Egy komolyabb céges marketing stratégia elkészítéséhez sokféle adatot kell megkapnom. Ezek egy része konkrét számokat jelent: online adatok (weboldal, kampányok, közösségi média), pénzügyi adatok, értékesítési forgalom stb. Más része piaci információk, elérhető kutatások, illetve olyan adatok, amiket pl. a Google Trends-ből ki lehet nyerni. És van még egy kör, ami nagyon fontos: a személyes interjúk. (Ezeken kívül néha szükséges fogyasztói kutatást is csinálni, de azt jobban szeretem kiszervezni konkrét kutatócégnek.)
A személyes interjúk köre, vagyis azok a személyek, akiket megkérdezek, legalább két csoportba tartoznak: egyrészt a cégnél dolgozók, másrészt a vevők csoportjába. Ezen kívül, ha lehetséges és releváns, akkor igyekszem olyanokat is megkérdezni, akik lehetnének vevők, de nem azok.
Ezek mindig személyes interjúk. A hosszúk elsősorban attól függ, hogy akivel beszélek, milyen pozícióban van. De olyan 20 percnél általában nem rövidebbek, és ha egy személlyel beszélek, akkor a 60 percnél többnek egyhuzamban nincs sok értelme.
Ezek az interjúk nagyon sokat segítenek abban, hogy megértsem a cég működését, megismerjem a lehetőségeket, lássam, miben kellene fejlődniük. Ezek az interjúk azok, amelyek biztosítják azt, hogy ne kelljen sötétben tapogatóznom.
Persze a válaszokat szűrni kell, soha nem szabad semmit készpénznek venni. Néha az interjúk újabb kérdéseket generálnak, újabb feladatokat, amiket el kell végezni. Kutatni kell, körbenézni elérhető adatokra, és így tovább. De ezek nélkül nem tudnék annyira képbe kerülni, hogy át tudjam látni a folyamatokat.
Márpedig a folyamatok átlátása minimálisan szükséges egy jó marketing terv elkészítéséhez. Ezért gondolom azt, hogy egy nagyobb, komolyabb marketing tervet nem lehet személyes interjúk nélkül jól megcsinálni. Akkor is, ha ez adott esetben akár 15-20 beszélgetést fog jelenteni...
Utolsó kommentek