Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Androsz: Hát, sajnos a legjobb ma semmivel sem viccelni. Valaki biztosan megsértődik rajta, és ma már minde... (2023.05.01. 15:40) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (596) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (10) ebusiness (108) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (212) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (119) hiba (113) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (62) keresőmarketing (233) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) mediahungary (3) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (42) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1364) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (83) tartalommarketing (4) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (435) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (4) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Át foglak dobni a palánkon, igen

Címkék: onlinemarketing facebook

2011.12.13. kedd 16:27 Konrad

Szemét szakma a miénk, ha jobban belegondolunk, igen. Hiszen mit csinálunk? Megpróbálunk eladni dolgokat úgy embereknek, hogy lehet, arra az ég egy adta világon semmi szükségük nincs. Sőt, néha elkérjük tőlük a legféltetettebb kincsüket is: a személyes adataikat. Cserébe adunk üveggolyót, ahogy tették anno az amerikai honfoglalók az indiánokkal.

És miért tesszük ezt? Miért vagyunk képesek és hajlandóak etikátlan dolgokat művelni? Pénzért, természetesen.

Persze az, hogy mi etikátlan, természetesen nincs definiálva. Általában arra mondjuk azt, hogy etikátlan, ami bár törvényes, de mi úgy érezzük, hogy mégsem lenne szabad ilyet csinálni. Ez az egész a Facebook-os indián játék miatt merült fel: etikátlannak tartják sokan, mert a játéknak nincs köze a cég tevékenységéhez, illetve etikátlannak tartják, mert adatokat szerez. Hmm. Szerintem meg nem volt etikátlan, mert amit ígért megtartotta: azt mondta, megmondja mi az indián neved, és ezt meg is tette. Cserébe két dolgot kért: Like-old az oldalát és engedd meg, hogy kirakja a faladra a Facebook-on a képet és a rövid üzenetet. De erre előre rá is kérdezett, engeded-e. Ez így etikátlan lenne? Melyik része? Én nem értem. Azt értem, hogy nem tetszik sokaknak, nade hogy etikátlan? Hát...

Másrészt ezen a vonalon: amit a marketingben teszünk, akkor ezek szerint az sok esetben etikátlan, hiszen kihasználjuk az emberi hiszékenységet és figyelmetlenséget. Azt sugalljuk a reklámokban, hogyha ezt vagy azt megveszed, akkor attól több, jobb, sikeresebb, boldogabb stb. lesz. Mi ez, ha nem az emberek totális átverése? Most őszintén: az ultraszuper, adagokba csomagolt mosószertől leszünk jobbak, mintha hagyományos mosóport vennénk? Az határozza meg a boldogságunkat, hogy a Barátok köztet nem egy 37 centis hagyományos tévén nézzük, hanem egy 42 colos 3D-s áramfalón? Tényleg ezt jelenti a boldogság? Ugye, nem. De mi, marketingesek ezt sugalljuk. Azt mondjuk, fogyassz, mert arra van szükséged! Etikátlan ez? Sokak szerint igen.

Az volt a furcsa számomra a fent említett Facebook kampányra kapott kommentekben, véleményekben, hogy sokan úgy tettek, mintha most ébredtek volna fel, és amikor elaludtak, akkor még egy reklámmentes világ vette volna körül őket. Hiszen rácsodálkoztak, hogy jé, ez úgy reklámoz, hogy valamit belecsomagol valamibe! Nahát!

A marketing csúcsa egyébként az, amikor vágyat ébresztünk az emberekben. Amikor nem azt mondjuk, vedd meg a termékemet, mert az neked hasznos, hanem amikor elérjük azt, hogy kelljen neki a termékünk. Nem azért, mert ez racionális, hanem azért, mert kell. Csak. Hogy legyen. Ez a fogyasztás csúcsa, nem igaz?

Erre a kedvenc példám az alábbi videó:

Ugye milyen ügyes? Íme a sármos francia pasi, akihez szívesen hasonlítanánk, és íme az ő emocionális döntése. Reklám ez a javából! És oda üt, ahol a legjobban fáj: a férfiasságunkra. Már régen nem az autóról szól a történet, hanem a zsigerekről. Már régen nem az érdekel, hogy eljutok-e A-ból B-be, hanem az, hogy juthat-e nekem ebből az életérzésből!

Ügyes. És ilyeneket csinálunk, nap mint nap. Mennyivel rosszabb ennél az, ha a Facebook-on olyan aktivitást csinálunk, ami éppen tartalmilag nem kötődik a céghez, csak formailag?

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr513460724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DR.version · http://m-12.blog.hu 2011.12.13. 17:35:59

nem kell tulzasba esni, sokan rakattintottak erre a marhasagra, aztan mindenki torli a retekbe, mint ahogy en is tettem , szerintem meg aa program fejlesztesi koltseget sem hozta vissza, kicsit tul van lihegve ez a facebook

banszkigabor · http://www.facebook.com/banszki.gabor 2011.12.14. 07:45:41

Szidjátok csak, én elemzek és jókat röhögök :) Csak azt tudom mondani, szép munka volt!!! Az online etikáról annyit, hogy még nagyon messze vagyunk eszköztárban és pofátlanságban, mint a hagyományos marketing csatornák. Ez tuti, gyerekem van, látom, mit nyomnak rájuk a reklámokban, tv-dvd-újság.
A fb igaz, hogy szerintem is alul marad hatékonyságban, mint a google pl, de nem ugyan az a feladata. Mert többek közt miben is mérjük egy cég hatékonyságát a fb-on? like-ban? akkor miről beszélünk? Vissza lehet vonni a like-ot, de tapasztalat, hogy kevesen teszik. Amúgy meg a user, ha nem látja, mire kattint, és kivel osztja meg az adatait (és 90% azt sem tudja, mit nézzen), csak magára vethet, hát tanulni kell, na!
Maga a játék játék volt, és pont. Meglesz az 1 milla like? Szerintem igen. Össze fog jönni éves szinten az 1% vásárlás? Össze, hetente 1 hír kell hozzá (a termékek meg jók és olcsók).
Megvan valakinek a fejlesztő száma????? Lenne pár kérdésem.
A koncepcióról: kreatív, innovatív, hatékony, figyelemfelkeltő, fogyasztható.
A cégről: nem provokatív termékek, online shop, országos.
A játéknak van köze a céghez? Nincs. És? Okozott valakinek kárt ez az egész? Nem, csak pár ember egójának, akik sértve büszkeségükben most nyüszítenek a sarokban és jól felfújják a dolgot, közben gőzerővel próbálják másolni most titokban…. Szerintem.
Hasra kell esni 800 ezer like-tól? Igen is, meg nem is.
Szép munka volt!

blöki.hu · http://www.bloki.hu 2011.12.14. 08:21:42

@banszkigabor:

1, Azzal nem látok problémát, hogy nem mondták el, hogy az oldal likeolásával rajongó leszel. Ez egy facebook funkció és évek óta így működik mindenhol.

2, Viszont szerintem az a normális, hogy az alkalmazás már a likeolás előtt is (és utána is folyamatosan) kiírja, hogy mi fog történni, pl:

"A kvíz kitöltése után kapsz egy oklevelet/akármit ... Ez a kép a Facebook üzenőfalodon is megjelenik ismerőseid számára. Amennyiben ezt nem szeretnéd kérlek ne használd az alkalmazást!"

Ezek után nincs probléma és egyértelmű, hogy mi fog történni. Mi legalábbis így csináltuk, minden egyes oldalon szépen szerepelt ez a szöveg.

Mondjuk a felhasználó is rájöhet abból, hogy az alkalmazásnak engedélyt adott az üzenőfalára posztolni.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.12.14. 09:19:21

@blöki.hu: Nem beszélve arról, hogy a felhasználó azért ment oda, hogy az alkalmazás kiírja a falára, mi az indián neve, hiszen látta a barátjánál, hogy ő már ezt megcsináltatta...

stillman 2011.12.14. 23:53:23

Az a probléma, hogy ez a poszt félremagyarázza a kérdést. A lényegről nem beszél: a termék sikerességéről.
A megrendelő célja feltehetően nem az volt, hogy egy indiános alkalmazást 625 ezren használjanak, hanem az, hogy eladjon minél többet a termékéből.
Ez az alkalmazás azonban nem a termék iránt ébresztett vágyat, hanem egy köztes, a FB addikcióra építő, öncélú eszközt alkalmazott, megkerülte a lényeget.

Emiatt a hatékonysága - véleményem szerint - a nullával egyenlő, ahogy az első kommentelő írta, feltehetően törölte mindenki hamar. Esetleg nézzük meg az aktivitást az oldalon egy hónap múlva.

Érdemes lenne tudni a számokat, hogy mennyi termék fogyott a kampánynak köszönhetően. Én még azon sem lepődnék meg, ha sokan azt se tudnák ez az egész mit reklámozott.

Ugyanakkor - nem elhanyagolható - rendkívül bosszantó is volt, sok embert irritált, tehát a végére tulajdonképpen ciki is lett az egész, azaz mégsem a nullával egyenlő: az is lehet, hogy kifejezetten negatív lett a termék image-re nézve.

Azonban egy nagyon fontos dologra talán ráébreszti főként az ilyen kampányokat rendelő ügyfeleket: nem a rajongószám a lényeg, hanem a VÁSÁRLÓERŐ, a konkrét termékkel kapcsolatos, oldalon történő AKTIVITÁS. A Facebook marketing eszközei lehetővé teszik, tehát meg kéne tanulni nem a rajongószám, hanem az egyes poszt "virality" alapján értékelni a kampányokat.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.12.15. 00:35:43

@Boros Regina: több felvetésedre külön bejegyzésben vissza fogok térni, most csak annyit, hogy érdemes megnézni, hány Like van egy-egy post után jelenleg az oldalon. És kérlek, mutass egy másik olyan magyar oldalt, ahol van átlag 1000 like minden üzenőfali post után.

nagymegmondo 2011.12.15. 01:59:37

az eredményességet nem "lájkban" mérjük ugye? Ha nem akkor mit keres ez itt???

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.12.15. 02:04:37

@nagymegmondo: aktivitást mérünk like-ban, eredményességet forintban. Az eredményességről közvetlen infó nincs, közvetve azt lehet látni, hogy jelentősen nőtt a webáruház látogatottsága. De a válaszom arra vonatkozott, hogy a nagyon-nagyon sok követő az átlagosnál jelentősen több Like-ot eredményez, vagyis az aktivitás magas, bár arányaiban valóban alacsony.

stillman 2011.12.15. 09:35:38

@Konrad: tehát még a posztokat is agyatlanul lájkolók "tömegére" hivatkozol? ráadásul 625 ezerből 1000?

van egy étterem, ami nemrég nyitott 526 rajongója van és 237 like volt az egyik posztnál.

Vajon melyik az "eredményesebb" facebook oldal?

Vajon melyik megrendelő lehet elégedettebb és tudja érzékelni közvetlenül, nagyobb mértékben a facebook oldalának a hasznát?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.12.15. 09:38:29

@Boros Regina: attól függ, mi a cél. Egyrészt a Like-ből a direkt gazdasági hasznon nem következik, másrészt egy étteremnek eleve más a közönsége, mint egy webáruháznak. Más pályán játszanak, éppen erről akarok majd írni.

stillman 2011.12.15. 13:49:06

@Konrad:
mi lehet még a cél?
na jó, a marketinges cég bevételének növelése akárhogyis...

egy étteremnek eleve más a közönsége, mint egy webáruháznak? mennyiben?
szerintem az étterembe járó emberek vásárolhatnak webáruházban....

nagymegmondo 2011.12.15. 19:04:33

@Konrad: szerintem itt többen is arra próbálnak utalni Neked, hogy hiába a sok lájkoló mit sem ér ha ezek nem maradnak aktívak a Fb oldalon és nem érdekli őket a termék maga. Hiába a fejlesztett vicces alkalmazás, ha eredménye csekély.
Márpedig mióta a Fb Pages üzenetei csak az aktív userekhez érnek el nagyon csekély a Fb ilyetén marketing ereje.

A Fb anno azzal magyarázta ennek bevezetését, hogy ne zargassa a usereket folyamatos üzeneteivel a Fb. page, de szerintem emögött az van, hogy a Fb ne tereljen kifele usereket, tartsa azokat a Fb-on belül. (Tekintettel arra, hogy a fb Pages üzeneteit korábban is bárki egy kattintással meg tudta szüntetni, hogy az adott oldaltól többet ne kapjon).

Az is érdekes ugye, hogy egész "véletlenül" a Fb saját szolgáltatásai amíg le nem tiltom őket, folyamatosan jelennek meg a privát üzenőfalon.

Persze szép az x százezer user jól mutat, de ha a cég ugyanezt a pénzt / energiát pl. egy adwords kampányra költötte volna a Karácsonyi szezonban, lehet eredményesebb lett volna...

Szerintem marketing körökben főként le kellene állni, ezzel a lájkmajmolással és visszatérni a hagyományos eredményességi mutatók szerinti értékelésre.

cu2 · http://zandagort.hu/ 2011.12.21. 20:55:30

Ami az "etikai" részét illeti, tökéletesen egyetértek, pont ugyanezt írtam én is:
zandagames.com/blog/5/how_to_get_850000_likes_on_facebook
Hogy mindig A-val próbáljuk eladni B-t, és tipikusan A-nak nem sok köze van B-hez.

Persze arról lehet vitatkoni, hogy itt mennyi B-t sikerült vajon eladni. Értsd: ékszert, nem lájkot.

De van még egy érdekes kérdés: megjósolható volt ez a siker? Szerintem marhára nem. És ez az egy szempont, ami miatt szerintem ez nem volt jó kampány. Már annyiban, hogy nehéz lenne ügyfélnek eladni. Mert ugye az a kiindulás, hogy csinálunk egy alkalmazást, ami egyrészt halál ciki/gagyi (tudom, ízlés kérdése), másrészt (ha nem ismernénk ezt a konkrét sztorit) azt mondanánk, tuti nem fog befutni. Nem hiszem, hogy sok ügyfelet lehet találni, aki hajlandó egy ilyet megvenni.

Utólag persze iszonyat menő a dolog, mert mégis csak 850 ezer lájk ilyen olcsón. De ez csak utólagos. Egy jó kampány pedig már előre is legyen jó. Különben mi szükség lenne az egész szakmára? Hazárdírozni a szakmán kívüliek is tudnak.


süti beállítások módosítása