...szociológusok leborulnak.
És tanulnak. Jó sokat tanulnak.
Érdekes megfigyelni, hogy a valamitől olvasottá váló bejegyzések utáni kommentek milyen mértékben tudnak elkanászodni. Egyrészt jól látszik, hogy sok hozzászóló csak egy ajánlóra vagy a címre - esetleg egy kiragadott mondatra - reagál, miközben maga a bejegyzés másról szól. Más esetben egy kommentező félreviszi a beszélgetést, majd azon a vonalon megy tovább a disputa - az eredeti téma már senkit nem érdekel.
Az Index.hu címlap blogketrecében megjelenő ajánlás miatt félrement kommentek halmazára példa lehet az Ember emlékezet című bejegyzésem. Az ajánlóban az szerepelt, hogy a Tisza cipő vacak termék. A bejegyzés arról (is) szól, hogy hiába volt vacak, ettől még be lehetett újra vezetni a márkát, már teljesen más minőséggel. A kommentek egy része arról szól, nem volt vacak a Tisza cipő. Ez a valós tartalom egy nem lényeges részével foglalkozik. A másik, nagyobb része azzal foglalkozik, hogy nem is szar a mostani Tisza cipő. Ilyet nem is állítottam, így valójában egy feltételezésről vitatkoznak olyanok, akik láthatóan el se olvasták. Végül van egy törpe kisebbség, aki a bejegyzés témájával foglalkozik.
Őszintén megmondom, nem zavart, hogy így alakult. Egyrészt részben bizonyítja a leírtakat - bár kicsit közvetve -, másrészt nagyon jól mutatja, mennyire felületesen olvasnak azok, akik csak a címre esnek be. Kb. ennyire tudatosul bennük egy-egy reklámüzenet is: kiemelik a vélt üzenetet, és tök jól félreértenek mindent.
A félrevitt beszélgetésre jó példa a Tesztjegyzőkönyv bejegyzés. Ez nem kapott kiemelést, de a törzsolvasókból páran elkezdtek valami egészen másról - jelesül a Goggle AdWords minősítés szükségességéről vagy szükségtelenségéről - vitatkozni. A téma alapvetően érdekes, az érdeklődők bátran fussák végig, normális hangnem, korrekt álláspontok pro és kontra. Ja, hogy nem a bejegyzéshez kapcsolódik? Kit érdekel már az ilyenkor, nem igaz?
Persze mindkét esetben belenyúlhattam volna a folyamokba. Lehetett volna törölni, beleszólni, lezárni, kitiltani egyeseket - de most őszintén, jobb lett volna attól bármi is? Így legalább megismerhettünk pár véleményt, pár gondolkodásmódot.
Másrészt ez az egész jelenség felveti azt, hogy mit kellene kezdeni azokkal, akik "fogalmatlanul", egy-egy bejegyzés megértése nélkül kommenteznek? Igazából sokat nem lehet. Elterjedt mém az IQ captcha, vagyis egy olyan megoldás, ahol egy-két-három olyan kérdésre kell válaszolni a komment elküldésekor, amit csak akkor tud megtenni, ha nem hülye (a témához).
Egy másik hétvégi ötletem - tanulva a drága jó Rupert Murdoch eszemenéséből - a fizetős kommentelés. Bátran lehet hozzászólni, de egy komment 50,- Ft. Előre lehet megvenni egyszerre minimum 10 kommentet, de nagyobb mennyiség esetén kedvezményt is adok!
Sőt, régi olvasóknak, barátoknak és linkpartnereknek ingyen kommentezés is jár.
És akkor jöhetnek bátran a témát nem értő vagy félrevivő kommentek. Több pénzt hozna, mint bármilyen AdSense vagy ETARGET, nem igaz?
Utolsó kommentek