Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Androsz: Hát, sajnos a legjobb ma semmivel sem viccelni. Valaki biztosan megsértődik rajta, és ma már minde... (2023.05.01. 15:40) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (596) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (10) ebusiness (108) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (212) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (119) hiba (113) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (62) keresőmarketing (233) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) media (3) mediahungary (4) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (42) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1364) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (83) tartalommarketing (4) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (435) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (4) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Mennyire hülye a célcsoportod?

Címkék: onlinemarketing weboldal

2008.10.21. kedd 18:35 Konrad

Provokatív kérdés, de ha webes szolgáltatást vagy bonyolultabb kampányt tervezel, akkor ezt fontos eldönteni. Egészen pontosan arról szól a dolog, hogy mennyire kell leegyszerűsíteni a dolgokat, mennyire kell hülyének nézni a potenciális felhasználódat?

Mert az már egy régi mondás: tervezz olyan rendszert, amit a hülyék is tudnak használni, és csak a hülyék fognak használni.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy-egy szolgáltatás bonyolultságával le tudod vágni a felhasználói kört: bizonyos összetettség fölött egész egyszerűen nem fogják tudni használni azt, amit csináltál. Például egy regisztrációs folyamat, vagy egy induló beállítás kiütheti a kevésbé felkészülteket. De persze ezen is lehet segíteni olyan kiegészítő oldalakkal, leírásokkal, amelyek kezénél fogva vezetik a felhasználókat. Ha ezt elspórolod, bármennyire is jó legyen a szolgáltatásod, sokan nem fogják használni.

Persze ez fordítva is igaz: ha azt akarod, csak bizonyos tudásszint fölött használják (és nem zavarnak a panaszkodó e-mailek, amik a support@-ra jönnek), akkor csinálj bonyolult felhasználói felületet.

Mert ettől kezdve mindegy, mennyire okos avagy hülye a célcsoportod: te döntöd el, kiket akarsz elérni. Csak aztán ha mellélősz, akkor van a baj. Ha például felülértékeled a felhasználóidat, akkor elmaradnak, és nem lesz, aki használja a fejlesztésed. Ha pedig alulértékeled őket, akkor könnyen körberöhöghetnek.

De talán ez a kisebbeik baj. Ha megy a dolog, akkor az kevésbé drága, ha téged néznek hülyének. Mégha ez egy kicsit fáj is.

60 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr87725116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2008.10.21. 19:41:33

A kérdés az, hogy nem akarunk értelmesebb felhasználókat? Mert ha igen, akkor nevelni kellene őket, és fokozatosan fejlettebb felületeket kellene alájuk pakolni.

Persze lehet, hogy az okos user nem is lenne jó, mert a hülye inkább kattint a reklámokra.

mlle 2008.10.21. 20:00:26

Azért nem kellene lehülyézni azokat, akik - bár egyébként "okosak" - mondjuk a számítástechnika területén nem annyira jártasak. Orvos férjem gyakran azért nem vesz rész bizonyos felmérésekben, nem fogad el ajánlatokat, mert első ránézésre meghaladja az ő felhasználói ismereteit. Én mondjuk bölcsész vagyok, de legalább van időm az ilyesmit kibogarászgatni, neki meg nincs.

Tuvalu 2008.10.21. 20:02:50

Illetve a cikk nem tér ki a korosztályi eltérésekre. Idősebbek nehezebben tanulnak bármi újat, mint a fiatalok. De mondhatom azt is, hogy már engem is zavar ha egy frissítés után egy programban egy-két opció más menüben található, mint addig. Pedig hol van ez még a fent leírt szűréstől... :D

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2008.10.21. 20:04:09

Az okos user megérti és elfogadja a reklámot, mert tudja, hogy ami számára ingyenes szolgáltatásként létezik, azt ebben a formában fizeti meg valaki más. Szerintem. Ha a honlapgazda profilba illő (istenkísértés: megválogatott) reklámokat enged megjelentetni, akár még hasznukat is vehetik. Hiszen az okos ember is fogyaszt. Nagyon is!

Iszonyú nehéz a felhasználó fejével gondolkodni. Le lehet nagyon egyszerűsíteni a dolgokat, csak annak az lesz a következménye, hogy az ellenőrzéseket kiiktatva vidám spammerek játszóterévé teszed a honlapot. Tehát van egy "léc", amit át kell tudni vinni, mese nincs. Nálunk általában az a megoldás vált be, hogy előre próbáljuk kitalálni egy adatlapnál mondjuk a lehetséges válaszokat, és ott ikszelgetős módszer van, nem szabadon beírható. Sok a magyarázat, a sugó, végül jönnek a manuális beavatkozások. Ezt megúszni úgysem lehet. Mellesleg egy átfogóbb oldalnál az a jó, ha a célcsoportban van fiatal és idős, városi és vidéki, és mindig mindenkire tekintettel lenni nem lehet. (Ja, még egy fontos dolog: tesztelés, tesztelés, tesztelés. A legidegesítőbb és nagyon kiábrándító dolog a félkész, nem minden funkciójában működő, hibás szolgáltatás. Akkor inkább ne legyen addig, amíg kész nincs.)

Rooza 2008.10.21. 20:05:14

Itt érkezik el a pillanat, amikor emlékeztetlek arra a mém-féleségre .
MÉM-ek MÉM-je

Új MÉM indul: "aki nem internetezik, mert ..."
Feladat:

-Keress 5 embert, aki nem internetezik, és kérdezd meg, hogy miért nem ?
-Ha lehetséges, az anonimitás biztosítása mellett írj életkort, végzettséget, lakhelyet (főváros, nagyváros, falu, tanya).
-Publikálj ebből egy bejegyzést, és add tovább 5 embernek a feladatot.

portis · http://www.online-szallas.com 2008.10.21. 20:06:17

mlle

Akkor most a férjed még hülyébbnek kelene nézni?

Amugy meg a célcsoportot nem lehet elég hülyének nézni. Az emberek idioták , a fenekük alá kell tolni a széket , mert egyébként a földröl ennének!

biziclop 2008.10.21. 20:09:45

Nem akarok senkit megserteni, de ez a legsotetebb elitista hulyeseg, amit ebben a temaban valaha olvastam. Pedig eros a mezony.

Addig rendben van, hogy ha bonyolultra tervezed a feluletet, akkor a hulye felhasznalok nem fogjak hasznalni.

Viszont az okos user egy pillanat alatt atlatja, hogy a szolgaltatasod egy rakas tulbonyolitot szar, es nem lesz turelme hozza, inkabb megszerzi a szolgaltatast mastol, ahonnan egyszerubb. Ezert hivjuk oket okosnak, nem?

Szoval nyugodtan tessek csak normalis, egyszeru feluleteket tervezni, ha azt akarjatok, hogy az okos emberek is hasznaljak.

Rooza 2008.10.21. 20:11:24

Nehéz a felhasználó fejével gondolkodni?
Beszédbe kell elegyedni vele. Az orvos is kérdezgeti a pácienst, az építész is a megrendelőt, ha pedig nem konkrétan egy embernek tervez, akkor alaposan utánajár. Felkészül. Ismereteket gyűjt. Ilyesmi..

Barabás Csaba · http://vallalkozok.blog.hu 2008.10.21. 20:12:53

Ez most telitalálat.
A Marketing Tippek magazinban kínálok ingyen PR lehetőséget. Készítettem egy oldalt, ahol el is magyarázom, hogy pontosan mire gondolok (nem reklámozni akarom, ezért nem adom meg a címet).
A lényeg, hogy az életbiztosítási ügynöktől a jósnőig mindenki PR reklámot akar. Van aki el is küldi a tanulmányát, aminek semmi köze a marketinghez, egyetlen hasnzos tipp sincs benne, ami a vállalkozóknak szólna, hanem a saját cégének és életének a történetét mutatja be.
Két eset lehetséges : vagy nem tudják, hogy mi az a PR és mit jelent az, hogy az egész nem ér semmit ha nem releváns(a gyengébbek kedvéért, kutyatápot nem informatika magazinba fogok promózni).
A másik eset, hogy nem akarják tudomásul venni, mindegy, csak reklám legyen és róluk szóljon.
Szerintem az túl merész, hogy egy célcsoport "hülye". Inkább bizonyos területen nem rendelkezik elegendő ismeretekkel...

Kővári Tamás · http://blog.kovari.com 2008.10.21. 20:14:04

Webes rendszerfejlesztés tapasztalatai egy jópár ezres, speciális célcsoport kapcsán (átlagéletkor 4x, de nagy szórásokkal):

- ha az oldal címe yy.xx.hu, akkor szólj a rendszergazdának, hogy lője be a www.yy.xx.hu aliast is;

- a regisztrációt felejtsd el. Ha nem megy, akkor lehessen 2-3 karakterből álló jelszót is megadni (pl. apu, fifi);

- jelszó-emlékeztető helyett írd ki a hotline számát - ha a jelszót elfelejtik (márpedig el fogják) saját maguk ebben az életben sosem szerzik vissza;

- ne feleseljen a rendszer, ha valaki a felhasználónevét adja meg jelszónak;

- de ha lehet, egyáltalán ne jelezzen vissza a rendszer, hanem zokszó nélkül kajáljon meg bármilyen inputot;

- felejtsd el a lenyíló (drop down) listákat;

- felejtsd el a roll-over menüket;

- felejtsd el a "Biztos abban, hogy..." típusú üzeneteket. A válasz a "Nem" gomb lesz;

- felejtsd el a "Ne használja böngészője Vissza gombját.." üzenetet. Használni fogja;

- Van, aki még ma is IE 5.0-át használ

- Van, akinél a böngésző fontmérete alapból +5-re van beállítva.

- a "kérjük, törölje böngészője gyorsítótárát.." mondattal nagyon eltévedtél.

És még írhatnám órákig :)

silly 2008.10.21. 20:14:21

Valóban nem kellene az emberekről alapból azt feltételezni, hogy hülyék (pedig azok).

És alapból az orvosokról, hogy nem azok...

Vidi Rita · http://www.rizsanelkul.hu 2008.10.21. 20:14:23

Konrád, konkrétan ennek most akkor mi is az értelme ennek a postnak?
Ha túlértékeled a látogatóid felhasználói inteligenciáját, attól még nem az inteligens látogatók fognak Nálad maradni.

Bennem például sokan azt szeretik, hogy jól magyarázok, érthetően, mégis rengeteg szaki, informatikus olvassa az írásaimat. Holott nem az ő nyelvükön van írva.
Tehát nem lehet annyira lemenni a felhasználók szintjén, hogy az ne lenne hasznos egy baromi széles réteg számára.

Ez nem inteligencia kérdése egyébként, mert a felhasználás csak a felhasználói készségektől és tapasztalattól függ, semmi mástól.

Vidi Rita · http://www.rizsanelkul.hu 2008.10.21. 20:19:02

A bonyolult kampányt hogyan értetted? Több lépcsős regisztrációt, nyereményjátékot, kérdőívet, ilyesmit?

Van 82 éves felhasználó tanítványom, kiválóan helytáll a weben, szavaz, válaszol, regisztrál, miegymás:)

portis · http://www.online-szallas.com 2008.10.21. 20:19:07

Rooza

Ez jó... persze hogy kérdezget , de egy orvosnál jobban nem tekint hülyének téged senki , talán csak egy épitész! :)

Nehogy azt hidd már hogy amikor a zöldségesnél megveszed az olcsobb epret ami tán szebb is mint a drága , akkor nem vagy hülyére véve.

Évezredes biznic ez már !!

silly 2008.10.21. 20:20:36

Az inteligencia az újhoz való alkalmazkodás képessége is.
Nem megy-> kisebb IQ...
Szerintem.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2008.10.21. 20:21:03

juj

semmi nem indokolhatja a bonyolult felhasználóo felületet

...a szakmai inkopetencián kívül...:)

Kúrcsány Ferenc 2008.10.21. 20:25:13

"A lényeg, hogy az életbiztosítási ügynöktől a jósnőig mindenki PR reklámot akar."

A jósnő mit szolgáltat a vállalkozóknak? Megjósolja hogy lesz-e APEH ellenőrzés?

Rooza 2008.10.21. 20:25:41

A túlbonyolított felhasználói felület azt mutatja, hogy mennyire tartja magát profinak a szerzője .., azt hiszem :)

Ha tudnám, hogy mit gondoltál, amikor megírtad a bejegyzést, lehet, hogy tudnék segíteni, de ez nem felajánlás :)

Szerintem senkit sem kell hülyének nézni, aki hülyének néz másokat, pl. a zöldséges engem, az magáról bizonyítja be, hogy hülye.

silly 2008.10.21. 20:30:02

Hannibál

Attól, hogy a programozó megcsinál egy frankó felületet, amire szükség is van mert nem egy "Összeillünk-e a szerelmemmel" tipusu feladatról van szó, s ezt az átlag nagyonhülye nem tudja használni-még nem inkompetens.
Vannak feladatok/felületek amelyek nem lehetnek intuitivak NEKIK.

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2008.10.21. 20:33:17

Kérdezgetni jó. Megkérdezel 15 válogatott embert (képviseljenek több csoportot, naná) és kapsz húszféle választ. Ez erősítheti a közösség demokratikus érzését, de többnyire mégiscsak az lesz a vége a történetnek, hogy a több, egymással szembemenő vélemény miatt te, mint honlapgazda döntöd el, mi lesz a jó megoldás. Már csak azért is ez van, mert ránézésre két hasonlónak látszó megoldás az adatbázis kezelése szempontjából egyáltalán nem kell, hogy ugyanaz legyen. És ezt elmagyarázni miért kellene? Kit érdekel? A user felhasználni akar, nem programozni meg tervezni, és ez így teljesen rendben is van. Szóval a felhasználók megkérdezése fontos, de nem elég mindenre. Szerintem aki alaposan tervez, próbál nem csak programozói fejjel gondolkodni, meg tudja találni az ideálishoz közelítő megoldásokat. Pár eldöntendő kérdésben meg lehet kérdezni a kívülállókat is, de ezek csak részlet eredményeket adhatnak.

Rooza 2008.10.21. 20:33:21

Aki hülyének tartja a célcsoportot, hogy tud neki megfelelő akármit csinálni? Ezt a szót el kellene hagyni, és megfelelőbbet keresni, legalább itt.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2008.10.21. 20:34:14

silly, nem feltétlenül a programozó inkompetenciája

lehet a marketingé, ügyfélkapcsolaté, ügyfélé stb...

biziclop 2008.10.21. 20:35:56

Silly:

Ha valaminek a felulete lenyegesen bonyolultabb, mint maga a problema, amit abrazol, akkor az a felulet szar. Azt hiszem, ebbol nyugodtan kiindulhatunk.

Teljesen mindegy, kinek keszul, a felulet bonyolultsaganak illeszkednie kell a feladat bonyolultsagahoz es ez mar onmagaban igen nagy kihivas tud lenni. (Pl. hogy abrazolsz intuitivan harom darab egymasba agyazott egy-sok relaciot?)

Viszont amikor azzal szembesulsz, hogy a feluleted tul bonyolult lett, rogton gyanakodni kell, hogy rosszul fogalmaztad meg a problemat. Az esetek tulnyomo tobbsegeben bizony ez a helyzet.

Rooza 2008.10.21. 20:38:20

ElChe, nem azt mondtam, hogy néhány (15 user)mondja meg, hogy mi merre mennyi, hanem a mondjuk 15 vélemény alapján már ki lehet alakítani egy működési vázlatot.
Amiben aztán opcionális lehetőségek vannak. Valamint mindenképpen szükség van a működő help-re is. Akár élőszóval. Ez volna az igazi reklám.. :)nem a választható menügombok. Éppen itt is olvastam a sóhajokat.

Barabás Csaba · http://vallalkozok.blog.hu 2008.10.21. 21:04:42

["A lényeg, hogy az életbiztosítási ügynöktől a jósnőig mindenki PR reklámot akar."
A jósnő mit szolgáltat a vállalkozóknak? Megjósolja hogy lesz-e APEH ellenőrzés?]

Ezt nem értem én sem. Miért nem ott próbálkoznak ahol releváns lenne a hírdetésük, vagy ha találó is, akkor miért nem igazi PR-t írnak cégtörténet helyett.
Egyébként elképesztő, hogy mik vannak, nem akarok idézni a nekem írt levelekből, mert nem lenne illő, de a jósnőnél még (szerintem) durvább is van.

Fucksee 2008.10.21. 21:23:25

Kell egy egyszerű felület, és mellette egy sokkal összetettebb. (pl.: gyorskereső, részletes kereső)
Persze csak ahol lehet.

mlle 2008.10.21. 21:29:22

portisnak üzenem
-ne menjen orvoshoz
-bankba, hivatalba, iskolába
- rendezkedjen be önellátásra

Ha egy felület első ránézésre bonyolult, macerás, a rohanó "célcsoport" nem fogja strapálni magát. Ennyi.

silly 2008.10.21. 21:29:47

Most erre mit mondjak. A minap egy igen népszerű és nagy foraglmú oldalt nézegettünk. Mint kiderül az aktuális maxinálisan minimalista dizájn és funcionalitás megoldás sok hónap A és B megoldásának az eredménye, tehát van 2 landing page, A jól néz ki és funkcionális, de az átlagnak túl összetett, B kevésbé, de közelebb áll az átlag paraszthoz ( több converzió, eltöltött idő), javítsunk kicsit: új A megoldás, új B megoldás. X hónapon keresztül. És született valami szakmai szemmel nézve mind funkcionalitásában, mind külsőleg valami förtelem, de a pórnépnek ez kell. Tehát az átlagfelhasználó igenis HÜLYE.

Proaktiv · http://proaktiv.blog.hu/ 2008.10.21. 21:33:13

Konrád,

Annak ellenére, hogy olvasóként olvasva kissé illúzióromboló a poszt, tárgyilagosan szemlélve korrekt. Én pl.: kimondottan szeretem az idiótabiztos dolgokat, főleg online pl AdWords. Nem is beszélve, hogy ha pl. egy webshopban vásárolok szeretem ha csekklista átlátható, jól strukturált, és inkább elolvasom az amúgy agyonismételt feltételeket, mint hogy elbizonytalanodjak egy pillanatra is. Kérdezz meg egy jól mért webáruház tulajdonosát, hol van a legnagyobb kosárelhagyás. Illetve ellenőrizz le néhány hazai webáruházat, hol kezelik ezt akár pillanatnyilag pop up-pal, vagy későbbiekben, egy kontrollevélben!

Rita,

Veled is egyetértek egy bizonyos szintig, mert a felszín valóban azt mutatja, hogy adott esetben azok is „mondjuk a magasabban képzettek” akikhez Te speciel nem igazán akarsz szólni, ők is olvassák. Ne csodálkozz, hisz bármilyen szoftjúzerekenek kommunikálsz akkor is mondasz olyan dolgot (sőt), ami új. Vagy épp úgy mint én anno a hírleveledből értettem meg azt amit addig is „tudtam”, tudtam ugyan, de nem használtam mert nem ismertem az okát és az értelmét.

Agyvihar,

Nagyon jó meglátás, bizonyos és kellően szűk célpiac esetén működik, használjuk!

Mlle,

Ez a megközelítés, ami egymáshoz közelítheti az értékesítőt és kuncsaftot, az empátia, a széles látókör…

Tuvalu,

Viszont az idősek, sokkal kitartóbbak tudnak lenni, ha hozzájuk akarsz beszélni, akkor ki kell tanulnod őket! De ez így működik, minden más online iparágban!

Provokátor

Ui.: szűrésnek sokkal hatékonyabb az árbelövés, magasabbra téve a lécet, esetleg az ajánlatot, állapot felméréssel tanácsadással, extra garanciával megtoldva… Az árat mondjuk megduplázva vagy 5szörözve, kevesebb, de prémiumvásárlót kapsz, és kevesebb problémásat. Természetes ehhez prémium termék is kell!

Barabás Csaba · http://vallalkozok.blog.hu 2008.10.21. 21:38:01

silly : azért a hülye erős nem?
Emlékszem, hogy amikor a win95 megjelent, akkor elkezdték szidni BillGatest, hogy a hülyéknek csinál oprendszert...a valóság az volt, hogy már mindenki torkig volt azzal, hogy számítógépet csak úgy lehet kezelni, hogy megtanulunk egy sor DOS parancsot...Tudjuk ki nyert : az, aki azt nyujtotta, amit a vevő akart és ahogy akarta.

biziclop 2008.10.21. 21:40:39

silly: Nem, a feladatot megtervezok es a programozok voltak hulyek. Nem azt a programot irtak meg, amire a felhasznaloknak szuksege van.

Ezert aztan osszeganyoltak valami szart es a felhasznalot hibaztatjak erte.

Programozokent azt kell mondjam, hogy sajnos ez elegge tipikus progrmaozomagatartas.

Vida Ági · http://twitter.com/vidaagi 2008.10.21. 21:46:19

Csaba, a PR-t tanulni kell. Sokan azt hiszik, hogy a PR annyi, hogy írok a cégről meg a termékekről valamit és az megjelenik az újságban és az már PR. Anno újságíró koromban rengeteg ilyen anyagot kaptam feldolgozásra, nagy autógyáraktól olyan pocsék PR cikkeket láttam, hogy ihaj, pedig ott még PR osztály is van.

pollner · http://soreo.biz 2008.10.21. 21:51:37

Rendben. Feltételezem, hogy a onlinemarketing.hu/ oldalt is a bejegyzésben megfogalmazott elv szerint tervezted. Ennyire hülye a célcsoportod?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2008.10.21. 21:56:16

pollner: jogos. A cél az volt, hogy ne legyen bonyolult. És lőn. És igen, akinek kell a szolgáltatásunk, általában nem a legfelkészültebb internetből. Nem hülye, mint ahogy a 'hülye' szó csak provokáció - ahogy egyébként (megsúgom:) az egész bejegyzésem az ;)
Nem hülye, hanem más területen dolgozik. Nem geek, nem programozó, nem konkurencia. Bár ez utóbbi lehet :)

eax_ 2008.10.21. 22:29:52

biziclop:
Ha tenyleg programozo vagy, nem hiszem el, hogy nem volt meg olyan, hogy pontosan tudtad, hogy mit akarsz, hogyan mukodik, de a felulet olyan butara volt kitalalva, hogy neki kellett allnod "visszafele" gondolkodni.
Tipikusan ilyen a windowsos varazslok nemelyike (pl. szerinted ha egy loopback device-t akarsz csinalni, akkor az "internethez", a "munkahelyi halozathoz", vagy "egy masik szamitogephez" valo kapcsolodas a helyes valasz?).

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2008.10.21. 22:32:56

Előre elnézést, mert nem biztos, hogy jó helyen kérek segítséget, de a környezetem is tanácstalan.
Én vállalom, hogy hülye vagyok, mert hülye vagyok. Nő is, de ebből ne általánosítson senki, ha kérhetném.
Szóval. Készítettem magamnak egy blogot. Több helyen is előfordulok itt-ott, ezért van pár e-mail címem és még annál is több jelszavam. Épp elfelejtettem, hogy ennél a blognál mit használok. Nagyon okosan természetesen nem írtam föl sehova, nehogy segíthessek magamon, ha bajba kerülök.
Meg is történt a katasztrófa. Szerintem a belépésnél annyiszor írtam rossz adatot, hogy egyszerűen kitiltottam magam a blogról.
Vagy a Picasa albumból bemásolás közben követhettem el valami hibát, mert időben ez után nem tudok hozzáférni a blogomhoz.
Nem tudom, mit tehetnék.

Kérlek Benneteket, ha tudtok, segítsetek!

Nem nagy örömmel szolgáltattam példát arra, hogy olykor nem pont a célcsoport a letisztult gondolkodású :(

biziclop 2008.10.21. 23:00:04

eax_: Nem igazan ertem a pelda lenyeget. Az atlagos felhasznalo megtalalja ott a funkciot? Szerintem az atlagos felhasznalo nem tudja, mi a franc az a loopback device.

Szamtalan esetben szembesultem azzal, hogy programozok (magamat is beleertve) keptelenek elszakadni attol a nem mindig kezenfekvo strukturatol, amiben az adatok tarolva vannak.

Es nem a felhasznalok hibaja volt, hogy fogalmuk nem volt, hogy mit kezdjenek a szamunkra tok egyertelmunek tuno felulettel.

eax_ 2008.10.21. 23:30:28

biziclop:
Az atlagos felhasznalo ezen a feluleten inkabb pl. adslt szeretne konfigolni, amire teljesen jo is, viszont az advancedebb felhasznalo az egeszet a halalba fogja kivanni, mondjuk (es ez most veletlenul sem OS-flame akar lenni) a freebsd ifconfig-javal szemben, aminek van 50 parametere, meg 100 kapcsoloja (==bonyolult), megis az adott feladatot ennyibol meg lehet oldani:
ifconfig lo1 create

Tehat altalaban _van_ ertelme annak is, ha valami "bonyolult", es altalaban mas felulet az idealis a kezdok, meg az advanced userek reszere.

Tardyl 2008.10.22. 00:09:47

Kedves Elvtársak, mély meggyőződésem, hogy számos weblap azért bonyolult, logikátlan és ily módon a többség számára használhatatlan, mert ELŐRE az volt a cél, hogy minél kevesebben használják, s lehetőleg azok is tévedjenek el benne. Hiszen a használat mások számára majd munkát jelent, ami kerülendő: dolgozni rossz; a weblapkészítő a komplikált felépítésű, mindenféle hülye fontoskodó részlettel ellátott lapért többet tud számlázni; a júzer meg le van nagy ívben szarva.
Legyetek kedvesek megnézni az I. ker. önkormányzat (regisztráció után használható) weblapját, igen tanulságos. Használhatatlan. De van például 'köszönetmondás' rovat is, aminél undorítóbbat nehezen tudok elképzelni: az önkormányzat - amelynek hálásnak kell lenni, ki tudja, miért - csinál egy zsebet a hálálkodásnak. Az intézményesített paternalizmus, nepotizmus. Még egy számlaszámot is lehetne közölni (amely regisztráció nélkül is megtekinthető lenne) azok számára, akik hálájukat kézzelfoghatóbb (és természetesen adómenetes) formában szeretnék leróni.
Tehát itt a készítő feladata ez volt: legyen körülményes, nehézkesen használható, megtévesztő, látszatra profi. Lássék úgy, mintha lenne valami, ami a gyakorlatban nincs, de amelyért ugyanakkor a polgármester haverjainak azért lehet jó sokat fizetni.

Dark Future 2008.10.22. 01:23:03

Fiam, próbáld felvenni a kapcsolatot az oldal üzemeltetőjével/rendszergazdájával, és addig puncsolj neki, amíg meg nem esik rajtad a szíve :-).
vagy nyiss új néven egy új blogot, és másold át az eddigi postjaidat.

Joaquin 2008.10.22. 01:55:44

"Persze ez fordítva is igaz: ha azt akarod, csak bizonyos tudásszint fölött használják (és nem zavarnak a panaszkodó e-mailek, amik a support@-ra jönnek), akkor csinálj bonyolult felhasználói felületet."

Bár valószínűleg erre gondoltál, egy kicsit szerencsétlennek tartom a megfogalmazást. Ne bonyolultra - de univerzálisra, finomhangolhatóra érdemes csinálni a kezelőfelületet, ha okos embereket akarsz találni.

zsoltikam · http://catapult.blog.hu 2008.10.22. 02:08:11

"Ha pedig alulértékeled őket, akkor könnyen körberöhöghetnek."

ilyen nincs. egyszeruen a letisztult, tiszta megoldások a gyengebb kepessegueknek is, és a verprofiknak is megoldas. ezekre tobb megoldas is letezik. pl. legegyszerubb, egy jol lathato helyen feltuntetni egy "segitseg elakadtam" gombot, melybe egy reszletes helpdesket nyujtasz a juzernek. ha az alapjan nem kepes valaki tajekozodni, akkor gyk. nem tud olvasni.

mikénehavóna 2008.10.22. 05:35:39

Éppen most jövök Derek Gehl négy és fél órás ingyenes webinar-járól. Négy és fél órán át, háromszor három perc szünettel okított ezer embert a világ minden tájáról az internet marketing alapjaira. Egész biztos, hogy a többség vevője lesz, és viszonteladója.
Egy valami egész idő alatt eszébe sem jutott, hogy tudniillik minősítse a vevőket. Arról pedig igenis beszélt, hogy a felhasználói interfészeknek nagyon egyszerűeknek kell lenniük, mert a látogatók max tíz másodpercet adnak az életükből egy site megítélésére.

Egyszerűen felfoghatatlan, hogy ilyen hangnemben társalogtok azokról, akikből meg akartok élni.

valaki 2008.10.22. 06:20:21

"Mert az már egy régi mondás: tervezz olyan rendszert, amit a hülyék is tudnak használni, és csak a hülyék fognak használni.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy-egy szolgáltatás bonyolultságával le tudod vágni a felhasználói kört"

1, "és csak a hülyék foJÁk használni"

2, ez pont nem azt jelenti, amit írtál, hanem azt, hogy ha egyszerű a rendszered, akkor egyszerű lesz a felhasználód is

Tehát arról szól, hogy semmiképpen sem tudsz egy mindenkinek jó rendszert csinálni.

alfredo 2008.10.22. 06:44:55

Ennek most mi értelme volt? Leírtad, h jól oda kell figyelni. Nahát! :)

Chalabre 2008.10.22. 07:13:25

Szerintem az az igazán profi szakterülettől függetlenül, aki a lehető legegyszerűbben, legérthetőbben képes valamit tálalni, prezentálni. Annyi inger éri manapság a felhasználókat, hogy nem rejtvényt akarnak fejteni, mert ha erre vágynak, akkor azt teszik, tudják hová nyúljanak, hanem mindent a lehető legrövidebb úton, a leghatékonyabban megoldani. Ne raboljuk a felhasználók idejét és hálásak lesznek. Mit kell mindent túlbonyolítani. A legrövidebb út a legjob megoldás mindig.

2008.10.22. 07:29:24

Megint elolvastam ezt a posztot és arra kell jussak, hogy szerintem a kérdés nem provokatív, hanem buta.
Igenis minden weboldalt hülyebiztosra kéne tervezni és nem azért, mert hülye felhasználókat akarunk, hanem azért, mert pont leginkább az okos ember ismeri az összes konkurenciádat is és azt fogja használni, amelyik a legegyszerűbben (= leggyorsabban) használható. Ráadásul az oly értékes "okos" felhasználó áll tovább a legkönnyebben. Elég régóta gyűröm a neten, ebben az iparban is dolgozom, én vagyok a leghisztisebb attól, ha egy szolgáltatás bonyolult és sokat kell pöcsölni vele. Nincs nekem erre időm, ott is hagyom a fenébe, ha nem egyszerű (mondjuk a regisztráció és a hasonló dolgok).
Ha azt akarod, hogy egy bizonyos tudásszint felett használják az oldaladat, akkor talán _tartalmilag_ oldd meg a kérdést.

Mária 2008.10.22. 09:29:26

Az elitkedésre, a "hülye vagy, ha nem tudod használni" hozzáállásra tipikus példa a Coedu e-learning oktatási keretrendszere.

Ennyire túlbonyolított, értelmetlenül struktúrált, minden józan logikát mellőző, átláthatatlan megoldást még életemben nem láttam.

Mintha direkt arra találták volna ki, hogy akinek nincs meg alapból a Mensa tagsága, az ebben a büdös életben ne boldoguljon vele.

Másrészt pedig sír mindenkinek a szája, hogy az e-learning megoldásoknak nincs piaca ebben az országban.

Ezzel szemben a szájbarágós, egyszerű, sőt, mi borzalom, nyomtatott formában az ügyfél kezébe adott, cédés hanganyagokkal körített "infotermékeket" veszik, mint a cukrot.

Azóta értem, miért, amióta belekóstoltam a Coedu rendszerébe. És tökéletesen megértem azokat, akik nem használják...

atleta.hu · http://www.atleta.hu 2008.10.22. 12:15:39

Ez mind nagyon szepen hangzik, csak nem igaz. A szoftver is olyan, mint a foci, hogy mindenki ert hozza, aztan amikor domboritani kell, akkor valahogy megis az latszik az eredmenyekbol, hogy meg azok sem, akiknek kene. Persze erdemben nehez vitatkozni egy ilyen homalyosra fogalmazott bejegyzesre, mindenki azt hall a hulye felhasznalo meg a bonyolult felulet moge, amit akar, igy aztan jol el lehet beszelni egymas mellett.

A fejlesztoi szakmaban megis az az iranyelv - jopar evtizedes tapasztalatok alapjan - hogy a felhasznaloi feluletet a leheto legegyszerubbre kell elkesziteni, mert az a leghasznalhatobb. Persze mi nem mondunk olyan sommas igazsagokat, hogy hulye felulet meg bonyolult felulet, csak olyan nehezen megfoghato dolgokat, mint 'leheto legegyszerubb', ugyanis figyelni kell arra, hogy a szoftver altal nyujtott funkciokhoz kepest egyszeru legyen hasznalni a szoftvert, de kozben azert legyen eleg nagy a tudasa ahhoz, hogy megerje hasznalni.

Raadasul egyszerut csinalni lenyegesen nehezebb, mint bonyolultat. A bonyolult felulet baromi egyszeru: minden beallitasi lehetoseget kicsapunk nehany beallito ablakba, aztan tessek atlatni. Onnantol kezdve nekem a programban minden parameter kivulrol allithato. Nem kell gondolkodni rajta, hogy mit kell a felhasznalo kezebe adni es mit nem, nem kell kitalalni ertelmes alapbeallitasokat, stb.

Es ez meg nem eleg, ugyanis nem csak a felhasznaloi felulet megtervezesenel kell kompromisszumot kotni, befolyasolja ez a komplett szoftvert is: milyen funkciokat lehet belepakolni ahhoz, hogy meg egy megfeleloen egyszeru es kenyelmesen kezelheto UI-t tudjunk kesziteni? Es kozben persze ne legyen tul szereny tudasu az alkalmazas, mert akkor nem eri meg hasznalni, semmi nem fogja megkulonboztetni a konkurenciatol. Ha csak nem az igen-igen egyszeru kezelesu (es nem buta!) felhasznaloi felulet, ami adott esetben boven eleg a sikerhez...

A temaban egyebkent szamtalan konyvet irtak, sok erdekes cikket es blog bejegyzest publikaltak. Hat ennyire egyszeru ez a kerdes, nem csoda, hogy sikerult igy nehany mondatban osszefoglalni ;).

mikénehavóna 2008.10.22. 12:41:29

A felhasználót (vásárlót, ügyfelet) hülyének nézni, ez a szocializmus öröksége. Akkoriban az eladók gyűlölték a vevőt, mert miatta kellett dolgozniuk. Az ügyintézők utálták az ügyfelet lásd mint fent. Azt hittem, hogy az a világ már elmúlt, de látom, hogy nem.

Amíg ez a mentalitás továbbél, Magyarország nem fog kikászálódni a szarból. Ahol a legnagyobb guru (kis tóban nagy hal) megengedi magának, hogy mérgesen leteremtse a követőit, állítólagos "piactisztítás" céljából, valójában azért, mert nem vásároltak tőle méregdrágán, ott semmit nem értenek abból, mi a kereskedelem. Ezt a stílust a Rich Jerk-től leshette el, rosszul, mert RJ parodisztikus, nagyon szórakoztató, és olcsón ad értéket. WG nem szórakoztató, és amit ad, másodlagos frissességű magas áron.

Összeszorul az ember gyomra, ha betéved egy magyar fórumba, annyira kíméletlen a hangnem. Ne egymástól tanuljatok, hanem menjetek ki az angol nyelvű fórumokra, blogokra. Tiétek a világ. Ja, hogy nem tanultátok meg elég jól az angolt... Ki tehet róla?

Mária 2008.10.22. 13:21:01

Merquén: ha mindenki kimegy az angol nyelvű fórumokra, akkor mi lesz azokkal, akik az ott elérhető tippek fordításából és honosításából élnek?

Belegondoltál, hová vezetne ez?

MacTom · http://www.mactom.hu/blog/ 2008.10.22. 16:34:02

Hozzá akartam szólni egy jó zsírosat, de inkább nem. Konrád, rendesen belepisiltél a darázsfészekbe :)))) Inkább olvasom a kommeteket és tanulok.
Mária: A Coedu rendszert én is megszívtam. Nem az ügyfél a hülye, hanem aki azt kitalálta.(bocs, kicsit off)

Rooza · http://susside.blogter.hu 2008.10.23. 09:03:30

merquén :
"A felhasználót (vásárlót, ügyfelet) hülyének nézni, ez a szocializmus öröksége. Akkoriban az eladók gyűlölték a vevőt, mert miatta kellett dolgozniuk. Az ügyintézők utálták az ügyfelet lásd mint fent. Azt hittem, hogy az a világ már elmúlt, de látom, hogy nem"

Ez így nem igaz. Saját élettapasztalat? Alaptalan általánosítás. Az emberek empátiája, és hozzáállása független a korszaktól, és az életkortól is. Különböznek az emberek. (elnézést, hogy ezt le kell írnom:) Volt ilyen is, meg olyan is, és van ilyen is, meg olyan is.

mikénehavóna 2008.10.23. 15:44:15

Rooza,

Saját élettapasztalat. Az emberek empátiája, és főleg hozzáállása a munkához nem független a korszaktól. Különbözik aszerint, hogy fix fizetést kapsz, vagy a teljesítményedtől függ a jövedelmed. A szocializmusban a jövedelem és a teljesítmény között gyenge kapcsolat volt. Most - állítólag - a vállalkozók sikere 90akárhány százalékban a saját hozzáállásuktól függ. (Legalábbis ezt hozsannázzák alapfokú vállalkozói tréningeken.)

Mindez nem változtat azon, hogy rémesnek találom, ahogy sokan a saját piacukat jelentő embereket minősítgetik.

mikénehavóna 2008.10.23. 15:46:34

Mária: hulljon a férgese.:-) Erről szól a kapitalizmus, nemde?

mikénehavóna 2008.10.23. 15:56:42

Sztori a felhasználóbarátságról.

Van egy internetmarketing megoldásokat nyújtó cég, vezetője szimpatikus, okos, fiatal. Általam nagyrabecsült ember keresztmarketingben hosszasan, videón ajánlgatja. Állítólag az első háromban van Magyarországon. Meg akarom rendelni a termékét, és PayPal-lal akarok fizetni. Írok az online kapcsolati felületen, nincs válasz. Ismét írok. Eltelik három nap, akkor sajnálattal közlik, hogy bocs, PayPal-lal nem tudunk. Utaljam át bankon keresztül a zsét.

Kész. Elmentem az aWeberhez, és csókoltatom a magyar zseniket.

Rooza 2008.10.23. 17:18:17

merquén :
Személyes tapasztalatom: az emberek empátiája, és munkához való hozzáállása személyiségfüggő.

mikénehavóna 2008.10.24. 11:14:44

Rooza: én is éppen ezt mondom. A szocializmusban az emberek hozzászoktak az önállótlansághoz és a függőséghez. Tisztában voltak azzal, hogy esélyük sincs sikeresen lázadni, ezért a tipikus viselkedésmód a passzív rezisztencia volt. "Lemerültek, és kibekkeltek." Ilyen volt a tipikus személyiség. A munkához való hozzáállásban is érvényesült a passzív rezisztencia, olvasgasd a korabeli vicclapot, a Ludas Matyit, ha akkor még nem éltél, vagy kicsi voltál.

Ez idáig offtopic volt, annyiban tartozik ide, hogy ez a hozzáállás a jelek szerint továbböröklődik, noha a helyzet, amely létrehozta, megszűnt. És több mint furcsa fiatal IT szakemberektől hallani olyasmit, ami kis fizetésű aktakukacok és Röltex-eladók jellemző szövege volt, amikor otthon vacsora közben kipanaszkodták magukat.


süti beállítások módosítása