Talán a hétfői konferencia utózöngéje, vagy talán már végre aktuálissá vált a téma, ma két blog is foglalkozott a Web 2.0 és a pénz kapcsolatával.
Tóth Benedek a maga keresetlen stílusában azonnal a lényegre térve rögtön eltemeti a blogolásból származó bevételszerzés lehetőségét, majd példákat hoz az indoklásra. Végül eljut oda, hogy talán a szponzoráció hozhat némi pénzmagot.
Doransky ezzel szemben a fejlesztéseket és a befektetőket keresi a piacon, azokat, akik életet lehelhetnének a hazai kettő pont nullás web-be.
Én azt gondolom, a fenti dolgok összefüggnek. A blogok önmagukban egy üres térben lebegnek nálunk mindaddig, amíg a web 2.0 nyílt közösségi részében egyedül vannak jelen. Ugyanakkor sehol a világon nem jellemző, hogy a blogokből meg lehessen élni. A kivételek általában mind valamilyen extra ok miatt válnak azzá, és csak a jéghegy csúcsát alkotják.
Másrészt a blogok alkotják azt a hozzáértő közösséget, amelyik használhatna és kiemelhetne web 2.0-s szolgáltatásokat. Ha és amennyiben lennének ilyenek, persze. Mert aki a blogoláson túl használ valamit, azt már külföldi megoldással oldja meg. Del.icio.us, Netvibes, Writly, Digg stb.
De miért is? Mert nagyon kevés az értelmes hazai. És itt kapcsolódok Doransky bejegyzéséhez: hol vannak a hazai fejlesztések? Az új dolgok? Próbálkozások, játékok vannak (pl. Google Map illesztés, Del.icio.hu), és persze van Linkter.hu és Internetmedia.hu is, nagyon alacsony látogatószámmal. De nincs ezek mögé rakva se igazi fejlesztés, se igazi látogatottság. Amíg jobb a külföldi, nem lesz érdemes a hazait használni.
A Web 2.0 fogalmát olyan sokan próbálják meghatározni, hogy önmagában erre érdemes lenne összerakni egy közösségi oldalt. Talán pont azért nehéz meghatározni (és akkor most én is...), mert nem egy-két konkrét dolog van mögötte. A Web 2.0 fogalom nagyon jó arra, hogy külföldön (azaz az USA-ban) pénzeket hozzanak be rá. Így eladható, trendy, és ami a legfontosabb, túllép a dotcom buktán, hiszen lehet azt mondani, az a múlt, de javítottunk, ez egy újabb verzió.
Pedig csak be lettek csomagolva a dolgok.
Nálunk a dotcom bukta nem volt akkora és nem is volt olyan nagy visszhangja. Már 2001 előtt sem voltak giga befektetések (A kivételek? Amikor max. 3 millió dollárról beszélünk? Az nem egy kockázat...), így most nem kell senkit visszaédesgetni a befektetők közül.
Ezért szerintem nincs értelme arról beszélni, hogy a Web 2.0-ban van-e pénz. A kérdés az, hogy az internetben van-e pénz nálunk. És ahol van, ott lehet fejleszteni. Mert például van pénz közösségi szolgáltatást venni, és ha kell vasakat nyomni alá.
És máshol is van pénz fejleszteni (ahogy hallom a pletykákat). Meg fejlődik az online hirdetési piac is. És ha valaki előáll működő rendszerrel, az már egy élő közösségi térben tesztelheti és reklámozhatja. Megvan rá minden lehetősége.
Az elmúlt pár hétben nagyon sokat kellett foglalkoznom azzal a témával, hogy a blogokat hogyan lehet behozni a hirdetési piacra. Az a tapasztalatom, hogy a blogok általában egyáltalán nem zárkóznak el a hirdetések megjelentetésétől, ha azért kapnak épeszű ellenszolgáltatást. Ha most valaki előállnak egy hazai Netvibes-el, akkor pár százezer forintból egy hét alatt több szát blogon megjelnhet a szindikáló gomb. De bármi más szolgáltatást is pillanatok alatt be lehetne vezetni.
Szándék kell és ötlet. Akár a nagyon kicsiktől is. Ebben kellene jól állnunk!
Utolsó kommentek