Mi köze lehet a keresőoptimalizálásnak, vagyis a Google-beli pozíciónknak, az onnan érkező látogatók számának az üzleti modellhez? Mi az, ami miatt lehet egyáltalán közvetlen kapcsolat a kettő között?
A válasz egyértelműen a pénz. Az üzleti modellnek ugyanis arról kell szólnia, honnan fog pénz érkezni a szolgáltatáshoz. Természetesen lehet nagyon sikeres szolgáltatásokat gyártani ilyen üzleti modell nélkül, de előbb-utóbb akkor is be kell vezetni valamilyen megoldást. A Google sem azonnal vágott bele az aranytojás gyártásába, évekig működött konkrét modell nélkül. Vagy ott a Twitter: még nem igazán lehet tudni, hol is lesz belőle pénz?
De azért a valóság ettől távol van. Ha valaki egy szolgáltatást fejleszt, akkor vagy van nagyon sok pénze, vagy tud nagyon sok pénzt szerezni, de az nagyon ritka, hogy ajándékpénzből fejleszt. Van ilyen is, elég csak megnézni a közpénzből készült oldalakat, mennyire is sikeresek az ilyen fejlesztések... Tehát kell egy üzleti modell, még a tervezés elején. Ki kell találni, miből lesz bevételünk.
Amikor a bevételi szerkezetről beszélünk, akkor beszélnünk kell a látogatókról is. A szolgáltatásunkat konkrétan valakiknek fogjuk készíteni, őket valahogy az oldalra kell vinni. Márpedig az a mód, ahogy az oldalra visszük őket, fontos kérdés. Az egyik fontos eleme az üzleti modellünknek.
Igen, az üzleti modellnek, nem egy marketing tervnek! A marketing tervnek már a megvalósítást kell tartalmaznia, míg az üzleti modellnél azért magát a módot illik definiálni: reklámmal, magával a szolgáltatással, vagy tartalommal hozzuk be a látogatókat? Esetleg más módon? Vagy ezek valamilyen mixével?
Itt van az a pont, ahol a keresőoptimalizálásról döntenünk kell: vajon mennyire fontos nekünk a látogatók szempontjából a Google? Fog tudni hozni látogatókat? Ha igen, várhatóan mennyit? (Ez utóbbira választ adhat például az, ha megnézzük, egy-egy, a szolgáltatásunkra jellemző szóra hányan szoktak keresni.) Kell ez nekünk? És mennyit ér ez meg nekünk?
Elsőre rá lehet vágni: persze, kell! De akkor jön az a kérdés: mennyit is ér meg egy látogató? És akkor valóban megéri a keresőotimalizálásra költeni? Illetve mennyit éri meg költeni?
Lehet azt is mondani, nem kell nekünk keresőoptimalizálás. Vannak ilyen modellek is, jellemzően zárt szolgáltatások esetében. Például az IwIw-ben nem keres a Google, így annak aztán az optimalizáltság irreleváns.
Egy dolgot nem szabad tenni: nem hagyhatjuk figyelmen kívül a keresőoptimalizálást. Mára olyan szinten kereső-vezérelt lett az internetes információ keresés, hogy aki ezzel nem foglalkozik, könnyen bukhatja be csak ezen ok miatt a vállalkozását.
Utolsó kommentek