Sok éve már írtam arról, milyen egy jó banner, és azóta is sokat bosszankodok, amikor azt látom, hogy a megrendelő a pénzéért valami értelmezhetetlen kép, videó és szöveghalmot kapott. Ilyenkor sok esetben hallom azt az érvet, dehát ilyet kért a megrendelő, esetleg nem volt rá idő, nem volt rá pénz...
Nehezen lehet vitatkozni ezekkel az érvekkel, hiszen ismerjük ezeket a szituációkat, én magam is nem egyszer futok bele abba, hogy kell az a banner, persze, de az anyagot az utolsó pillanatban kapom meg, szegény grafikus meg éppen csak be tudja fejezni. És akkor elkészül egy banner, amiről mind tudjuk: lehetett volna jobb.
Meg persze van az az eset, amikor tényleg a megrendelő az, akinek extrém ötletei vannak. Legyen a szövegben három(3!) felkiáltójel. Csak a végén rakjuk ki a logót. Sok szöveg legyen rajta (mert a 8 pontos betű még olvasható, ja). Hosszú videó legyen benne, ami elmondja az üzenetet... Hidd el, nem tudsz olyan hülyeséget kitalálni, amit megrendelő még ne kért volna. És ha van elég pénze, hát megkapja. Pénz beszél, kutya ugat, karaván halad...
Aztán az elkészült agyrémeket meg gond nélkül kirakják a weboldalak, hiszen csak azt nézik, ne legyen túl nagy, meg ne legyen technikailag hibás (az is technikai hiba, ha megfogja nagyon a felhasználó számítógépét). És senki, sehol nem mondja, hogy többre ment volna ennél a megrendelő, ha kiáll egy szállodában, és a vendégek közé szórja a pénzét, ahogy azt már volt, aki megtette. Hiszen mindenkinek fizetett menet közben, hogy ő lehessen az okos. (Vesd össze a régi viccel, amikor a frissen kinevezett katona megjegyzi: Mennyivel többen nevetnek a viccemen, mióta tábornok vagyok!)
Nagyon kevés olyan hely van, ahol tényleg foglalkoznak azzal, milyen a kirakott banner. Igaz, ezeken a helyeken sem nézik az esztétikai és üzleti hatékonyságot, de legalább megnézik a bannert, és ellenőrzik, a szabályokat betartjuk-e. Tipikusan ilyen hely egyébként a Google AdWords, ha a Display Networkben bannerrel hirdetünk: a viszonylag szigorú szabályokat kőkeményen betartatják, és inkább váratják a megrendelőt pár napig, de megnézik a hirdetések kreatívjait.
Lehet, a nagyobb tartalomszolgáltatóknál, sales house-oknál sem ártana valami tanácsadás: egyértelmű jelzés a megrendelő felé, hogy amit csinált, az bizony olyan, hogy mnőségben a béka is felettünk van! És miért ők szóljanak? Mert a hirdetőn kívül a tartalomszolgáltatóknak az igazi érdeke a jó hirdetés! Ugyanis a megrendelő ügyfelet akar, az ügyfelekhez hatékony hirdetések kellenek, a hatékony hirdetések alapja pedig a jó kreatív, a jó banner. És ha a banner rossz, akkor lehetek én akármilyen jó felület, a hirdető csalódni fog, és elhiszi, a bannernek annyi, a bannernek vége. Persze, ha rosszul csináljuk...
Fontos tehát, hogy hatékony legyen hirdetésünk. Ne féljünk erre költeni, és ha kell, teszteljünk több változatot is!
Mi is ezt fogjuk tenni most egy projektnél. Nekünk sem mindegy, mennyire sikeres az ügyfelünk.
Utolsó kommentek