Sajnálom kicsit, hogy a provokálás szó negatív jelentésű. Sajnálom, mert egyszerűen használható és kifejező. Az eredeti jelentése párbajra hívás volt, majd egy kicsit átment a kémtörténetek világába, és a diktatórikus rendszerekben pedig a besúgók egyik eszköze lett. Számomra a provokálásnak az a jelentése is fontos, hogy előre tervezetten előidézek, kiváltok valamit.
Amikor a közösségi médiában szeretnék hatást elérni, akkor azt próbálom valahogy kiprovokálni, hogy a felhasználók reagáljanak. Az a legjobb, ha hozzászólnak ahhoz, amit én csinálok: kommentezik a posztokat a Facebookon, válaszolnak a Twitteren. El szeretném érni, hogy reagáljanak. Vagyis: provokálok.
A jó közösségi médiás jól tud provokálni. Képes arra, hogy hatást váltson ki a posztjával, vagyis a felhasználók reagáljanak. Ezzel több hatást is elér: egyrészt a felhasználó sokkal jobban emlékszik arra, amit nemcsak olvas, de reagál is rá. Másrészt a reakciója egyenes következménye az, hogy meg is osztja a bejegyzést valamilyen módon az ismerősei felé. Végül a legtöbb közösségi oldal (de főleg a Facebook) számára egyben egy jelzés is, hogy az adott tartalom érdekes lehet.
Provokálni sok módon lehet, sokféle módja van annak, hogy hatást váltsunk ki. A tartalom megírása ezért is nehéz: sok dolognak kell megfelelni, így nem lehet mindig minden esetben bármit felhasználni. Pedig van egy csomó jó technika, össze is szedtem párat, amit érdemes használni:
Like kérése
Kérd meg a posztban az olvasót, hogy ha tetszik neki, amit írsz, lájkolja a posztot. Sokan vannak, akik önmagában ennek a hatására hajlandóak lájkolni.
Komment kérése
Kérd meg, írjon kommentet. Kevesebben fogják tenni, mintha lájkot kérnél, de lesznek olyanok, akik reagálnak, és ez el is indíthat akár egy olyan folyamatot, hogy egyre többen kommenteznek.
Megosztás kérése
Érdekes, hogy sokan szívesebben osztják meg a posztot, mint kommenteznek - ahogy a lájkhoz sem kell gondolkodni, a megosztáshoz sem. Így adott célcsoportnál lehet, ez jobban működik.
Vélemény kérése
Ez majdnem ugyanaz, mint komment kérése, de itt a konkrét véleményét kérdezed. Ez kevésbé működik, mint a komment kérés, de bizonyos célcsoportoknál ez a felhívás lesz a jobb. Hogy mikor melyik? Tesztelni, tesztelni, tesztelni!
Szavazás
Egyszerűbben lehet rávenni kommentre az embereket, ha előre megadod a válaszokat. Ennek legjobb módja valamilyen szavazás. Ilyenkor lehet, csak annyit kell írni: "A B-re szavazok" - és máris megvan a komment...
Kérdés feltétele
Hasonlít a véleményhez, de mégis kicsit más. A kérdés lehet személyesebb is (mi a kedvenc színed), vagy akár szavazás is (ahol nem adsz meg kész válaszokat).
Megfelelő kép használata
Vannak olyan képek, amik önmagukban megmozgatják az embereket. Hogy micsoda? Ez függ a célcsoportodtól. De ha felfigyelnek rá, és érzelmeket vált ki, akkor már nyert ügyed van.
Játék
Természetesen a játék is működik, azt szoktam javasolni, akár nyeremény nélkül is futhat. Ha van elég aktív követőd, akkor csak a játék kedvéért is sokan játszanak.
Mint látod, ezek mind egyszerű megoldások. Nem kell különösebben nagy tudás ezek használatára - de természetesen nagyon fontos, hogy ismerd a célcsoportodat, vagyis a követőket, akiket provokálsz. Mert az üzenetek csak akkor fognak úgy működni, hogy a te céljaidat is érd el. Ugyanis a fenti eszközök nem működnek, ha az üzenet rossz. De mit jelen az, hogy jó az üzenet?
- A célcsoportodnak szól
- Rólad szól
- Megváltoztatja pozitív irányba a rólad alkotott képet
- És persze cselekvésre buzdít közvetve vagy közvetlenül
Sajnos mindez azt is jelenti, hogy nincs királyi út, nem lehet előre megadott sablonokat használni. Mindig, minden esetben egyedileg kell felépíteni azt a tartalomstratégiát, amelynek a része lesznek a provokáló posztok is.
Utolsó kommentek