A hagyományosnak nevezett, vagyis nem online médiában az újságírónak ideális esetben nem kell foglalkoznia a reklámmal. Igaz, van hatása a reklámnak az adott sajtótermékre (pl. témaválsztás) és előfordul, hogy ír az újságíró reklám hatású dolgot (PR cikk, de akár egy termékbemutató vagy sajtótájékoztató), de alapvetően a szerkesztők és az értékesítők azok, akik felé a reklám feladatot ró ki.
A reklám szerepe ugyanakkor fontos. Egy pénzbe kerülő újság sem tud önmagában az eladási árból megélni, és fokozottan igaz ez az ingyenesen hozzáférhető termékekre.
Persze a kereskedelmi tévé és rádióműsorokban már van olyan eset, amikor a műsorvezetőnek, az újságírónak is van dolga: be kell olvasnia egy-egy reklámüzenetet, el kell hangozzék a szponzor neve, stb.
Az internet sok tekintetben megváltoztatta az újságírást. Egy internetes újságírónak nem elég írni tudni. Kell tudnia képekkel bánni, kell tudnia html-t szerkeszteni, nem árt tudnia jól kezelni a szerkesztőségi rendszert, és persze magát az internetet is ismernie kell. Ez lassan már elfogadott dolog. Most szeretnék még egy fontos dologról beszélni, ami előbb-utóbb szintén az újságíró feladata lesz.
A reklám akkor hatékony, ha pontosan lett célozva: azok látják, akiket érdekel és akik ettől fogékonyak is rá. Az internet különösen jó eszköz a reklámok célzására, ez már olyan mantra, amit nem igazán kell magyarázni. Az is közismert, hogy az egyik célzási mód a tartalom alapján történő célzás: amikor olyan reklámot helyezünk el, ami kapcsolódik az adott cikkhez.
Vannak ehhez jófajta automatikus megoldások, az ETARGET és a Google AdSense neve a blogom olvasói számára igazán nem nevezhetőek ismeretlennek.
De vannak esetek, amikor ezek nem kielégítőek, amikor a pontosabb relevancia fontos. Ilyenkor kézzel kell, kellene berakni a reklámot. Például ha egy portál cikket ír egy új könyvről, akkor érdemes az író más könyveit, vagy akár azt a konkrét könyvet is ott hirdetni. Vagy ha a téma a nyaralás, akkor bizony lehet jó ajánlatokat oda berakni. Kézzel.
De ki rakja be az ilyen hirdetéseket? Ki az, aki pontosan tudja, mi illik a témához? Természetesen a szerkesztő. De egy portálnál ritka a szerkesztő, pontosabban elsősorban címlapot és témákat szerkeszt. Így aztán az újságíró lehet az, aki ezt a feladatot is ellátja.
Persze ezt a munkát lehet a végletekig egyszerűsíteni. Fel kell készíteni a szerkesztőségi rendszereket az ilyenre, hogy az újságíró a cikkhez képek, vonatkozó linkek mellé webáruházi ajánlatot és ha van igény, akkor hirdetést is felvegyen.
Lehet, elsőre eretneknek tűnik a gondolat. Miért akarom én tovább terhelni szegény sajtómunkást? De felhívnám mindenki figyelmét arra, hogy bizony egy portál hirdetésből él, és ez tartja el az újságírót is. Márpedig egy ilyen "szupercélzott" hirdetés igazán aranyat ér. De legalábbis sokkal többet, mint az egyéb megjelenések.
Én, mint potenciális hirdető, ugyanis sok pénzt megadnék egy-egy cikk melletti megjelenésért. Akartam ilyet, éppen mostanában: adott volt a téma, tudni lehetett, hogy lesz cikk (konkrétan a ponthatárok meghúzási és a pótfelvétel lehetősége a felsőoktatási intézményékben), de arra már nem volt mód, hogy konkrétan abban a cikkben hirdessek. Kár, mert sok pénzt megért volna.
Márpedig a megjelenések száma nem nő az égig, a helyek is lassan elfogynak, és az erős verseny miatt az áremelés is csak megfontoltan történhet. És nem árt, ha a magasabb árhoz magasabb szolgáltatás kapcsolódik. A fent leírtak egy ilyen lehetőséget mutatnak be. Egy olyan megoldást, ami jó a portálnak, jó a hirdetőnek, sőt még az olvasónak is jó lehet. Mindössze az kell hozzá, hogy valaki valahol a piacvezetők között meghozza a döntést: mi ezt bevállaljuk.
Ki lesz az első?
Utolsó kommentek