Arról már jópár hónapja írtam, hogy az online marketing alapvetően két nagy területre szétválasztható, elsősorban a cégek nagyságától illetve az internethez való viszonyuktól függően (ez a felosztás egyébként általában a marketingre is igaz). Ez a két nagy csoport pedig alapvetően a kis- és közepes vállalkozások és a nagyvállalatok csoportja.
Persze a képlet nem ennyire egyértelmű. Sok kkv viselkedik nagyvállalatként marketing szempontból, és tudok olyan multinacionális nagyvállalatot, amelynek a hazai marketingje igazi kkv marketing. De a két csoport létezik, és a különbség igazából nem is pénzügyi, hanem szemléletmód beli. Ez a szemléletmód pedig alapvetően a megtérülés.
A megtérülés egy olyan fontos dolog persze, ami fölött egyik csoport sem mehet el becsukott szemmel. De míg a kkv-k szempontjából a megtérülésnek azonnalinak kell lennie, addig a nagyvállalatoknál a megtérülés időben jelentősen is késhet. Vagyis van, akinek módja van tőkét fektetni a marketingbe, bízva abban, hogy ez hónapok vagy évek múlva bevételt hoz, és van, akinek nincs tőkéje, neki ahhoz, hogy tovább létezzen és tovább hirdessen szinte azonnal kell bevétel és megtérülés.
E két csoport az internettel kapcsolatos fejlesztésekhez is máshogyan áll hozzá. Ez a másképpen történő hozzáállás megintcsak több annál, minthogy mennyi pénzt tudnak elkölteni. Míg a nagyobb vállalat tud például egy fejlesztő partnert találni, és ha véletlenül nem jön össze a kapcsolat - például egy év múlva megszakad az együttműködés -, akkor van lehetősége akár nulláról újrakezdeni a munkát. Például weboldal fejlesztését.
Ezzel szemben a kkv-k nem engedhetik meg maguknak ezt a luxust. Tudok olyan milliárdos éves forgalmú cégről, amelyik konkrétan tizenmilliós website fejlesztést volt kénytelen "benyelni": az elkészült munka nem volt jó arra, amire kellett volna, így gyakorlatilag az egész veszteség lett. Ezt egy olyan cég, amelynek az éves forgalma alig 100 millió biztos nem teheti meg, egy ilyen bukás akár a létét is veszélyeztetné.
Azt tapasztalom, hogy a kisebb cégek legnagyobb félelme internetes fejlesztéseik esetében az, hogy tudnak-e olyan partnert találni, akik a fejlesztésben nem verik át őket, akik olyan oldalt csinálnak, ami nem drága de hatékony, akik nem fognak két év múlva eltűnni vagy radikálisan árat emelni.
Ez a fajta félelem sok esetben azt is jelenti, visszafogják a fejlesztéseket. Hiszen nem ismerik a piac ezen szegmensét, ők maguk nem értenek a programozáshoz, és annyira sok csalódás érte már őket, hogy inkább kevesebbet invesztálnak egy ilyen területre.
A május hónap ezért a kkv-knak szóló internetes fejlesztések tematikus hónap lesz. Szeretném egy kicsit úgy körbejárni ezt a témát, hogy segíthessen a döntésekben. Nem programozói alapossággal, hiszen egy kkv döntéshozónak nem arra van szüksége, hanem inkább üzleti szemmel.
Tehát májusban webre fel, kedves kkv-k!
Utolsó kommentek