A legutóbbi írásom alapján, ami a Google Trends új eleméről szólt, jutott eszembe, hogy összeszedem, milyen módon is lehet arról információt szerezni, hányan is látogatnak egy adott weboldalt.
Először nézzük meg, hogy mit is mérhetünk. Mérhetjük azt, hogy melyik oldalt hányszor töltötték le. Ezek után megpróbálhatjuk azt mérni, hogy ezek a letöltések hány felhasználótól származnak: menyi látogatás történt nálunk és hány látogatónk volt.
A felhasználók azonosítása alapvetően (de nem kizárólag) két dologra épül: az egyik az IP cím, ahonnan a látogatás történik, a másik pedig egy cookie (süti), ami a böngészőt azonosítja (azaz ha ugyanarról a gépről két különböző böngészőt használunk, akkor a csak cookie-s mérés ezt két látogatónak nézi).
A problémák: egy IP-ről több felhasználó is jöhet, egy felhasználó használhat több IP-t (pl. mert dinamikus IP-s ADSL-t használ), egy felhasználó több helyről is netezhet, végül a cookie kikapcsolható, törölhető.
Nézzük a módszereket a mérésre:
Szerver log analízis
Ez méri a "legközvetlenebbül" az oldalt. A szerver elvileg mindent rögzít, ami történik: mit és hányszor töltöttek le, milyen IP címről stb. Ez a módszer cookie-t nem használ, csak azt rögzítjük, amit a szerver lát. Ebből készíthetünk magunknak analízist. Például ilyet.
Külső mérőkód, képpel
A külső mérőkód előnye, hogy azt mutatja, amit kívülről látnak a felhasználók. A megoldás lényege, hogy a mérő szerverről töltődik le a kép (azaz egy külső forrásból származó kép jelenik meg), és ennek a képnek az adatait mérjük. Ez a kép jellemzően 1x1 pixeles és átlátszó (gif), azaz valójában nem is látja a felhasználó. A módszer persze bonyolultabb és összetettebb, de ez az alapja. Ilyen alapokon működik pl. a Webaudit.
Külső mérés, javascripttel
Hasonlít az előzőhöz, de nincs kép, van viszont javascript, ami mér, cookie-t rak le és adatokat küld. Hátránya, hogy tiltható a javascript, így nincs adat. Ilyen módszert használ a Google Analytics is.
Az igazi megoldás a kettő kombinálása - és ezt használja a Webaudit. Azaz javascript, de ha az tiltva van, akkor jön a kép.
Amit a felhasználó lát
A felhasználó gépére telepített programmal is lehet figyelni, hogy a felhasználó mit néz. Ha ismerjük pontosan a felhasználókat, akik nézik, illetve ha van megfelelő mennyiségű összehasonlító adatunk, akkor néhány tízezer felhasználó adataiból lehet következtetni a látogatottságra. Sőt, ezzel a módszerrel azt is lehet tudni, hogy milyen reklámokat láttak a felhasználók.
A módszer nehézsége a megfelelő mennyiségű és minőségű felhasználó összegyűjtése.
Ezt a módszert alkalmazza az Alexa.com, de például a Gemius is tudtommal. Az Alexa.com esetében a mérést böngésző toolbar-ral végzik.
Amire a felhasználó emlékezik
Végül használhatunk hagyományos vagy netes közvélemény kutatást. Ilyenkor valamilyen módon megkérdezik egy a felhasználókat reprezentáló sokaságot, és hagyományos módszerrel ebből kiszámolják az egyes oldalakra eső látogatószámot. Ilyen módszert használ a Szonda-Ipsos, akik negyedévente 2500-as listát kérdeznek le.
A fenti lehetőségek közül láthatóan egyik sem tökéletes, mindnek vannak előnyei és hátrányai. A legjobb, ha kombinálva tudjuk a fentieket használni. Mindnek megvan a maga szerepe, a maga helye - ha jól és jó helyen használjuk, mindegyik tökéletes megoldás lesz.
Utolsó kommentek