Amióta kis- és középvállalkozásokkal is foglalkozom, megismertem az internetes marketing egy másik fajtáját. Pontosabban nem másik fajta marketing ez, ugyanaz a marketing, amit a "nagy ügynökségek" világában láttam, csak valahogy máshonnan nézve (is) látom.
Mondjuk úgy: a nagy hirdetők, akik elsősorban ügynökségeken keresztül jelennek meg a piacon, mintegy felülről látják a piacot. Van pénzük speciális dolgokra, van pénzük kisérletezni, van idejük és energiájuk arra, hogy ne legyen azonnali eredmény. Tudnak perspektívában, hosszú távban, távoli megtérülésben gondolkozni. És ez jó. Ők alakítják a piacot, mégha nem is tudnak róla. A portálok, szolgáltatások nagy bevételei innen vannak, a piacnak ezen szegmenséből.
De nézzük a kis hirdetőket! Kicsik, mert egy évben 10 milliónál kevesebbet, sok esetben jóval kevesebbet költenek az interneten. Én egyébként valahol itt húzom meg a határt, ha összeghatár kell. De nem ebben térnek el jelentősen a nagyoktól. Nekik nem kicsi kampány kell, nem arra van szükségük, hogy olyat kapjanak, mint a nagy hirdetők, csak kicsiben.
Nekik egészen más az igényük.
Mondok pár példát, és akkor majd látjuk, hogy a kicsik mégsem alulról nézik a piacot. Inkább máshogy.
- Az egyik ügynökségi alapkérdés ez: mennyi pénz van a kampányra? Egy kkv nem így kezdi. Eleve nem én kérdezek, hanem a vállalkozás: mennyi pénzt kell neki elköltenie? Mennyit költsön?
- A nagy hirdetőket az érdekli, hány embert érnek el, milyen hatást tudnak gyakorolni, mennyivel nő az összes értékesítési csatorna forgalma. A kkv-t egy dolog érdekli: mennyi ügyfelet - fizető ügyfelet - viszek neki? Sok esetben napra lebontva!
- A nagy hirdetőknek fontos, hogy nevük, logójuk, üzenetük átmenjen, azt sokan lássák. A kkv-knak is fontos ez, de csak sokadrangú kérdés. A hirdetéseknek egy célja lehet: eladni. Azonnal, de ha lehet mindjárt.
Persze sokszor az elvárásoknak nem lehet mindenben megfelelni. Van, amikor azt kell mondani, az adott termék, szolgáltatás nem eladható az interneten, legalábbis annyi pénzért és úgy, ahogy azt a tisztelt megrendelő szeretné. Ilyenkor nem érdemes mérlegelni, meggyőzni, hogy de, jó lesz ez. Egy hét alatt kiderül, ha tévedtünk. Jó lecke ez, pörgős és azonnali visszajelzésekkel.
És mégis, bárhonnan nézem, egy dologról, egy online marketingről van szó. Hiszen minden esetben a megrendelői célokat kell teljesíteni, és minden esetben a pontos célcsoport elérés és az akármilyen üzenet átadása a siker titka. Tehát végső soron egyről beszélünk.
Csak egy kicsit máshogy.
Utolsó kommentek