Miközben dinamikusan növekszik a hazai online hirdetési piac, aközben a Google is szárnyal: gyakorlatilag csak reklámbevételből 1,58 milliárd dollárt kaszáltak. Ez nagyon szép összeg, és azt meg látjuk, hogy ezek a pénzek nagy része fejlesztésekre megy el. (Meg gondolom cégautókra is, dehát a gépipart is kell valamivel támogatni...)
A hazai piac helyzete érdekes: az elmúlt egy évben sok új szereplő nem jelent meg, de a költések nőttek, és egyre intenzívebb kampányokat láthatunk. Előretörtek a látványos, nagy méretű megoldások, amik ugye nem olcsók, és a nagy portálok egyre többször küzdenek helyhiánnyal.
De a hazai piac két szegmense még bőven fejlődhet. Egyrészt az FMCG cégek azok, akik számára az online marketing nem sokkal több, mint egy-egy brand site üzemeltetése, jó esetben az aktuális akcióra készülő egyedi oldallal. Ez pedig nem sok, és nem is nagy jelenlét... Akik pedig nagyobb cégek mégis hirdetnek, azok számára az ügynökségek általában a könnyebb utat mutatják: megjelenés a nagyobb helyeken, a networkökben, és kevésbé vagy egyáltalán a tematikus oldalakon. Nem hagyományos hirdetés pedig mintha nem is lenne...
A másik alulreprezentált szegmens a kis- és középvállalkozások. Olyan cégek, akiknek van már weboldaluk, a partnereik, vevőik jelentős része elérhető az interneten, és mégsem használják többre, mint e-mail és böngészés... Az elmúlt pár hétben sok-sok oldalt átnézve azt kell mondjam, a keresőkhöz történő oldaloptimalizálás (SEO) alig jellemző, szinte felüdülés látni olyan oldalt, ahol ez megvalósult. Sokszor alapvető információk sem találhatóak meg a lapokon...
Az olcsó keresőmegjelenéskről mintha nem is hallottak volna a cégek, egyéb kampányokról már ne is beszéljünk. Jellemző, hogy van olyan kereskedő, akinek az oldala láthatólag home made, és telefonba kiderült, a lánya csinálta FrontPage-el, és nekik ez így jó. Ez a cég egy világmárka viszonteladója... Olyan ez, mintha egy "autószalon" állna két konténerből, murvával felszórt udvarból és egy vagy két sörsátorból. Úgy is mondhatnám: igénytelen.
Tehát a hazai piac bár fejlődik, de sokkal-sokkal nagyobb potenciál van benne. És eközben lassan nő a hazai penetráció...
Utolsó kommentek