Egy hagyományos online kampány banner hirdetéseket tartalmaz. Ezzel nem mondok semmi újat, hiszen pont a banner a dolog leglátványosabb része. A médiaválasztás kb. csak a szakmát érdekli, de egy banner szem előtt van. Valahogy természetes dolognak is tűnik ez: a kampányhoz kell banner.
Nade hogyan készüljön egy hirdetés? Milyen technológiát használjunk, mi legyen a tartalma, milyen legyen a képi megjelenése?
Vannak olyan kampányok, ahol más csatornán megjelenő hirdetést kell adaptálni: újsághirdetést, tévéhirdetést, vagy egy szórólapot. Más esetben eleve csak az internetre kell gyártani valamit. Az se mindegy, milyen bannerméreteket fogunk használni: másfajta kihívás egy alapvetően fekvő banner (468x60-as vagy 728x90-es például), vagy mondjuk egy álló (120x240-es vagy 150x360-as).
Használjunk-e hangot a hirdetésben? Legyen benne mozgókép? Csináljunk direkt ide valami grafikát?
Számtalan kérdés felmerül, amihez kreatív tervezés szükséges. Ökölszabály, betartandó lépések nincsenek. Minden banner olyan módon egyedi, amilyen módon egyedi egy kampány, egy weboldal, egy cég.
Vannak persze közelező dolgok: ne legyen nagy a letöltési sebesség (alapvetően max. 70k lehet egy banner, kivéve, ha mozi, de akkor a lejátszónak kell kicsinek lenni, a film pedig stream), ne zabálja a processzor teljesítményét (ilyen miatt pl. az Index símán visszadob bannert), legyen a méret pixelpontos (hülyén hangzik, de figyeljünk rá) stb.
Vannak aztán ajánlások: azonnal jelenjen meg az üzenet, inkább érdekes legyen kevés információval, mint bőbeszédű és mesélő. Ne úgy nézzünk rá, mint egy tévéképernyőre: hiába mutat jól egy grafika, aminek a végén majd megjelenik az üzenetünk, ha a képernyő tetején jelenünk meg, és mire megláthatná a felhasználó, már rég a cikk közepén tart, és elpörgette a látható képről a bannert.
De láttam már olyan interstitialt is (azt a bosszantót, ami cikk helyett jön be pár másodpercig), hogy mire felfogtam volna, mit látok, már nyomta is az átirányítást a böngésző - túl nagy és hosszú volt a banner.
Mindezek eldöntését érdemes szakemberre bízni, aki már látott sok bannert. Kreatívra. A kivitelezéshez pedig olyan programozó-grafikus kell, aki tud bannert gyártani flash-ben - és ez nemcsak a szükséges programok ismeretét jelenti... Egyébként ezt könnyű tesztelni: ha azt mondja neki az ember, hogy kell Adverticum kód a hirdetésben, és tudja az emberünk, hogy miről van szó, akkor már csinált flash bannert (vagy látott olyat, aki csinálta...).
A banner egyébként nem olcsó műfaj. Egy jó terv és kivitelezés egy méretben alsó hangon 60-80 ezer forint, de egyedi igényekkel, sok mérettel, több százezres tétel is lehet (és igen, gyártottunk már egy kampányhoz kreatívokat közel 1 millióért is). Vegyük észre: ezek nem a gagyibanner árak! Ezek komplex kis programok, vagy ha úgy jobban tetszik, minisite-ok. Grafikusi, programozói munka ez, jellemzően rövid hatéridővel és extrém igényekkel (méret, teljesítmény optimalizálás).
Mert a banner a kampányunk legfontosabb eleme. Ezen dől el, hogy vajon átjut-e az üzenetünk vagy sem. Ne spóroljunk vele se időt se egyéb erőforrást, nem éri meg.
Utolsó kommentek