Ma tartok egy előadást, ahol a blog és a reklám kapcsolatáról fogok beszélni. Ehhez össze is szedtem pár példát - szigorúan hazai szüret! -, és gondoltam meg is írom, mit miért fogok előszedni.
Előljáróban annyit, hogy a blogot fel lehet fogni úgy, mint kommunikációs csatorna. És mint kommunikációs csatorna, a blog símán a marketing kommunikáció eszközévé is válik.
Lássuk, hogyan!
Az Index.hu megmondós, közszolgálati blogja elsősorban panaszfal, de néha megjelennek itt azért pozitív írások is. Amiért fontos, az a blog erejének a példája: hiába nem foglalkozik egy cég a blogokkal (pl. Tesco, Auchan stb.), de attól még símán írhatnak róla. A Homáron pedig írnak is. Azaz akkor is kell egy cégnek figyelni az internetre és a blogokra, ha úgy egyébként nem akarja ezt felhasználni a kommunikációra.
Van úgy, hogy egy virtuális személyt épít fel a cég, ami megjelenik az utcán, reklámban, nyomtatásban - és az interneten is. Az interneten pedig akár blogolhat is. A Fanta Vadmálna 2005-ös kampányában ez történt: kitalálódott Vadmálna Boy, aki járta a DISCO-kat, szerepelt a tévében és blogot írt.
Van olyan is, hogy egy blog úgy íródik, hogy felháborodást kelt, értetlenkednek rajta az emberek, indulatokat vált ki - aztán kiderül, reklám az egész. Erre példa a Motel blog, amiről egyébként korábban írtam is.
Előfordul, hogy a támogató csak a logóját szeretné kint látni. A Világpolgár blog a Blogteren pont ilyen volt, a támogató pedig a Wizz Air.
Bevált módszer, hogy kapnak a bloggerek egy eszközt, amit használhatnak a bloghoz, cserébe írnak róla, és jelzik, hogy biza ők ezt használták. A Kispad blogon pont ez történt, a SonyEricsson új, K800i telefonja jelent meg, mint eszköz.
Ezen a blogon használtuk azt az eszközt az Etargettel, amikor hasznos, a blog tartalmához illeszkedő írások jelentek meg - egyértelműen reklám céllal. Itt nincs csapda, nincs átverés, ki is volt írva, ez biza reklám.
Lehet maga a blog a reklám. Segíti az írót abban, hogy jobban megismerjék, hoz új találatokat a keresőkben, és élővé teheti a kapcsolatot a partnereivel. Wolf Gábor blogja például ilyen.
Valjuk be, kevesen járunk céges weboldalakra "csak úgy", nap mint nap. Ezért próbálnak minket odacsábítani játékokkal, szolgáltatásokkal. Vagy bloggal. Érdekes ez a blog, mert kb. hírszócsőként működik, de lehet kommentezni benne, ami jó. Viszoint valahogy nem lett része a blogszférának. Ez így egy sziget, de az odajáróknak hasznos lehet...
Na jó, nem a Posta akart itt blogolni... Hanem valami elsőbbségi levél reklám eleme lett ez a blog, ami eredeti szándékai szerint nem kötődik direktben a Magyar Postához. De kötődött. Így azért nem lett olyan átütő hatású... De sokan látták, és valahol jó érzés, hogy az egyik utolsó dinoszaurusz vállalat is tud (vagy legalábbis próbál) nem hagyományos módon kommunikálni.
Óh, ez most a kedvencem. Egy nagyon jó kis blog, ami egy cégblog, de nem a cég reklámja. Érdekes írások, mindig elolvasom ha frissül, témába vágó, és ha belekerül egy-egy saját anyag, azt is szívesen elolvasom. Követendő példa!
Bannerek a Freeblogon
Azaz hagyományos hirdetés is futhat blogokon, miért ne. A Freeblog próbálkozik leginkább ezzel, ezért ők a példám. (Link, URL most nincs.)
Etarget PPC, Google AdSense PPC
Naná, lehet kattintás alapú hirdetés is (szöveges leginkább) a blogokon! Ez elsősorban Google AdSense, esetleg Etarget. Kis forgalom esetén kis pénz a blognak, de legalább valami. Mondjuk ezekre a felületekre nem egyszerű direkt hirdetni (azaz azt elérni, pont azokon és csak azokon a helyeken jelenjen meg a hirdetésem, ahol akarom), de mint csatorna működik.
Hát ennyit a nem rövid felsorolásként. Talán másnak is hasznos lesz, nemcsak nekem ma délelőtt.
Utolsó kommentek