Az internetező, ha keres valamit, akkor a keresővel találkozik először, és a találattól függ, eljut-e az oldalunkra. A marketingünk célja az, hogy eljusson. Lehetséges eszköz számunkra a keresőmarketing (SEM) és a keresőoptimalizálás is (SEO). Pár bejegyzéssel ezelőtt kapargattam már ezt a témát, most kicsit kifejtem.
A keresőmarketing minden olyan marketing lehetőség, amikor a keresőt használom mint csatorna, azaz mint hirdetési felület. Tehát hirdetek a keresőkben. Ez a hirdetés lehet banner (erre van mód például a Góliátnál) vagy fizetett találat. A fizetett találat több féle lehet: rejtett (ez elvileg nem létezik, mindig látjuk, hogy a találat fizetett-e), a lista elején megjelenő (pl. Vizsla24, de a Google is tud ilyet) és külön dobozban megjelenő (ilyen a közismert Google AdWords). A fizetett találatok persze valamilyen módon korlátozva vannak: vagy licitálni kell rá, mint a Google esetében, vagy korlátozott számú hely van, mint a Vizsla24 esetében. Ez utóbbi viszont jobban korlátozza a hirdetőket és kvázi monopóliumot eredményez (azért ez is megérne egy külön bejegyzést...). De összességében elmondhatjuk: már a kampány elején tudjuk, hogy mit fog látni a keresőben az internetező: tudjuk a helyet, a szöveget és az időzítést is.
EZ a keresőmarketing szerintem.
De a keresőben történő megjelenés a keresőoptimalizálás is. Ebben az esetben az oldalunkat és az oldalunkra mutató linkeket alakítjuk úgy, hogy szeressenek minket a keresők, és minél jobb találati helyre jutassa az oldalunkat.
A megoldásnak van sok előnye a SEM-hez képest: nem fizetett találatként jelenünk meg, így hitelesebbnek tűnünk. Hiába volt valaki gyors és foglalta le a nekünk fontos szavakat, mi mégis ott leszünk a találati oldalon. Egyszeri átalakítással és azt követő folyamatos, de nem túl drága és időigényes odafigyeléssel folyamatosan jelen vagyunk.
De a megoldásnak vannak hátrányai is. A legnagyobb hátrány a kiszámíthatatlanság. Akárki akármit igér, van egy bizonytalansági tényező: a keresők átsorolhatnak, a konkurencia ügyesebb lehet, és eltünhetünk a találati listák elejéről. A másik nagy hátrány: az üzenetet csak közvetve határozhatjuk meg, azaz nem a mi általunk szépen megfogalmazott hirdetés jelenik meg, hanem az, amit a kereső relevánsnak tart. Márpedig ez sok esetben keresőként különböző.
EZÉRT én ezt megkülönbözetetem a keresőmarketingtől. Persze mindkettő marketing és mindkettő a keresőkről szól. Tehát az sem nagy hiba, ha keverjük a két fogalmat, vagy ha azt mondjuk a keresőmarketing része a keresőoptimalizálás is és a keresőkben történő hirdetés is. Így teljes a kép, és így talán pontosítottam is az előző ilyen témájú bejegyzést.
Utolsó kommentek