Sosem tagadtam, hogy vidéki vagyok. Nem volt miért. Amikor az Indexnél elkezdtem dolgozni anno 2000 januárjában, nem én voltam az egyedüli vidéki. Sokan voltunk. Talán többen is, mint fővárosaik.
Vidékiként érdekes dolog megélni Budapestet. Ezt a várost vagy szeretni lehet, vagy elviselni (és egyben utálni). Sok vidéki csak elviseli. Sokkal kevesebben szeretik. Ugyanakkor pár év, és Budapestibb lesz az ember a Budapestieknél, hiszen alkalmazkodni kell. És alkalmazkodunk. És az otthon maradtaknak már bunkó pestiek leszünk pár év múlva. És néha kicsit elfelejtjük a gyökereinket. Pihenni megyünk haza, a családhoz, nem dolgozni. Messze van minden, ami az M0 vonalán kívül van.
Érdemes megnézni, hány budapesti központú weboldal veszi komolyan a vidéket. Ha nincs kötelező gyakorlata (mint ami lenne az Axel Springernek például), akkor szinte senki. Eddig.
Azt a pletykát hallottam, hogy a "három nagyból" legalább kettő komolyabban gondolja a nyitást a helyi tartalmak felé, azaz lesznek vidéki mutációk.
És akkor mellékszál: a művelt olvasó tudhatja, hogy az Indexnek vannak (voltak) vidéki mutációja. Már Internettós időkben is, azaz 10 éve legalább. De ezek a helyi Indexek mások voltak: helyi tartalomszolgáltatások voltak, amiket felkarolt az Index. Ennek megfelelően nagyon különböző minőségű tartalommal és frissülési gyakorisággal működtek. Aztán vagy megszüntek, vagy súlytalanná váltak, vagy átalakultak (pl. az Internettó Szegedből lett Index Szeged, majd később a Webrádió). A mostani folyamat nem ez.
A mostani folyamat katalizátora leginkább az lehet, hogy már a vidéki penetráció is stabilan átlépte a 30 százalékot: van piac. Vannak helyi olvasók, és vannak helyi hirdetők is. Sok-sok-sok kis cég, akiket vagy a helyi szolgáltatások, vagy a Google tud most kiszolgálni. Miközben a nagyok látogatóinak jelentős része vidéki, de nekik nem tudnak célzott helyi hirdetést adni (hiszen a hazai IP cím kiosztás ezt nem képes lekövetni).
Azaz egy járható út van: a tartalommal célozni. Olyat adni a debrecenieknek, ami Debrecenről szól, a miskolciaknak, ami Miskolcról. És ezeken a tartalmakon aztán megjelenhetnek a helyi vállalkozások hirdetései is.
Ez a várható vidéki terjeszkedés tehát piac vezérelt, bevételt célzó. Ennek megfelelően akkor lesz folyamatosan tartalom, ha lesznek hirdetők. Márpedig ha nő a piac, akkor lesznek.
Lesznek vidéki tartalmak, kapnak konkurenciát a napilapok online változatai. És ez jó a piacnak, jó a felhasználóknak. Az emberek már megvannak, itt vannak, ismerik a vidékiséget. Ők (mi) is vidékiek.
Lesznek helyi tartalmak. Jó lesz ez nekünk. Jó lesz ez nekünk?
Utolsó kommentek