Provokatív kérdés, de ha webes szolgáltatást vagy bonyolultabb kampányt tervezel, akkor ezt fontos eldönteni. Egészen pontosan arról szól a dolog, hogy mennyire kell leegyszerűsíteni a dolgokat, mennyire kell hülyének nézni a potenciális felhasználódat?
Mert az már egy régi mondás: tervezz olyan rendszert, amit a hülyék is tudnak használni, és csak a hülyék fognak használni.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy-egy szolgáltatás bonyolultságával le tudod vágni a felhasználói kört: bizonyos összetettség fölött egész egyszerűen nem fogják tudni használni azt, amit csináltál. Például egy regisztrációs folyamat, vagy egy induló beállítás kiütheti a kevésbé felkészülteket. De persze ezen is lehet segíteni olyan kiegészítő oldalakkal, leírásokkal, amelyek kezénél fogva vezetik a felhasználókat. Ha ezt elspórolod, bármennyire is jó legyen a szolgáltatásod, sokan nem fogják használni.
Persze ez fordítva is igaz: ha azt akarod, csak bizonyos tudásszint fölött használják (és nem zavarnak a panaszkodó e-mailek, amik a support@-ra jönnek), akkor csinálj bonyolult felhasználói felületet.
Mert ettől kezdve mindegy, mennyire okos avagy hülye a célcsoportod: te döntöd el, kiket akarsz elérni. Csak aztán ha mellélősz, akkor van a baj. Ha például felülértékeled a felhasználóidat, akkor elmaradnak, és nem lesz, aki használja a fejlesztésed. Ha pedig alulértékeled őket, akkor könnyen körberöhöghetnek.
De talán ez a kisebbeik baj. Ha megy a dolog, akkor az kevésbé drága, ha téged néznek hülyének. Mégha ez egy kicsit fáj is.
Utolsó kommentek