Mivel kb. hétfőtől indul a kampány (EU választások lesznek, és most kezdenek majd kopogtatócédulákat gyűjteni, ha jól tévedek), érdemes néhány szót szólni arról, hogy milyen eszközöket vetettek be eddig a pártok az utóbbi néhány évben.
Láthatóan nem sokat. Az, hogy egy SZDSZ belső választás idején az IwIw-en ismerős gyűjtő versenyt játszottak a jelöltek, még nem nevezhető webkettes reklámnak, nemigaz? Amennyire utáljuk a pártokat, nem is nagyon várható, hogy nevesítve megpróbáljanak a közösségi odalakon nyomulni.
A blog persze más. Hiszen nemcsak Gyurcsánynak van (volt?) blogja, hanem több politikus is indított ilyet. Sőt, még videóblog-szerű megoldások is megjelentek. De lássuk be: ezek az irományok nem szóltak másról, mint politikai nyilatkozatok internetes megjelenítéséről. Mert bár a politikus is volt ember, de ez nem a blogokból derült ki...
Persze vannak nem látható dolgok is. Ezek egyike a kör-e-mail (illetve a kör sms), vagyis az egymásnak küldözgetett politikai tartalmú levelek. És persze az adatbázis-marketing, ami még erősen gyerekcipőben van nálunk - leginkább direkt üzenetekre használják, pedig másra is lehetne.
Szintén nem látható dolog, pontosabban nem direkt kommunikációs eszköz a pártközeli portálok. Lehet azt tudni, hogy egy-egy kisebb portál tulajdonosi szerkezete minimum érintett a pártpolitika által. Persze a tartalmak sokat lelepleznek, legalábbis azok számára, akik erre figyelnek. Az elmúlt években jól meg lehetett figyelni, hogyan építgetik a pártok helyi szinten és országosan a hozzájuk közel álló hírcsatornákat. Hát, most majd lesz alkalom bevetni azokat a kampányban!
Végül a legkevésbé láthatóak a fórumozó szabadcsapatok. Az Index PoliDili-ben hozzászólok nem jelentéktelen része közvetlenül kötődik valamely párthoz, de a politikai témájú blogok és más fórumok sem mentesek tőlük. Kb. 12-15 ember elég ahhoz, hogy konkrét témák bekerüljenek a közbeszédbe, vagy hogy valamely oldal súlya megnőjön a hozzászólásokban. Persze az aktív beszélők közül nem mind fizetett forradalmár, de egy nem benfentes sosem fogja tudni, hogy a többiek vajon milyen indíttatásból szólnak éppen hozzá.
A fentiekből azért egy dolog látszik: idehaza sem nyeretlen kétévesek az interneten a pártok, és bár a kifelé is látható dolgokban nem nagyon erölködnek, azért fű alatt tesznek egyet-s-mást.
Egyébként ha valaki kicsit megkapargatja, akkor négy olyan párt van, amelyik a fenti eszközökkel részben vagy egészben akítvan él: az MSZP, a Fidesz MPP, az SZDSZ és a Jobbik. A többiek jobbára műkedvelők.
Utolsó kommentek