Mindenféle egyéb elképzelés ellenére: a felhasználóink azok, akiknek meg kell felelnünk. Véletlenül sem a megrendelő ízlése, világképe az, aminek meg kellene határoznia egy elkészülő weblap vagy szoftver kinézetét. Sajnos a napi gyakorlat nem ezt mutatja, sok olyan szoftvert látok, amely nem úgy működik, ahogy annak kellene, hanem úgy, ahogy azt a megrendelő (jobb esetben) vagy a programozó (rosszabb esetben) elképzelte.
Sőt, néha a "körülmények" alakítják a szoftver vagy weboldal, webáruház funkcionalitását. Nagyon jó példa erre a kormányzati védőoltást igazoló mobil alkalmazás: tökéletes példája annak, hogyan lehet túlbonyolítani egy folyamatot, ezzel olyan kihívások elé állítani a felhasználókat, amelyeknek nem is biztos, hogy meg tudnak felelni. Ez az alkalmazás az állatorvosi lova a nehezen használhatóságnak, miközben valós problémára nyújtana megoldást.
De hogyan jöhet létre egy ilyen? Elsősorban úgy, hogy a szoftver tervezői és kivitelezői nem vonták be a megoldásba a felhasználókat, mások voltak a keretek, az elvárások, amelyeknek meg kellett felelni.
Egy kormányzati alkalmazás esetében ez bosszantó, de egy for-profit alkalmazás vagy egy webáruház esetében ez olyan hiba, amely tönkretehet bármilyen ötletet. Egyszerűen nem tehetjük meg, hogy nem foglalkozunk a felhasználókkal, legyen szó B2C vagy B2B piacról.
Sok évvel ezelőtt tanultam erről nagyon sokat Németh Ádámtól, aki már akkoriban is igazi tudója volt annak, milyen eszközökkel, hogyan lehet megismerni a felhasználói elvárásokat. Azóta kifejezetten sokat képezte saját magát is, és elkezdte mindezt tanítani. Igaz, elsősorban nem kezdőknek, de a május végén induló online tanfolyama olyan, amelyet mindenkinek merek ajánlani. A képzés a felhasználói kutatásról szól, és megismerhető tudáshoz képest fillérekért lehet rá most jelentkezni. Ha érdekel a téma, nem akarsz ilyen hibába esni, akkor ajánlom neked ezt a tanfolyamot.
Vagy Ádám írásait, mert azok is kifejezetten érdekesek.
Utolsó kommentek