Jónéhány nagy multi van Magyarországon, sok közülük szoros kapcsolatban van a hazai piaccal. Én a magam részéről sosem voltam multiellenes, azt látom, és azt is tanultam, hogy a multinacionális vállalatok általában nem tönkretesznek egy-egy piacot, hanem segítik annak a működését. Ennek több oka is van, és természetesen szükséges az is, hogy a multi hozzáállása is olyan legyen, amely ezt támogatja.
Önmagában egy multinacionális cég megjelenése nem fogja segíteni a hazai cégeket, de ha az a multi támaszkodik a hazai cégekre, ha beszállítóként, partnerként kezeli a hazai cégeket, akkor kialakul egy olyan helyzet, ahol a multi egyfajta gazdaságélénkítő szerepbe is kerül. Fontos persze a verseny fenntartása: az a jó, ha egy-egy piacra egymással versenyző multik lépnek be, nemcsak egy meghatározó szereplő van, hanem több is.
Egy multi nemcsak azzal segíthet a hazai piacnak, ha a beszállítóit innen választja. Ez persze a legfontosabb, de mérete, gazdasági ereje más területen is fontos lehet. Például segítheti a beszállítóit abban, hogy jobbak legyenek, hatékonyabbak legyenek, így a termékeik könnyebben eladhatóvá váljanak, és mindenki jól járjon. A hazai vállalkozás azért, mert nagyobb profitra tehet szert a magasabb tudással, a multi azért, mert stabilizálja a beszállítóit és jobb minőségű termékeket kínálhat, a vevők pedig jobb minőséget kapnak, és akár kedvezőbb árakat is.
Ilyen segítség az, ha konferenciákon vagy képzéseken támogatja egy multi a partnereit. Egy ilyen eseményen fogok részt venni kedden: a SPAR hazai kisvállalkozó beszállítói számára szervezett Marketing Bootcampjére, mely a Beszállítói Akadémiájuk keretében kerül megrendezésre. Nemcsak előadást tartok, de egy különleges műhelymunka egyik résztvevője is leszek. Ez nekem is kicsit kihívás volt, olyan előadást összeállítani, amely nekik szól. Már itt is látszott egyébként, hogy mennyiben más egy multinak dolgozni: volt arra idő és igény, hogy az előadásomat időben elkészítsem, azt átnézzék, arról egyeztessünk, kiegészítsem, csinosítsam.
A kétnapos rendezvényen sok marketinges témát fognak érinteni, én a kedvenc témámmal, a stratégia tervezésével fogok részt venni, ráadásul egy hosszabb előadást kértek, aminek külön örülök. Az azt követő workshop pedig hab lesz a tortára.
Hasznos és jó, hogy van ilyen rendezvény, azt hiszem, ez kicsit hiánypótló esemény. Remélem, lesz több is, és azokon is részt vehetek majd!
Utolsó kommentek