Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Mesterséges Geci: Szerintem nem lenne szabad teret adni az AI által készített tartalmaknak. Mostanában fedeztem fel ... (2024.07.05. 07:34) Mesterséges intelligencia, mesterséges tartalmak - podcast
  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (597) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (234) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (11) ebusiness (109) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (213) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (120) hiba (113) hírek (37) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (63) keresőmarketing (234) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) MarketingMozzarella (5) Marketing és környezetvédelem (6) Marketing Mozzarella (7) media (3) mediahungary (4) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (7) minicrm (7) mobil (35) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (43) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1368) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) podcast (7) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (10) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) suu (3) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (85) tartalommarketing (6) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (438) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (5) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Piackutatás, avagy hogyan verjük át magunkat?

Címkék: kutatás

2009.09.04. péntek 13:17 Konrad

A piackutatás egy olyan közgazdaságtani vizsgálat, amely általános áttekintést ad egy konkrét termék vagy termékcsoport értékesítési lehetőségeiről, a piacának változásáról.

(Wikipedia)

Szépen meg van fogalmazva ebben a pár sorban a lényeg. EZT nevezzük piackutatásnak. Van még egy fontos dolog, amitől valóban piackutatásról beszélünk:

Az információkkal szemben használhatóságuk miatt többféle követelményt támasztunk: megbízhatóság(biztos forrás, pontos adatok), időszerűség (aktualitás), mérhetőség (statisztikai adatok), teljesség (információk köre), hozzáférhetőség.

Így teljesebb a kép. Tudnunk kell, hogy ezek nem a levegőbe lőtt szavak, hanem nagyon fontos kritériumok! Vagyis aki ettől eltér, az már nem fog valódi kutatást végezni, hanem valami mást. Például felmérést, adatgyűjtést, adott esetben kérdésekbe bújtatott promóciót, más esetben egyszerűen csak visszajelzés (vélemény) kezelést.

Ezekre is szükség van, sőt, van, amikor ezekre van szükség. De ha ilyet csinálunk, akkor az már nem piackutatás. Ezt jegyezzük meg!

A különböző szaknyelvi fogalmak, szaknyelvi jelentések azért fontosak, hogy ugyanarról beszéljünk. Ezért kellett nekem most az elején tisztázni, mit értek a piackutatás alatt.

Ha ugyanis piackutatásnak gondolunk valamit, de nem tartjuk be a szabályokat, akkor könnyen átverhetjük saját magunkat. A piackutatás ugyanis éppen arról kell szóljon, hogy üzleti döntésekhez is alkalmas információkat kapjunk a piacról, a termékünkről a konkurenciánkról. Ha a kutatás folyamatába hiba csúszik, akkor könnyen kapunk torz eredményeket. Nézzük, milyen tipikus hibák szoktak előfordulni!

A megkérdezettek köre nem megfelelő.

Részben attól reprezentatív egy kutatás, hogy olyanokat kérdezünk meg, akik alkotják az adott célcsoportunkat. A teljes célcsoportunkat, lehetőleg! Ha van egy rajongói körünk, akkor ők várhatóan sokkal pozitívabb (nekünk tetsző) válaszokat adnak. Például ha kismamáknak akarunk boltot nyitni, és megkérdezzük az ismerősöket, akiknek babájuk van, hogy tetszene-e nekik, akkor a várható válasz az igen. De ha ezzel le is fedtük a teljes vevőkört - mert másoknak a környékünkön nem kell - akkor egy ilyen "kutatás" utáni boltnyitás csak bukással végződhet.

Természetesen nem lehet minden csoportból ugyanannyi embert megkeresni, ezért fontos az adatok súlyozása. Ehhez pedig kellenek olyan alap információk, amik segítenek ezt megtenni. A fenti példa esetében: ha tudjuk, hogy a környékünkön kevés kisbabás család van, mondjuk a családok 5%-a, akkor ez a válasz csak 5%-os súllyal fog számítani. Máris kiderül, hogy jóval kevesebb a várható vevő, mint az összes családok száma...

Ajándék miatt válaszolnak

A jó kutatásban a válasz önkéntes és nem jár előnyökkel. Az ajándék ígérete természetesen válaszra sarkall, sőt akár többszöri válaszra! Vagyis egy ember akár 3-4 alkalommal is eljön válaszolni. Trükközhetünk cookieval, IP-vel, az értelmesebbje kikerüli. Az ajándék nem jó, mert torzít!

Persze a valóság az, hogy szinte mindig adunk valami ajándékot. Ezért fel kell készülnünk erre a fajta torzításra, és beépíteni azokat az automatizmusokat, amik ezt szűrik. Ettől persze nem lesz egyszerűbb a feldolgozás, de legalább az adataink minősége sokat fog javulni.

Rossz a kérdőív

Ez is gyakori hiba, csak pár gondolat erről: ha sok a nyitott kérdés (vagyis nem listából kell választani), akkor nehéz feldolgozni az eredményeket. Aztán: ha rosszul kérdezünk, torzítjuk a válaszokat. Például ha általában feltesszük a kérdést: milyen videós oldalakat ismer a kitöltő, akkor az erős brandeket kapjuk válaszul. Ha úgy kérdezünk, hogy az alábbi listában szereplőkből melyiket ismeri, akkor a passzív ismeret alapján, amiről már halott (vagy amelyik hasonlít olyanra, amit hallott) is a válaszok közt lesz. És persze kérdezhetünk úgy is: melyik videós oldalt szokta használni?

Tehát nem mindegy, nagyon nem mindegy a kérdőív összeállítása!

Lehetne sorolni, de fölösleges. Nagyon sok olyan pontja van a piackutatásnak, amin el lehet csúszni, ezért is érdemes az ilyet profikra bízni.

Ettől persze mi bátran csináljunk akár a saját oldalunkon is kutatást, de ezeket soha ne vegyük száz százalékig pontosnak, hanem csak maximum irányadónak! Ne ez alapján döntsünk üzleti kérdésekben, csak arra használjuk, hogy segítse a továbblépést, a fejlesztést, a gondolkodásunkat.

És ha valódi kutatás kell, akkor tényleg keressünk ehhez értő szakikat. Vannak páran.

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr981359837

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

B911 · http://baratcsaba.hu/blog/ 2009.09.04. 16:09:11

„Ajándék miatt válaszolnak”

Ehhez a részhez hozzászólva, úgy gondolom figyelembe kell venni milyen arányosságok vannak. Ha csak elvétve van néhány ember aki trükközik, viszont az ajándékozás miatt többször annyian válaszolnak mint ahogy azt egyébként tennék, az ajándékozás még is csak kifejezetten hasznos lesz.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.09.04. 16:12:46

@Barát Csaba: ezért használjuk. De figyelembe kell venni a esetleges torzító hatását.

csiszi 2009.09.04. 16:20:32

Kevered kicsit a szezont a fazonnal.
Ha ismerjük a környék szinte összes kismamáját, és megkérdezzük őket a játszótéren, akkor a kutatás a fontos szempontok alapján reprezentatív lesz (mert mindig lesz olyan, ami alapján nem: például csak azok a kismamák szerepelnek majd, akik 1) járnak játszótérre, 2) arra a játszótérre járnak).
Az egy teljesen más kérdés, hogy a potenciális vevőkör mekkora. Az üzlet sikerének a szempontjából persze fontos, de ettől még a kutatás lehet reprezentatív.

Azt a felmérés legelején tisztázni kell, hogy az alany a célcsoport tagja-e, ha pedig nem, akkor el kell köszönni. Súlyozni nem a célcsoport-nem célcsoport válaszokat kell, hanem a célcsoporton belüli eltéréseket: ha például tudjuk, hogy a környéken sok (mondjuk 10%) a "kispapák" aránya, de csak 1 ilyet találtunk 20 kismama mellé, akkor ennek az 1-nek a válaszát dupla súllyal kell figyelembe venni.

"Aztán: ha rosszul kérdezünk, torzítjuk a válaszokat. "
Ez igaz, de pont az említett példa nem torzít, hanem egyszerűen más adat. A spontán és a támogatott márkaismeret két különböző fogalom, de mindkettő fontos. Ez olyan, mintha azt mondanánk, hogy torzítja a válaszokat, ha azt kérdezzük, hogy "Hány éves vagy?", nem pedig azt, hogy "Hány évesnek érzed magad?".

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.09.04. 16:27:35

@csiszi: igen, a példák nem ülnek elég pontosan. Az első esetben valóban nem mindegy, ki a célcsoport, és a második esetben valóban másra kérdezünk, de pont ez a lényeg: nem mindegy, mit kérdezünk.
Nem akartam direkt rosszat írni, inkább olyat, ami alapvetően jó, de rosszul értelmezve félrevisz.

csiszi 2009.09.04. 16:43:40

@Konrad: Oké, de ez..:
"Részben attól reprezentatív egy kutatás, hogy olyanokat kérdezünk meg, akik alkotják az adott célcsoportunkat. A teljes célcsoportunkat, lehetőleg!"

1) Nem attól reprezentatív, hanem attól, hogy (adott szempontok alapján) reprezentálja a teljes sokaságot (célcsoportot).
2) Mégegyszer: Aki nem célcsoport, azt eleve meg sem kérdezzük (a felmérés elején elköszönünk).
3) A teljes célcsoport nem reprezentálja saját magát, hanem alkotja. Egy logó/rajzolt kép/ábra jelképezheti az autómat, az autóm viszont nem jelképezi saját magát, az maga az autó.

Illetve, ha már az elején tudományos bevezetés volt:
"Ettől persze mi bátran csináljunk akár a saját oldalunkon is kutatást, de ezeket soha ne vegyük száz százalékig pontosnak"
Semmilyen kutatás nem lesz 100%-ig pontos (eltekintve attól, ha a teljes sokaságot képesek vagyunk elérni, és mindenki igazat mond). Max olyat jelenthetünk ki, hogy az adatok 95%-os valószínűséggel, 90%-ban pontosak. Értsd: 5% az esélye, hogy totál mellélőttünk.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.09.04. 16:53:00

"részben". Nem véletlenül van ott. Azt jelenti, nemcsak ez.
1): igen, de nem mondok ez ellen.
2) így van. Írtam én mást?
3)Jogos.

A kiegészítésed köszönöm, ez valóban kimaradt.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.09.04. 16:55:26

@csiszi: mondjuk lehet, bele kellett volna írnom, hogy ez: www.internet-marketing.hu/piackutatas-forgatokonyv váltotta ki belőlem ezt a postot...

Mária 2009.09.04. 18:45:45

Vannak, akik valóban részt vesznek ilyen projektekben és vannak, akik a tankönyvekből kiollózott sorokat összegyúrva írnak a piackutatásról.

Konrád, te melyik csoportba tartozol?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.09.04. 19:34:29

@Mária: Mária, őszintén, számít a válaszom?
Tanultam, vizsgáztam piackutatásból, mégpedig Bányai Editnél. Csináltam néhány projektet, amiben kutatás is volt. Legutóbb épp a nyáron csináltattunk egy kutatást az egyik ügyfelemmel. Jellemzően ezekben a projektekben kutató céggel dolgozunk együtt, mert nekik van eszközük, adatbázisuk, tudásuk.

Mária 2009.09.04. 21:28:51

@Konrad:

Számít, persze, hogy számít :)

Azért kérdeztelek, mert ez a bejegyzés nekem valahogy nem illett abba a vonulatba, amiről általában írni szoktál.

Hol van az a határ, amikor már kutató céget kell bevonni és medddig érdemes / jobb / okosabb / költségkímélőbb csak a saját tanácsadói tudásodra hagyatkozni?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.09.04. 21:33:08

@Mária: amikor azt mondja az ügyfél, hogy el akarok költeni 10-20-30 millió forintot, akkor abba már belefér 300-400-ezer kutatásra. Ha el akar költeni 50 milliót, akkor simán belefér egy 1 milliós is. És egy ilyen 1 millás kutatás már nagyon alapos.

Egyébként sokkal több mindennel foglalkozom, mint amennyiről írok, a témákat inkább a napi hangulat hozza.

2009.09.05. 11:34:09

A probléma az (kedves Mária), hogy a Konrad által belinkelt oldalnak az égvilágon semmi köze a piackutatáshoz, az egy reklám + sales promóció + ügyfélkezelés keverék. Ugyanúgy nem piackutatás, mint azok a telefonos cégeké sem, akik rendszeresen hivogatnak "utazási szokásaimról" érdeklődve. Nem is értem, miért szeretik egyesek ezt a fogalmat használni.


süti beállítások módosítása