A TEMU megjelenése a kiskereskedelmi piacon olyan vehemenciával történt, olyan mértékben befolyásolta azt, hogy senki nem tudott elmenni szó nélkül e mellett. A hazai online kiskereskedelmi szektort, vagyis a webáruházak piacát egyébként is sok tényező nehezíti. A kormány által egyoldalúan, előkészítés nélkül bevezetett kötelező postai kiszállítás, a romló kiskereskedelmi forgalom a fogyasztók szegényedése miatt önmagukban is kihívást jelentenek. De ezek mellett van jelen a TEMU, sok szektorban elkerülhetetlenül: követhetetlenül alacsony árakkal, arcpirítóan nagy kedvezményekkel, állandó akciókkal erodálja a hazai webáruházak forgalmát.
A jelenség nem ismeretlen. A hazai magas forgalmi adók, a bizonytalan forint-euró árfolyam, a szabályozási környezet kiszámíthatatlansága, röviden az alacsony versenyképesség miatt a hazai kiskereskedelem eleve hatalmas hátrányból indul. Számos partnerünknél látjuk, hogy az igazi versenytársak nem a hazai, hasonló terméket árusító boltok, hanem a szomszéd országok webáruházai. Szlovákia, Románia, Csehország, Lengyelország, sőt, nem ritkán Ausztria. De ez évek óta így van, és ügyes akciókkal, jó kommunikációval, minőségi ügyfélszolgálattal azért kezelhető helyzet.
A TEMU nem. Van az az ár, ami alá nem lehet menni, van az az ár, ami alatt bármit csinálunk, veszteséges a kereskedelem. A TEMU-nak is, egyébként, de ők ezt piacszerzési költségként kezelik, miközben iszonyúan sokat hirdetnek is. Hogy mennyire sokat, azt ezen az oldalon, a Groww Digital által létrehozott TEMU indexen keresztül heti szinten követhetjük is. Most, amikor írom a bejegyzést, 70-es ez az érték, ami azt jelenti, hogy nagyon-nagyon-nagyon jelentős a jelenlétük. Ez az index a Google Shopping hirdetéseket nézi, de nemcsak ott vannak jelen, hanem a Facebook-on is, és bár arról nincs ilyen adat, de azt pl. tudhatjuk, hogy 2024 első negyedévében több, mint 45 millió dollárt költöttek világszinten ott.
A triviális tényen túl, ami a kiskereskedelmi forgalom esetében történő piacszerzést jelenti, van még egy feltételezett, bár csak közvetve bizonyított következménye is a TEMU nyomulásának: a hirdetési árak emelkedése. Ez szektoronként nagyon elétérő lehet, de annyira jelentős, hogy nemcsak olyan kis országban figyeltek fel erre, mint mi vagyunk. Az alábbi cikkben a Digiday szedte össze, amit az amerikai hirdetők tapasztaltak.
“Yes, we’re seeing a sharp incline in CPMs for several accounts, especially the clients that employ more broad targeting tactics,” said Adam Telian, head of media at GYK. “One account has seen nearly a 40% increase in CPMs over the last week resulting in a drastic decrease in results.”
Az persze kiderül a cikkből, hogy elsősorban akkor van baj, ha nagyon széles körben, kvázi mindenkinek hirdetünk, és sok szegmenst ez nem érint. Az se szükségszerű, hogy erről csak a TEMU tehet. Idehaza például a Facebook-on nagyon jelentős a kormánypropaganda költése is, így közvetve, de ez a kormányzati pénzköltés is nehezíti a hazai hirdetők helyzetét.
Mindezek mellett a TEMU-val nagyon nehéz mit kezdeni. Bár az EU most azzal, hogy túllépte a TEMU felhasználók száma európában a 45 milliót, kapott egy plusz lehetőséget: VLOP lett, vagyis very large online platform, nagyon nagy online szolgáltató. Ez a nemrég bevezett DSA EU-s szabályozás szerint extra kötelezettséget ró a TEMU-ra, ahogy erről a HWSW is ír.
A TEMU gyakorlatilag olyan piacszerző taktikát alkalmaz, amely nem tud örökké tartani. De elég sokáig tart, és elég sokáig fog még tartani ahhoz, hogy hatalmas problémákat okozzon webáruházaknak, és ez nem lesz jó senkinek. Nem lesz jó a hazai gazdaságnak és a hazai vevőknek sem. Bár ez utóbbi csoport most élvezheti az olcsó termékeket, de hosszabb távon a piacszűkülés hatása óhatatlanul áremelkedés lehet.
De egyelőre a triviális tanácsokon megfogadásán kívül (legyen jobb a marketinged, próbálkozz akciókkal, építs márkát stb.) egy dolgot tehetünk: próbáljunk meg túlélni. Van fény az alagút végén, és az nem egy szemből jövő vonat.
A TEMU árkedvezményei még sokáig tarthatnak, de a hazai fogyasztók az előrejelzések szerint lassan, de biztosan több pénzt fognak költeni. És ezt ott fogják elkölteni, ami még működik. Csak győzzük kivárni...
Utolsó kommentek