Az ilyen kampányokat utólag elemezve van pár típushiba, amit talán érdemes felsorolni. Vagyis ha felmerül a kérdés: hol rontottam el, akkor talán itt meglelhető a válasz.
Túl általános a hirdetés
Az egyik alapvető hiba, hogy a hirdetés szövege, amit használunk, semmitmondó. Nem derül ki belőle, miért mi vagyunk az érdekes, miért kell bennünket választani, miért érdemes kattintani. Egy ilyen szövegre sok olyan ember is kattint, aki aztán rájön: nem is ezt a lovat akarta, és azonnal el is húz onnan. Különös ismertető jegyük: 10 másodpercnél kevesebb időt töltenek az oldalunkon. Jól felismerhetőek Google Analytics vagy más hasonló statisztikai eszköz használatával és az adatok elemzésével.
Rossz a weboldalunk, rossz helyre jön az érdeklődő
Gondoljunk bele milyen az, amikor egy szórólap alapján elmegyünk egy boltba, ahol nekünk tetsző termék kapható. De ott bizony nem találjuk azt, amit keresünk, egyébként is csak olyan dolgokat mondanak nekünk, ami nem érdekes. Ha például csapot akarok venni, nagyon nem érdekel, hogy a boltot mikor nyitották és mennyire büszkék rá, nem érdekel, hogy az eheti akciójukban önműködő kerti mütyürkék kaphatók, és különben is zavar, hogy a hátsó sorok egyikében, a padlón ledobva találtam meg a nekem érdekes csapot, mindenféle leírás nélkül. Vennék itt bármit is?
Márpedig ha a hirdetésre kattintva a címlapunk jön be a weboldalon, ahol naná, hogy a bemutatkozással kezdünk, és a termékek csak egy-két kattintással érhetőek el - pedig azokat hirdettük -, akkor nem ugyanazt tesszük, mint amit fent vázoltam? A hirdetés után egy direkt ahhoz kapcsolódó oldalra érkezzen az, aki kattintott.
Könyörgöm! Fizettünk azért, hogy idejöjjön! Ne riasszuk el az első pillanatban! Nézzük tehát át a weblapot a hirdetéshez képest, és csináljunk külön érkezési oldalt, amire a katt után becsapódik az érdeklődő. És legyen statisztikai rendszer, és ne csak díszből: figyeljünk, elemezzünk, módosítsunk, ha kell.
Bár tudnám, hova, de hova, de hova...
Vajon tudjuk azt, hogy miért hirdetünk? Mi a célunk? Mit és főleg hogyan akarunk elérni? Vagy csak hirdetünk, mert valaki azt mondta, jó lesz az? Legyenek konkrét céljaink: akarjunk pl. 100 feliratkozót a hirlevelünkre a kampány alatt. Vagy akarjunk 456 ezer Ft forgalmat. Vagy akarjunk adatbázist építeni a szőke nagymellű 19 éves bölcsészlányokból. Tudomisén, mit, de akarjunk valamit, amit jól meg tudunk fogalmazni, és amihez képest tudunk weboldalt csinálni, kampányszöveget szerkeszteni. Legyen célunk, és legyen olyan célunk, ami mérhető is: ha x forintot kiadtam, y forintnak realizálódnia kell előbb-utóbb, és úgy illenék, hogy y legyen a nagyobb, és ne fordítva...
Kevés és drága szavakra fut a hirdetés
Ez a legáltalánosabb probléma: alig pár szót választott a hirdető (jellemzen 20-nál kevesebbet), és ráadásul azokat drágán veszi, sok-sok pénzt adva a kattintásokért. Az ETARGET-ben például ezzel lehet a legjobban elcsúszni: nagyon nem mindegy, hogy a kampányon belül az átlag kattintási ár 120,- Ft vagy 35,- Ft... Megoldás? Sokkal több kulcsszó és sokkal óvatosabb licitálás!
Ott is hirdetünk, ahol nem kéne
Napokban történt, hogy kiderült: a Google-ben azért hirdetett a cég, hogy a keresőkben biztosan megtalálják, de kiderült, a költések kétharmada a Google tartalom hálózatban ment el - a célhoz képest tök fölöslegesen... Ugyanez az ETARGET-en is előfordul: olyan helyeken is megjelenik a hirdetés, ahol biztos nem kellene. Most nem akarok felsorolni oldalakat, mert még a végén megsértődnek, de bizony van nekünk egy alap oldallistánk, amiket a kampány indulása előtt már kikapcsolunk (persze vannak célcsoportok, amikor nem). Megoldás? Figyeljünk oda, hol jelenik meg ténylegesen a hirdetés. Mi kell ehhez? Figyelni az oldal látogatottsági statisztikáit...
Hát ennyi. Ezek az alap hibák, amik bizony súlyos százezreket jelentenek azoknak, akik csak úgy belevágnak egy PPC kampányban. Könyörgöm, mielőtt kinyitjuk a pénztárcánkat, megadjunk a kártyaszámunkat, elindítunk egy utalást: GONDOLKODJUNK! Nagyon megéri...
Utolsó kommentek