Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Androsz: Hát, sajnos a legjobb ma semmivel sem viccelni. Valaki biztosan megsértődik rajta, és ma már minde... (2023.05.01. 15:40) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (596) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (10) ebusiness (108) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (212) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (119) hiba (113) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (62) keresőmarketing (233) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) media (3) mediahungary (4) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (42) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1364) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (83) tartalommarketing (4) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (435) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (4) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Mérni a mérhetőt

2006.02.05. vasárnap 23:54 Konrad

Spin Doctor írása kapcsán jutott az eszembe, hogy hasznos lehet összefoglalni, mit mérünk az online marketingben és milyen elnevezéseket használunk.

Két részre lehet bontani a méréseket: a hirdetési felületek, azaz a weboldalak mérése illetve a kampányokban megjelenő hirdetésekkel (kreatívokkal) kapcsolatos mérések. Mindkettőt illik valamilyen független, külső szolgáltatással mérni, hogy az adataink hitelesek legyenek.

A weboldalak látogatottságát auditálni szokás, erre van pár szolgáltatás, de ezek közül kiemelkedik a Medián Webauditja. Ez a szolgáltatás mára a nagy portálok piacát gyakorlatilag teljesen lefedi. Érdemes még megemlíteni az Adverticum szolgáltatására épülő Adverticum ad.hu szolgáltatást, ami bár új, de piaci helyzete miatt mégis fontos kiegészítőjévé válhat a Webauditnak. Igyekezvén a teljességre törekedni, meg kell említeni az Audit Online-t is.

Ezek a szolgáltatások auditálnak is, azaz a mérésen túl összevethető és ellenőrzött adatokat adnak! Ez azért fontos, mert nagyon sok ingyenes vagy nagyon olcsó szolgáltatás is elérhető (pl. a Statgép), amik csak mérnek, és persze sok hasznos információval szolgálnak, de komoly hirdetők illetve ügynökségek nem fogadják el az adataikat. Mondjuk ebből a szempontból a Webaudit az, amit szeretnek elfogadni leginkább... Ja, és igen: a saját mérés, ami szerveren történik, és pl. a Webstat segítségével nézegethetjük... ez aztán tényleg nem tartozik azok közé, ami releváns adatokat ad a potenciális hirdetőknek.

Mert mit is mérünk egy oldalnál?

  • Az oldalak megjelenési számát.
  • A látogatások számát.
  • Az egyedi látogatók számát.

Ezek a fontos és összevethető adatok. (No persze, ezer más fontos adat is van, ami főleg a weboldal tulajdonosának fontos, de ez a hirdetések szempontjából irreleváns.)

Az oldalak megjelenési száma a Page Impression (PI). Ez megmutatja, hogy a mért oldalakat egy adott időszakban hány alkalommal töltötték le. Ha egy felhasználó ráhasal a reload gombra, vagy  egész nap körbe-körbe jár a weboldalunkon, akkor minden egyes újratöltés növeli a számlálót.

A látogatások száma (uniqe session) már kacifántosabb. Ez arról szól, ha egy látogató megérkezik az odlalunkra, ott kóboról, majd elmegy, de 30 percen belül visszajön - azaz olvas bennünket. Tehát ez a szám kevesebb, mint az oldalletöltések száma, de több, mint a látogatók száma, hiszen ha egy látogató megnézi a lapot egyszer reggel, aztán ugyanő délben majd este is ott jár, akkor a látogatások számát hárommal növelte aznap.

Tehát a látogatók száma (uniqe user) a legalacsonyabb szám, és azt mutatja meg, hányan voltak az oldalunkon.

De miért jó ez a sok adat? Mit lehet ezekből kiszámolni, miért nem elég csak az egyik, például a látogatók száma?

Erre viszonylag egyszerű magyarázatot adni, egy példa segítségével.

Az iwiw-et a Webaudit adatai alapján február 2-án (csütörtökön) összessen 200 717 egyedi látogató nézte meg. Azaz egy olyan hirdetés, amit aznap látott mindenki, ennyi emberhez jutott el. De ez a sok ember 488 395 egyedi látogatást generált, amiből ki tudjuk számolni, hogy egy ember aznap átlagosan 2,43 alkalommal járt az oldalon! Azaz ennyi alkalommal biztos látta a hirdetésünket. De most csatoljuk be az öveket, és nézzük meg, hogy hány oldalt töltöttek le! Egy látogatás alkalmával az iwiw-et használó átlagosan 24,43 oldalt nézett meg! Tovább számolva, egy látogató egy nap majdnem 60 oldalletöltést hozott össze! Ez összessen 11 931 963 oldalletöltést jelent, ami már egy elég vaskos szám. És ez utóbbi szám azt is megmutatja, hogy hány alkalommal tudunk hirdetést megjelentetni az iwiw-en (ha minden oldalon csak egyszer jelenik meg a kreatívunk, és minden egyes letöltéskor meg akarjuk jelentetni).

Ezért kell hát ez a három mérőszám: tudjuk, hányan látják, hogy tudjuk, hányszor látják a hirdetésünket, és tudjuk, mekkora a hirdetési kapacitása az oldalnak, azaz mennyi hirdetés tud egy nap megjelenni.

Ezek a számok, mérhető adatok vannak tehát a weboldalaknál.

 

Most nézzük a kampányokat (pontosabban a hirdetéseket), azokon belül is a legfontosabb mérőszámokat.

A kampányokat általában (független) hirdetéskiszolgáló szolgáltatáson keresztül szokás futtatni, akkor, ha a kampányt egy ügynökség csinálja. Ugyanakkor minden komolyabb weboldal használ valamilyen hirdetéskiszolgálót, sajátot vagy külsőt.

Ezeknek mind egy feladatuk van, mérni az alábbi adatokat:

  • Hirdetések megjelenési száma (Ad View, AV)
  • Rákattintások száma (Click Trough, CT)
  • Rákattintások aránya (Click Trough Rate, CTR)

Ezek a fogalmak viszonylag könnyen megfejthetőek a nevükből, de legyen itt egy-egy rövid leírás.

Az Ad View megmutatja, hogy egy hirdetésünk hányszor (hány alkalommal) jelent meg.

A Click Trough megmutatja, hányszor kattintottak az adott hirdetésre.

A Click Trough Rate megmutatja, hogy mennyi a kattintások aránya a megjelenéshez képest. Úgy számítódik, hogy a kattintások számát elosztjuk a megjelenések számával, és a kapott eredményt százalékos formában adjuk meg.

Példa: ha a kampányban a hirdetésünk 100 ezer alkalommal jelent meg, és 5000 alkalommal kattintottak rá, akkor az AV: 100 000, a CT: 5000, a CTR: [5000/100 000 = 0,05 =] 5%

 

Remélem, lesz olyan, akinek segít ez a kis összefoglaló. Én a magam részéről mostantól nagyobb nyugalommal fogom használni ezeket a kifejezéseket a blogon belül is.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr984118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anon 2006.02.08. 22:50:48

Szia Konrád! A unique visitor és a unique user az egy és ugyanaz. Anon

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2006.02.09. 09:45:19

Hmmm... kijavítottam a visitort session-re, úgy egyértelmű. Köszi!

Tóth Benedek 2006.08.04. 12:16:12

Sajnos a marketingesek által sokszor hanyagolt, ám a hirdető számára fontos dolgok kimaradtak. Ilyen például a CPA (cost per action), a CPS (cost per sale), az acquisition cost, a conversion rate... és a kedvencem, amire nem találtam meg a megfelelő szakkifejezést... lehet, hogy nem is létezik. Ez az "egy forint befektetés az adott kampányba hány forint profitot termelt".

Tudom, hogy ezekre mindenki azt mondja, hogy "nehezen mérhető", meg csak a hirdetések egy részénél releváns információ, hiszen egy kampánynak kevésbé közvetlen sikere is lehet. (Vajon kik magyarázzák folyton ezt?...) Ennek ellenére szerintem a hirdetők többsége egyetért velem, hogy ez a legfontosabb!

Sajnos a hirdetőn kívül (általában) senkinek nem érdeke, hogy a kampány valóban a legtöbb profitot termelje. A hirdető meg ugye hülye (via Rabbit) és nem képes foglalkozni azzal, hogy ennek utánanézzen...

mustar 2006.08.04. 13:52:56

"és a kedvencem, amire nem találtam meg a megfelelő szakkifejezést... lehet, hogy nem is létezik. Ez az "egy forint befektetés az adott kampányba hány forint profitot termelt"."

Amit te keresel, az a ROI, vagy ROR (return on investment vagy rate of return).

Egyébként elég baj, hogy csak ennyi mindent mérünk. Nem feltétlen a ROI-ról beszélek, mert azt sokszor tényleg nehéz, ha nem lehetetlen kiszámolni (ha több médiumot használunk, honnan tudjuk, hogy végül melyik adta meg azt a lökést az ügyfélnek, hogy vásároljon? Lehet, hogy ő maga sem tudja.).
Inkább olyasmik, amiket pusztán technológiával mérhetnénk, elég pontosan:
Mennyi ideig nézte a user a hirdetést? 2 mp-ig, 2 percig, 2 óráig (simán elképzelhető, például játékok, chat, esetleg fórum, vagy AJAX-al frissülő oldal, lásd digg spy)
Látták 100ezren, de hányan emlékeznek rá, hánynál lépett fel a banner vakság? Nem lenne túl bonyolult időnként megkérdezni egyes látogatókat (véletlenszerűen válogatva), hogy a mutatott bannerek közül melyiket látták az oldalon, esetleg rásegítés nélkül mire emlékeznek. Ha felajánlunk egy túrórudit, mindenki örömmel töltögetné a fél perces kérdőívünket.
Miért lenne ez hasznos? Hiszen az oldalak értékét a CTR-ből is ismerjük, össze tudjuk hasonlítani őket. Sokan beszélnek viszont a másodlagos emlékezeti hatásról, amit így elég pontosan meg lehetne határozni. Ha pedig a kérdőívbe 1-2 preferencia kérdést is betennénk (egy borsodi kampány előtt és után is megkérdeznénk, mi a kedvenc söre, vagy egyáltalán milyen sörmárkákat ismer), egyből ezt is mérhetnénk, ami még az előzőnél is fontosabb lehet, főleg egy image kampánynál, ahol az átkattintás nem is számít igazán.
Az ügynökségeknél ezekre vagy nem gondol senki, vagy gondol, csak fogalma sincs, hogy lehetne megvalósítani. Így aztán az ügyfélnek sem közvetíti senki a lehetőségeket, és amit nem ismerünk, arra persze igényünk sincs. Itt pedig bezárult a kör.


süti beállítások módosítása