Készítettünk egy fizetős szolgáltatást, feltüntettük az árat, benne van a leírásban, hogyan kell majd fizetni, mégis minden második érdeklődő elcsodálkozik, hogy ez pénzbe kerül. Miért van ez? Hogy lehet az, hogy miközben oda van írva, hogy mennyi az ár, le van írva a fizetési folyamat, mégsem tudatosul ez azokban, akik megadják a saját adataikat, hogy érdeklődnek?
Elküldök egy leírást egy alvállalkozónak, hogy mit csináljon meg, van benne hat kérés, ebből négyet vesz figyelembe. Mi lett a másik kettővel? Miért nem látta, amikor válaszolt, hogy hé, itt nincs meg minden? És amikor megkérem, hogy azokat is meg kell csinálni, akkor vagy tudomásul veszi, vagy néha meg is sértődik...
Megírunk egy posztot egy ügyfélnek, amiben van egy picit hosszabb leírás. Érdekli az embereket, jönnek a lájkok,megosztások kommentek. És a kommentek fele olyan dolgot kérdez meg, ami egyébként oda van írva a posztba. Miért kérdezi? Miért nem olvassa el?
Tudnám hosszán sorolni a hasonló példákat. Mindegyikben az a közös, hogy miközben ott van az információ, elérhető, értelmezhető, mégsem jut át a vevőnek. Mi lehet ennek az oka?
Alapvetően minden eset visszavezethető a figyelmetlenségre. A figyelmetlenségnek persze számos oka lehet. Ilyen ok az, ha a téma nem fontos, és csak átfutja az ember. Vagy ha egyszerre túl sok az információ, és a felénél elfárad. Vagy ha nem tudja értelmezni a szöveget, így belebonyolódik.
Hiába tanítják az iskolában a figyelmet (a sokak számára oly gyűlölt szöveges feladatok mind erről szólnak: olvasd el, értelmezd, írd le egyszerűbben), hiába tudjuk, hogy erre szükség van, a mindennapokban sokan ezt nem tudják alkalmazni. Egy része teljesen érthető: egy egyszerű cikk, főleg, ha bulvár, bár a befogadó számára érdekes, de senki nem fogja ellenőrizni, mennyi ment át. A munkával kapcsolatos figyelmetlenség sokszor a nagy terhelés, a stressz miatt fordul elő. A rövid határidők nem segítenek az odafigyelésben... Amikor pedig valaki megrendel valamit úgy, hogy nem olvassa végig vagy nem érti meg, az elsősorban azért lehet, mert ami megmaradt, az tetszik neki, és a többi már nem is érdekes - plusz van még lehetőség később visszalépni. Ha ott és azonnal kellene fizetni, persze újra elolvasná.
Attól, hogy meg tudjuk érteni a figyelmetlenség okait, még nem érdemes túllépni ezen, sőt. Figyelembe kell vennünk ezt, és ennek megfelelően érdemes a kommunikációnkat is felépíteni. Például az üzenet egyszerűsítésével, szétbontásával. Például a megfelelő csatorna megválasztásával. Vagy azzal, hogy visszaellenőrizzük a kapott választ. Számos megoldás létezik, amiket egyébként használunk is.
Egyet viszont nem érdemes tenni: lehülyézni a másikat ezek miatt. Miközben tényleg sokszor azt érzi az ember, hogy "ez hülye", előbb-utóbb kiderül, nem az, csak a téma számára ismeretlen, idegen vagy teljesen új, és emiatt még nem jutott el odáig, hogy teljesen feldolgozza.
Az online kommunikáció egy olyan közegben történik, ahol mérhetetlenül sok információ ömlik ránk. Ebben a közegben önmagában már a figyelem megragadása is kihívás, az üzenet pontos átadása pedig siker. Gondoljuk ezeket végig, amikor kampányokat tervezünk!
Utolsó kommentek