Ott hagytam abba, hogy a gif szépen háttérbe szorult, és a flash vált a bannerek meghatározó formátumává. De mi ennek az oka? Mi is ez a flash dolog?
Kezdjük ott, hogy a kép megjelenés, mint amilyen a gif is, elsősorban statikus valami. Vagy statikus és nem változik, vagy statikus képek sorozata (mint a mozgó gif vagy a mozgó jpeg - az mpeg). Ez egyrészt azt jelenti, hogy csak lineáris mozgás mutatható be (időben előremutató), másrészt azért ez kép illetve képek sorozata, ami miatt a minőségtől függ a mérete: jó minőség nagyobb tárhely méretet jelent, ami nagyobb letöltési idő. Ugyanez az igaz a hosszra is: ha hosszú, akkor nagy a tárhely igény is.
Ezzel szemben a flash nem képformátum. Sőt, nem is dokumentum: a flash egy program. Egy olyan program, amely elsősorban grafikus megjelenítést valósít meg. Ha leszűkítem az alapötletre, akkor a flash vektoros megjelenítést tesz lehetővé.
Vagyis a képeket vonalakból rakja össze. Mint azok a képek, ahol számokat kell összekötni vonallal. Ennek több előnye van: csak a pontokat és az összekötés szabályait kell megjegyezni, plusz a kitöltő színeket. Emiatt kisebb helyfoglalás, ráadásul ha nagyítjuk, az nem jár minőségromlással. Tehát a flash egy olyan futó alkalmazás, amely az előre megadott szabályok szerint megjelenít képeket, majd azokat a képeket képes mozgásra bírni: vagyis animálni.
Mivel ez egy program, ezért még más dolgot is tud. Például lehet bele elágazásokat tenni, vagyis ha a megfelelő helyre kattint valaki, akkor mást csináljon, mint egyébként. Vagyis már nem kell csak lineráisan gondolkozni, van lehetőség elágazásokra is. Később igazi kis médialejátszó is lett a flashből: egyéb program nélkül külső videóforrást is meg tud jeleníteni (így működik pl. a YouTube is).
A fentiek elsősorban előnyök. Hogy mik a hátrányok? Hát az, hogy a flash egy program. Kell hozzá olyan kiegészítés a böngészőhöz illetve az operációs rendszerhez, ami ezt lefuttatja. Ez egyrészt azt jelenti, hogy ez nincs mindenkinek, másrészt azt, hogy több erőforrást igényel, mint a kép megjelenítése. Főleg, ha a flash program rossz: képes úgy leterhelni a gépet, hogy látványosan lassítja azt.
Vagyis az alapvetően kis erőforrás igényű böngészést lassíthatja, akadályozhatja.
De a fentiek alapján azért látszik, miért lett a flash mára a banner fő megoldása: viszonylag kis tárhely méret mellett látványos akciókat lehet benne megjeleníteni, ráadásul képes interakcióra is. Nem véletlen, hogy 2000-ben, amikor az Index.hu bevezette a 330x247 pixeles formátumot, akkor nem a ma megszokott billboard nevet kapta, hanem a microsite nevet.
Ez tehát a flash, amit pl. a hazai gépek közel 98%-a használ. Az Adverticum novemberi mérése alapján pedig így oszlik meg a verziók elterjedtsége:
Verzió | % |
10 | 34,6 |
9 | 60,3 |
8 | 1,1 |
7 | 0,6 |
6 | 1,2 |
5 | 0,1 |
nem használ |
Utolsó kommentek