Ez most nem egy nyelvi fejtörő, ez egy annál érdekesebb kérdés. Az online marketing feladatok egy jelentős része írt szöveggel dolgozik, és ezeket a szövegeket valakinek meg kell írnia. De ahány féle feladat, ahány féle eszköz, megjelenési hely, annyi féle szövegre van szükségünk. És nagyon nem mindegy, ezek a szövegek milyenek.
Szöveget írni kis túlzással mindenki tud. Jó-rossz fogalmazással, jó-rossz helyesírással, de azért megtanítanak majdnem mindenkit írni az országban. Akinek van egy érettségije, az már egészen biztos írt egyben legalább négy oldalt, vagyis viszonylag sokat viszonylag összefüggően. Így aztán, amikor az a feladat, hogy el kell készíteni mondjuk egy weboldal szövegét, sokan gondolják azt, ezt ők meg tudják oldani.
A valóság az, hogy ahogy sok más területen, úgy itt is igaz: kellő képzettség és gyakorlat nélkül nem lesznek a szövegek jók. És hogy még tovább bonyolítsam a dolgot, lehet valaki nagyon jó fogalmazó, lehet valaki nagyon jó újságíró, még nem biztos, hogy marketing szempontból értékelhető szöveget képes elkészíteni.
Mert a szöveg írása nem egyenlő azzal, amit egy szövegírónak tudnia kell. A szövegírónak ugyanis az csak az alap, minimális elvárás, hogy legyen képes fogalmazni, legyen képes helyesen írni, legyen képes különböző stílusokat használni. Itt kezdődik az, amit elvár a piac, de ezzel még csak annyit ér el, hogy elindulhat egy úton, amin majd egyszer eljut addig, hogy szövegíró legyen.
Az is igaz, hogy jó szövegíró csak az lesz, aki sok szöveget ír, de ezt úgy teszi, hogy megtanulja, hova milyen szöveg kell. És lesznek olyanok, akik például nagyon jó szövegeket írnak üzleti piacra, de nem tudnának megírni egy lakossági piacra szánt blogbejegyzést. És lesz, aki nagyon jó weboldal szöveget ír, és lesz, aki inkább a műszaki dokumentációkhoz fog érteni. Vagyis a szövegírás is olyan szakma, ahol kialakulnak a specialisták.
Mindenhez senki nem ért, de aki kellően gyakorlott és kellően sokféle munkát végez, az nagyon sok területen lehet elég jó. Megtanulja a szabályokat, megismeri az elvárásokat, és követi a trendeket.
Ami biztos: két dolog még kell ahhoz, hogy valaki jó szövegíró legyen. Az egyik az, hogy megtanulja, a szövegírás nem művészeti tevékenység, nem az irodalmi stílust várják el. A másik az, hogy képes legyen beleélni magát a megrendelő és a megrendelő célcsoportjának is a helyzetébe. Vagyis képes legyen számukra elfogadható szövegeket készíteni.
És az se baj, ha el tudja viselni, hogy kritizálják, beleírnak a szövegébe, néha szétcincálják. Mert ilyen is van...
Egy jó szövegíró tehát olyan valaki, akire marketingesként építhetek, aki megvalósítja azt, ami a kommunikációs folyamatban igényként felmerül. Precízen, gyorsan, szakszerűen. Ez is egy szakma.
Utolsó kommentek