A klasszikus látogatottságmérés és auditálás egyik technikai megoldása az, ha mérőkódot helyeznek el a mért oldalba, és ez alapján mondanak eredményeket. Így működik például a Medián Webauditja, de a Google Analytics is. Könnyű belátni, hogy ez a megoldás nem ad teljes képet, még akkor se, ha van olyan meghatározó szereplő a piacon, mint nálunk a Webaudit.
Hiszen nincsenek mérve a kisebb oldalak, nincsenek mérve a kis költségvetésű szolgáltatások, nincsenek mérve a blogok jelentős része (főleg a saját domainesek), és persze nincs benne ebben a mérésben egy nagyobb külföldi oldal sem.
Van egy tuti módszer arra, hogy megnézzük, valójában mit is néznek a hazai felhasználók: ha figyeljük a számítógépeik forgalmát. Erre léteznek mindenféle kémszoftver megoldások, amiket ha maga a felhasználó telepít, akkor az legális. Volt már szó több hónapja (éve?) arról, hogy idehaza is lesz ilyen megoldás, hogy épülnek a panelek (azaz a lekérdezést engedő felhasználók csoportja), de működő megoldást még nem láttam.
Ezidáig.
A gemius/Ipsos Audience kutatása ugyanis a normál mérőkód mellett szoftveres megoldást is használ, igaz, még viszonylag kis elemszámmal. Így az adatok elsősorban a nagy forgalmú oldalakra nézve mutatnak pontos képet.
És most nézzük a lényeget, a nyilvánosságra hozott eredményeket:
A google.hu és google.com címen elérhető szolgáltatásokat több mint 2,2 millió felhasználó kereste fel legalább egy alkalommal június folyamán, az összes internetezésre használt idő 8%-át, 9 millió órát töltötték el ezeken az oldalakon kereséssel, levelezéssel, térkép-használattal vagy más szolgáltatásokkal.
A másik jelentős nemzetközi média brand, a Microsoft oldalait (microsoft.com, live.com, msn.com, windowsmedia.com) 1,9 millióan keresték fel Magyarországról és 1,4 millió órát, így az összes internetezésre fordított idő megközelítőleg 1%-át fordították ezekre a szolgáltatásokra.
A szintén a Google-hoz tartozó Youtube oldalain 940 ezer internetező nézett megosztott videókat júniusban (15%-uk csak hetente egy-két napon vagy ritkábban néz – offline - televíziót), 1,4 millió órát eltöltve itt, míg a Yahoo-t 770 ezren keresték fel.
Ezek tehát a júniusi adatok, amik 1200 telepített szoftver, azaz szoftverpanel-tag adataiból származnak. De ez a kör folyamatosan nő, augusztus végére már több mint hatezer önkéntes adatszolgáltató van a rendszerben, így hónapról hónapra pontosabb képet kaphatunk.
Maga a kutatás egyébként kiegészül 42000 internetező önkéntesen megadott szociodemográfiai információival is, tehát a végső eredmények a számoknál lényegesen többet mutatnak.
Utolsó kommentek