Minden magára valamit is adó tartalomszolgáltató fejleszti a mobilos jelenléteit. Minimum egy mobilra optimalizált weboldal, de akár alkalmazás is készül a cégek boszorkánykonyhájában. Ez a jövő, ebbe az irányba kell menni - de vajon ez a jövő mennyire lesz jó ezeknek a tartalomszolgáltatóknak?
A kiadó vállalatok bő 10 éve küszködnek azzal a problémával, hogy ami nyomtatott formában pénzért eladható (újság), az az interneten csak ingyenesen "működik". Vannak próbálkozások a tartalmak fizetőssé tételére, de az onnan származó bevételek jobbára köszönő viszonyban sincsenek azzal, amit a print változatok hoznak. Az internetes tartalomszolgáltatás üzleti modellje jelenleg a hirdetési bevételekre alapul.
Ez fokozottan így van azokban az esetekben, amikor nincs mögöttük nem internetes megjelenés, hiszen ha a kiadónak van tévés vagy printes bevétele és tartalomgyártása, akkor az online jelenlétnek nem önmagában kell megélnie.
Vagyis jelenleg az online tartalomszolgáltatás sem tudja igazán kitermelni azokat a bevételeket, amiket az egyéb platformok tudnak. És ekkor jönnek a képbe a mobil alkalmazások - amik nem fizetősek (bár az első próbálkozások, még iPad-re, azok voltak). Jelenleg ingyen kapunk HVG-t, Indexet és oly sok minden mást a telefonunkra. Azokra a telefonokra (és táblagépekre), amik az igazi versenytársai a nyomtatott sajtónak. Hiszen már olvashatunk elektronikus tartalmakat a wc-n, a strandon, a villamoson, a buszon - egyszóval azokon a helyeken, ahova eddig a számítógép nem tudott eljutni.
Ráadásul a mobil tartalmakban még kevesebb a hirdetési lehetőség, mint a monitoron. A kisebb képernyő miatt kevésbé vagyunk toleránsak, ráadásul a felület újszerűsége miatt még edukálni is kell a hirdetőket...
Vagyis a mobilos tartalmak még kevesebb bevételt hoznak, mint a web, és töredékét is alig, mint a hagyományos megoldások.
Ez pedig baj. Nagyon kellene végre egy üzleti modell, ami ezt a problémát megoldja: hogyan lehet bevételre szert tenni azokból a tartalmakból, amiket a felhasználók amúgy fogyasztanak?
A mobil persze több ok miatt is jó lehetőség, hiszen sokkal személyesebb és ezáltal sokkal könnyebb rá fizetési megoldást is csinálni. Sőt, van is fizetési megoldás a fontosabb platformokra. Csak használni kellene azokat. De a tartalomszolgáltatók jelenleg az ingyen tartalmakra szoktatják rá a felhasználókat. Mobilon is.
Utolsó kommentek