Az online marketing feladatok nagy része olyan, ahol többen dolgozunk együtt. Ügynökségként nemcsak az ügyféllel, de sokszor alvállalkozókkal is, és egy-egy feladaton házon belül is többen dolgoznak. Nem beszélve arról, hogy szabadság vagy betegség esetén is kell tudni helyettesíteni...
Ez azzal is jár, hogy sok embernek kell kapnia hozzáférést a különböző felületekhez, ahol a munka folyik. Csak sokaknak nem világos, mit hogyan kell vagy hogyan lehet megosztani, ezért most összeszedtem a legfontosabb tudnivalót ezzel kapcsolatban.
Kezdjük egy általános elvvel: ahhoz, hogy egy szolgáltatást használjunk, legyen szó hirdetési eszközről, e-mail küldőről vagy egy weboldal szerkesztéséről, biztosan fog kellene egy felhasználónév és egy jelszó. Ez a kettő együtt általában de nem mindig elég arra, hogy belépjünk valahova.
Egyre több olyan szolgáltatás van, amelyik dupla ellenőrzést csinál, ilyennel talán először a bankok foglalkoztak: nem elég a felhasználónév és a jelszó, minden egyes belépést vagy egy új eszközről történő belépést még egy másik módon is el kell fogadnunk. Ez a másik mód lehet e-mail, lehet sms, lehet mobil alkalmazás is, a lényeg a kettős ellenőrzés.
Az online szolgáltatás egy jelentős része lehetővé teszi, hogy ha mi adminisztrátorok vagyunk, akkor másik felhasználót is felvehessünk, és mi döntsük el, milyen jogai legyenek. Sok online szolgáltatásnál viszont nincs ilyen lehetőség, azokban csak az tud adminisztrátorként tevékenykedni, aki azt a hozzáférést létrehozta és kezeli.
Ezért alapvetően tehát két módja van annak, hogy megosszuk egymással a hozzáféréseket: az egyik irány az, ha elküldjük az azonosítót és a jelszót, a másik irány pedig az, ha meg tudjuk osztani a fiókot másokkal is. Egyértelműen ez utóbbi a jobb, minden tekintetben, de nem a mi választásunk, hogy egy szolgáltatás képes-e erre vagy sem.
Az egyszerű azonosító-jelszó küldés elég komoly kockázatot jelent, hiszen kikerül a kezünkből mindkét adat. Ilyenkor ha kettős ellenőrzés van, akkor nagyobb a biztonság, de kényelmetlenebb a belépés - és nem is lehet csak úgy akárkinek továbbküldeni a hozzáférést.
Néhány szolgáltatások, ahol lehetőségünk van megosztani az adminisztrátori feladatot:
- Minden, ami Google. Google Ads, Google Analytics, Google Search Console, Google Cégem, YouTube
- A Meta egy része: Facebook oldal, Facebook hirdetés, Meta Business fiók - ugyanakkor az Instagram-on nem lehet, de ha össze van kötve Facebook fiókkal, akkor azon keresztül már lehet oda is kirakni posztokat
- A LinkedIn oldal
- Wordpress
- Bérelhető webáruházak
Látszik tehát, hogy a legtöbb fontos szolgáltatásnál ezt meg lehet tenni. Mégis, a mai napig kapok e-mailben elküldött azonosító - jelszó párosokat, ami ahogy írtam, kifejezetten kockázatos lehet. Érdemes lenne erről mindenkinek leszokni, ahol pedig ez nem lehetséges, ott lehetőség szerint két külön csatornán elküldeni az adatokat. Például azonosítót emailben, jelszót sms-ben.
Utolsó kommentek