A TikTok szerepe elsősorban a fiatalok elérésben annyira nyilvánvaló, hogy lényegében kikerülhetetlen platformmá kezd válni. Azt látom, hogy sok cég még nem ébredt fel, mások már próbálkoznak, de csak kevesen vannak, akik merik és tudják is használni a TikTok-ot. Pedig a TikTok sem más, mint egy videómegosztó felület - és lehet, ez az alapvető probléma.
Videóval kommunikálni nehéz. Nem olyan egyszerű tartalmat gyártani, sokkal több a technológiai kötöttség, önmagában az eszközök is tudnak drágábbak lenni. De ezek olyan problémák, amik megugorhatók, olyan problémák, amik egy kicsit nagyobb cég esetében már orvosolhatók. A gond az szerintem, hogy nem tanultunk meg videóban gondolkodni. A videó egészen az utóbbi évekig nagyon drága műfaj volt. Az én gyerekkoromban lényegében elérhetetlen volt, akkoriban jelent meg a VHS, de VHS kamerákat már csak akkor láttam, amikor huszonéves lettem. Úgy telt el az életem első húsz éve, hogy csak messziről láthattam olyan eszközt, amely képes volt mozgóképet rögzíteni. És akkor nem beszéltem arról, hogy a vágás mennyire nem volt egyszerű: a kilencvenes évek elején dolgoztam tévé stúdióban, komoly technika kellett egy egyszerű riport megvágásához.
Kevés olyan ember volt, aki megtanult így gondolkodni: mozgókép, sztori, vágás, fények, hangok… És az én korosztályom az, amelyik jelenleg meghatározza a cégek vezetését, marketingeseit. A videós műfaj igazán csak a kétezres évekre demokratizálódott, de valójában a youtuberek megjelenése, vagyis a kétezertizes évek óta érhető el sokak számára. Ez azt jelenti, hogy akik azóta nőttek fel, már volt lehetőségük megtanulni a mozgóképben gondolkozást, már gyerekként volt eszközük ilyeneket gyártani. Nemcsak felvenni, de megvágni, effektelni, hangot cserélni és így tovább.
A sikeres youtuberek, a sikeres TikTok használók jobbára fiatalok, vagy olyanok, akik az utóbbi években tudatosan megtanulták a videót használni. De akinek ez nincs benne a gondolkodásában, az nem fog tudni előállni jó megoldásokkal. Idegen lesz a műfaj, és így idegen lesz az olyan platform is, mint a TikTok.
Miközben a YouTube használata nem volt soha “kötelező”, és ennek megfelelően a cégek nagy része nem is használja (akik igen, azok meg sokszor róluk készült videót raknak ki, nem maguk által készítettet), a Facebook-on pedig meg lehet lenni videó nélkül is, aközben a TikTok csak oda kitalált, pörgős, valamitől minőséginek számító videókkal működik. Nincs más megoldás, jó videó kell. Rövid, ütős, lényegre törő. Ehhez nem is az eszköz a fontos - egy közepesnél kicsit jobb okostelefonnal már csodákat lehet művelni, márpedig ez nem túl nagy beruházás -, hanem a tudás. Ami ha nincs meg, nem lesz videó.
A TikTok ezért sokaknak nehézkes, sőt érthetetlen. Nem tudnak benne gondolkodni, nem is nézik, csak olvasnak róla.
Akkor lesz változás, ha számos kisebb-nagyobb marketinges cég, ügynökség rááll majd az ilyen videók gyártására. Ez szükségszerűen olcsóvá fogja azt tenni, így a cégek is ki merik majd próbálni, és egyre többen fognak megjelenni a TikTok-on. Ehhez persze az kell, hogy a platform népszerűsége megmaradjon, sőt növekedjen az elkövetkező pár évben is. Viszont ez ha bekövetkezik, akkor már nemcsak a TikTok-on lesz sok céges videó: a Facebook, az Insta, a YouTube kommunikáció is új lendületet kaphat. Meg fogjuk ezt is tanulni, ha kell.
Utolsó kommentek