAR modell, ahol az R a retention), másrészt a figyelem felkeltése folyamatosan szükséges, nem elég, hogy csak egyszer vegyenek észre bennünket.
Az egyszerűsítés mértéke persze két dologtól mindenképpen függ. Az egyik a célcsoportunk, a másik a felület, ahol az üzenetünk fog megjelenni. Minél kompaktabb a felület, annál triviálisabb, rövidebb, világosabb üzenet kell. Az Instagramon csak kép, a Twitteren rövid szöveg, a Facebook-on a kettőnek egyfajta keveréke, a Tik-Tok-on csak videó jelenhet meg. Értelemszerűen mindegyik eszköz máshogy működik, más az, ami hatékony. De a célcsoportunkat kell elsősorban ismernünk.
Ha ismerjük a célcsoportunk saját szlengjét, saját gondolatmenetét (ha van ilyen), akkor érdemes azt használnunk. Ha tudjuk, mit tudnak, milyen alapismeretekkel rendelkeznek, akkor azt már nem kell magyaráznunk. Így persze sokak számára már lehet, érthetetlen az üzenetünk, de amíg a célcsoportunk megérti, amíg a célcsoportunkra hat, nincs probléma.
Természetesen az egyszerűsítés módját is meg kell tanulni minden egyes célcsoportnál, illetve nekünk, mint ügynökségnek minden egyes ügyfélnél is. Mert erre (sincs) általános szabály, ez is olyan, amit mindig személyre, cégre kell szabni. Nem ritkán hetekbe telik, míg látjuk, meddig lehet elmenni, mit "bír el" az adott kampány, az adott célcsoport.
Nekünk, ügynökségként, sokszor az ügyfeleinket is meg kell erre tanítani. Mert hajlamosak elvárni, hogy mindig, minden benne legyen az összes megjelenésben. És olyankor nehéz, néha nagyon nehéz elmondani, hogy ez bizony csökkenti a hatékonyságot. Ha kapunk lehetőséget összehasonlító tesztre, akkor ezt legalább meg tudjuk mutatni, de néha erre sincs mód. Ilyenkor bizony néha megmarad a hosszú üzenet.
Az egyszerűsítés tehát szükséges, érdemes eleve így elkezdeni kreatívokat készíteni, szövegeket írni. Aztán folyamatosan mérni és elemezni - mi működik és mi nem.
Ha vannak marketinges kérdeseid válasz nélkül, akkor az Onlinemarketing Klubbot neked találtuk ki!
Utolsó kommentek