Azt gondolom, 2010 legnagyobb kérdése a közösségi média esetében, hogy megéri-e foglalkozni vele. Mondhatnánk azt, hogy érzésre igen, hiszen brandet épít, meg eredeti felhasználó felhalmozás történik, és így tovább. Ha ügyfél meggyőző bullshit kell, egy jó marketingesnek nem kell ehhez a közértbe menni.
Persze erre mondja azt a szám-fetisiszta értő közönség, hogy elég a duma, mutasd meg, mi történik. Nézzük meg szépen a Google Analyticset, és lássuk, mit mutatnak a számok: hány látogató jött a közösségi médiából, hány látogató hozott bevételt. És ilyenkor vagy jön a kínos csend, vagy jön a visszatámadás: ez most nem erről szól!
A fenéket nem. Persze, fontos a brand építés, de csak bizonyos cégméret és hirdetésre fordítható keret fölött. Addig igenis fontos lehet, hányan jönnek twitterről, facebookról vagy bármi más közösségi oldalról.
Persze hallani ilyen-olyan story-kat, de semmi olyan esettanulmány, ami azt mutatná, ez igen, ez az eszköz minden kkv-nak kell, mint egy falat ppc. Ezért is lesz talán érdekes az alábbi példa.
Elöljáróban annyit, hogy szerintem egy fórumos közösség is közösségi média, még akkor is, ha az éppen aktuális hype-ban nincs túl nagy presztizse. A történet ugyanis fórumhoz kötődik. Az Index fórumrendszerében nagyon sok szaktopic van, vagyis olyan fórum, ami egy konkrét témáról szól. Ilyen téma lehet például egy autómárka, vagy azon belül egy konkrét autófajta. Egy ilyen fórumban vagyok én is tag, vagyis írom és olvasom is.
Aki látott már ilyet, az tudja, hogy a bejegyzések nagy része vagy egy aktuális hibáról, vagy annak a megjavításáról szól. Sok a kérdés, hol kell valamit megjavítani, mi lehet a hiba oka, mennyibe kerül valami, hol lehet kapni bontott cuccot stb. Aztán a közösség tagjai egymást segítve javítgatják a kocsijukat.
Nos, az általam követett egyik fórumban van egy autószerelő srác, aki válaszolgat a kérdésekre, segít ha kell, add tippeket, és persze sokszor leírja: ha ez vagy az kell, nálam megkapod, vagy gyere el és megoldjuk, megjavítom.
Voltam én is nála a napokban, egy nem túl komoly, de annál bosszantóbb hiba miatt, aminek a javítása elvett olyan bő két órát. Így volt alkalmam beszélgetni vele.
Ő egyedül van, tipikusan csak egy adott típussal foglalkozik (még a márkán belül is), arra van fölkészülve, ilyen autókat hoz be elbontani. Kérdeztem, hogy mennyire megy neki a fórumos beszélgetés, megéri-e. Hát, megéri.
A megrendelések fele a fórumról jön. Más reklámja nincs, a megrendelések másik fele vagy visszatérő, vagy szájhagyomány. Vagyis alapvetően neki a megélhetését az Index egyik konkrét fóruma biztosítja.
Konverziós szám? Az nincs. Nem mér senki semmit. Ügyfél, az van. És működik.
Nos, íme egy példa, amikor egy konkrét közösségi megoldás eredményt hoz. Így is lehet.
Utolsó kommentek