Igazából annyi ez a mostani bejegyzés, ami a címe: mérjél! De elmagyarázom, miért van ez a felkiáltás, egyfajta kétségbeesett kiáltás mindenkinek, akihez eljut.
Számos olyan weboldalt láttam az elmúlt napokban, amelyek egy-egy működő vállalkozás weboldala. Nem igazán különleges oldalak, de aktuálisak, informálisak, még reszponzívak is. Tehát működő cégek működő oldalai. És semmit, de semmit nem tudnak arról ezek a cégek, mennyire működik a weboldaluk. Igazából az nem derült ki, ez miért van. Lehet a nemtudás: nem is tudják, hogy tudhatnának többet, ha lennének adataik. Lehet az is, nem érdekli őket. Ez is valid amúgy, a weblapra nem helyeznek semekkora hangsúlyt, így nem érdekes, hogy mi történik rajta.
Egy közös van mindenben: semmilyen mérés nincs beállítva az oldalra. És bár itt van nekünk az alapvetően ingyenes Google Analytics, de nincs beállítva, így nem érkeznek még oda se adatok.
Ez lehet, jelenleg nem probléma, és tényleg nincs rá szükség. De változhat úgy a cég működése, hogy hirtelen fontossá válnak azok az adatok. Jöhet egy újabb nem várt fordulat, mint volt a Covid-lezárások, de ennél prózaibb okok is felmerülhetnek. Például ezen oldalak egy részét azért néztem meg, mert a cég pályázott támogatásra, és el is nyerte - aminek a része némi marketing feladat, és ezt csinálom én. És akkor nagyon jó lenne, ha megnézhetném, hogy alakult az elmúlt egy-két éve a cég weblapjának...
Tanuljuk meg: az az adat, amit nem mértünk, nem gyűjtöttük, már elveszett. Utólag nem lehet visszaállítani. Az nincs. Ezért érdemes akkor is beállítani méréseket, ha egyébként éppen most nincs rá szükségünk.
Tehát üzenem minden weboldallal rendelkező cégnek, még a legkisebbeknek is: mérjél!!
Utolsó kommentek