Holnap vége az évnek, ami egyrészt felveti, bolond vagyok-e, hogy ilyenkor is üzletről írok (válasz: igen, és gyönyörű), másrészt viszont egy vállalkozás szempontjából azt is jelenti, hogy látjuk, mi is történt 2006-ban. És ha látjuk, mi történt, és még éppen nem vágtunk bele az új évbe (hiszen addig még pár pohár pezsgőnek és egyebeknek le kell csorogni torkunkon), elgondolkozhatunk a hogyan továbbon, és befejezhetjük a 2007. évi internetes stratégia tervezését.
Utolsó lépésként a költségekről kell beszélnem: arról, mire mennyit tervezzünk. Persze ehhez látnom kellene a pontosan elvégzendő feladatokat, így most inkább szempontokról tudok beszélni.
Először is: nem elég csak az egyik vagy a másik részét a webes jelenlétünknek rendberakni, ha azt várjuk, hogy a befektetés megtérüljön! Hiába van egy csilli-villi és nem utolsó sorban méregdrága honlapunk, ha a kutya se látogatja. De hiába költünk százezreket, milliókat reklámra, ha a honlapunk, ahová érkezik a látogató, csapnivaló!
De akkor se lehetünk nyugodtak, ha 2006-ban már "letudtuk" a weblapot, és azt gondoljuk, 2007-ben már arra nem kell költeni. Ezt ugyanis most nem tudhatjuk. Mindössze annyit tudunk mondani, várhatóan nem kell annyit költeni, mint idén.
De ne beszéljek a levegőbe, mondok árakat!
A weblapunk: egy új weboldal ára szinte akármennyi lehet. 50.000,- Ft nem sok, sőt, erőssen minimális költség (és ne várjunk ennyiért semmi extrát), de a 2 millió Ft már csak pár cég számára reális. A kettő között viszont bármi lehet. Az árat elsősorban az határozza meg, milyen céllal milyen szolgáltatásokat szeretnénk megvalósítani. Mi vállalunk tervezést (azaz egy olyan folyamatot, amelynek a végén meg lehet mondani a programozónak és a grafikusnak, mit is akarunk), de ennek a költségei is százezresek. Igaz, egy ilyen módon tervezett oldal hatékonyabb, mint ha a tervezés elmaradt volna.
A kommunikáció szempontjából fontos saját domain név és e-mail címek költsége, ha nem használunk saját szervert, havonta pár ezer, maximum 15-20 ezer Ft egy kis vagy közepes vállalkozás esetében. Persze a tizenezer forintért havonta már nagyon sok domain nevünk, akár több száz e-mail címünk is lehet. Igaz, egy saját szerveren ennél is több, de a szerver havi díja valahol itt kezdődik a tizenezer forintnál, és rendszergazdával, megfelelő vassal (azaz számítógéppel) a havi költség símán elérheti a 100 ezer forintot is. Sőt, ha direkt netes vállalkozásunk van, ez a költség magasabb is lesz.
A hirdetések ára nem egyszerű kérdés. Lehet már 10.000,- Ft-ért is hirdetni (de minek), és egy kampányra a nagyok elköltenek akár 15 milliót is. Az igazság megint valahol a kettő között van. Egy dolgot ne feledjünk: az internet ugyanolyan hatékony (vagy még hatékonyabb) média, mint az újság vagy a rádió, és bár a tévéhez képest kevesebb embert érhetünk el, a költségeket nem az olcsóság jegyében érdemes kiosztani. A valós költség megint elsősorban attól függ, milyen céllal indítjuk a hirdetéseinket, kampányainkat.
Van még egy tényező, amit érdemes figyelembe venni: ha fontos számunkra az internet, de nem szeretnénk vagy nem tudunk sok időt rászánni, akkor érdemes a dolgok egészére vagy egy-egy részére tanácsadást kérni. Például egy meglévő oldal keresőkre történő optimalizálásra; online kampányok tervezésére a kezdetektől a végeredmény feldolgozásáig; új weboldal megtervezésére. Az ilyen tanácsadói díjak jellemzően pár százezer forintosak összességében, persze sok függ attól, mennyire időigényes dolgot akarunk. Mindenesetre érdemes ajánlatokat kérni, hiszen összességében olcsóbb kifizetni a szakértői díjat, mint saját kárunkon tanulni, vagy az elmaradt nyereséget számolni.
És mindezek fölött érdemes egy kis tartalékot is tervezni a nem várt költségekre. Mert olyanok mindig lehetnek...
Így áll hát össze 2007, és ha még nem tettünk mást, csak elolvastuk ezt a néhány írást az elmúlt egy hónap alatt, akkor se keseredjünk el: január elején nagyon semmi nem történik, van még időnk átgondolni a feladatokat és a céljainkat.
Utolsó kommentek