Azzal, hogy online marketinggel foglalkozunk, eleve csak a vállalkozások egy szűk, erősen szűrt részével találkozunk. Olyanokkal, akik már valamilyen szinten foglalkoznak az internettel, értik annak szükségességét a vállalkozásuk működésében. Ebből persze még nem következik, hogy minden szinten használják is a digitális eszközöket, de valamilyen mértékben mindenképpen.
Ugyanakkor az ember hajlamos abból kiindulni, amit lát, így azt gondolni, hogy a cégek általában olyanok, mint amilyenekkel találkozik. De nagyon úgy néz ki, mi egyfajta szűk, digitálisabb réteggel találkozunk, nagyon nem az átlaggal. Megjelent ugyanis egy kutatás, amely a hazai kis- és középvállalkozások digitalizációját vizsgálta, és ez alapján:
A kkv-k összesített Digiméter Covid ’22 Index átlaga 2,6 (tízes skálán), ami meglehetősen gyenge teljesítmény, és sok helyet hagy a további fejlődésre. Összességében a 3,0 alatti értéket elérőknek rendkívül nagy szüksége lenne a digitális kompetenciák javítására, és 7,5 felett mondható (magyar viszonylatban) digitálisan fejlettnek egy vállalkozás.
Érdemes elolvasni az egész anyagot, nem túl hosszú, szépen kiszálazza, miből is áll pontosan a lemaradás. Azért kiemelnék még belőle:
Az ügyfélszerzés és tanácsadás alindex hozta a legrosszabb eredményt (tízes skálán 1,1-et). A kkv-k fele használ személyes ügyfélszerzési csatornát, míg a digitális megoldások közül kétötödük a honlapot frissítve, negyedük pedig közösségi média tartalommarketinggel igyekszik ügyfeleket szerezni. A cégek bő hatoda azonban saját bevallása szerint semmilyen ügyfélszerzési módszerrel nem él.
Ha innen nézem, ez szörnyű, iszonyúan rossz hír. De ha azt nézem, hogy ezek szerint a cégek több, mint fele még potenciális ügyfél, olyan, amelyik majd csak a jövőben lép be a digitális térbe, nem is rossz. Persze a jelen szempontjából ezek az adatok kifejezetten lelombozóak...
Tízből csupán egy vállalkozás vett igénybe a digitalizáció, távmunka, vagy épp ügyfélszerzés tekintetében külső szakértői segítséget a koronavírus megjelenése óta, többségében fizetett formában, főként a már meglévő digitális eszközök terméktámogatásával kapcsolatban. Online információforrást is csak a kkv-k hetede keresett ezekben a témákban, mint ahogy a családtagoktól, barátoktól való segítségkérés sem volt jellemző.
Mit lehet erre mondani? Kedves cégek, kkv-k, ha fejlődni akartok, ha hatékonyabbak akartok lenni, akkor még széles út áll előttetek, a digitalizáció nem ördögtől való, és hát mégis a XXI. század második ötödében járunk már! Kössétek fel amit fel tudtok kötni, és vágjatok bele, legyetek sikeresebbek!
Utolsó kommentek