A jó döntésekhez, a megfelelő megoldások kiválasztásához tudás kell. Ha nem ismerjük a lehetőségeinket, ha nem tudjuk, milyen megoldások léteznek, akkor nem lesz a választásunk optimális. Bár ez így nagyon általános szöveg, de azt tapasztalom, hogy igaz a munkában és az egyéni döntésekben is.
Szakmailag ez azt jelenti, hogy tudni kell, mit lehet megvalósítani. Például amikor elkezdünk kampányt tervezni, tudni kell, milyen lehetséges célzási megoldások vannak. Ha például nem ismerjük a viselkedés alapú célzásokat, akkor csak az általában pontatlanabb demográfiai célzást használjuk, azzal tervezünk, arról beszélünk. Aki pedig tudja, hogyan lehet más módon célozni, hozzánk képest versenyelőnybe kerül.
De ugyanez a probléma sok más területen is igaz. Ha "nem vagyunk képben", akkor azt se biztos, hogy tudjuk, mit kérdezhetünk. Például milyen adatok állhatnak rendelkezésünkre, milyen funkciók érhetőek el egy adott feladat megoldásához stb.
Amikor tanítok online marketinget, akkor pont azt próbálom elérni, hogy teljes képet adjak. Emiatt aztán az előadásaim első változatai sokszor hosszúak és tömények. Aztán el kell döntenem, mit nem mondok el, mi az, ami annyira nem fontos, hogy beleférjek a keretekbe. És pont amiatt nehéz a döntés, mert véleményem szerint a képzéseknek nemcsak az a feladatuk, hogy egy-egy dolog használatát pontosan megmutassák, hanem az is a céljuk, hogy adjanak egy áttekintő képet. És ez utóbbi sokszor fontosabb (véleményem szerint), mert egy-egy szűkebb terület megismerésére már találhatunk cikkeket, videókat, de azt tudni, hogy milyen területekhez keressünk bővebb információt, sokkal kevesebb helyen érhető el.
Ezért lehet egyébként az, hogy az egyetemi képzéseket kevésbé gyakorlatiasnak tartják sokan. Mert valóban nem azok, nem is az a céljuk. A probléma akkor van, ha egy képzés elavult. És az online marketing területén könnyen válhat elavulttá egy tananyag, én a 2-3 évvel ezelőtti prezentációimat csak úgy tudom felhasználni, ha előtte átnézem, és javítom benne a változásokat.
Mindezek után talán érthető, miért kell sokszor tanácsadó, szakember a cégeknél egy-egy területre. Szükségszerűen nem lehet átlátni az összes lehetőséget, a XXI. században már nincs olyan reneszánsz ember, aki mindent kellő mélységig ismer. Így van ez a marketingben is.
Utolsó kommentek