Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Androsz: Hát, sajnos a legjobb ma semmivel sem viccelni. Valaki biztosan megsértődik rajta, és ma már minde... (2023.05.01. 15:40) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (596) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (10) ebusiness (108) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (212) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (119) hiba (113) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (62) keresőmarketing (233) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) mediahungary (3) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (42) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1364) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (83) tartalommarketing (4) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (435) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (4) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Jogi pofonok

Címkék: onlinemarketing jog

2010.01.05. kedd 22:07 Konrad

Annyira nem szokás erről beszélni, de tény: az üzleti élet olyan harc, ahol sokan mindent megengednek maguknak. Van olyan ügyfelem, akit az APEH-nál jelentett fel versenytársa, de olyan megkeresést is kaptam, hogy mi módon lehetne valakit kizárni a Google-ből.

Ráadásul amilyen bonyolult jogrendszerünk van, nem nehéz találni hibákat. Éppen ezért érdemes legalább a triviálisakra felkészülnünk: mik azok az alapvető dolgok, amiket meg kell tennünk, hogy ne lehessünk a rosszindulatú versenytársak célpontjai.

Most három ilyen dolgot mondanék el, mi az, amire figyeljünk.

1. Az adatok és az ő kezelésük

Ami nálunk van, az kisebbfajta adatkezelési rémálom. Az adat tulajdonosának szinte mindent szabad, míg az adat kezelőjének szinte mindenre kell engedélyt kérni. Alapvető szabály, hogy a személyes adatokat csak arra használhatjuk, amire kérjük! Vagyis hiába iratkozott fel valaki hírlevélre, ha nem adott engedélyt reklámlevelek fogadására, akkor nem küldhetünk neki - bár az e-mail címe megvan, és jogosan van meg. Ugyanúgy nem is adhatjuk el az adatot, ha direkt erre utaló engedélyt nem kérünk.

De ennél is fontosabb, hogy kell lennie adatkezelési szabályzatunknak, ha adatokat gyűjtünk. Ehhez pedig kell egy adatkezelési sorszám, amit fel kell tüntetnünk az oldalunkon is. Nos, hány cégnek van ilyen?

Aki szeretne ilyet, az erre tudhat meg erről többet, hivatalos forrásból »»»

2. Webáruházam van

Nos, akkor érdemes megnézni, be kell-e jelenteni a helyi jegyzőnél ennek a tényét? Mert ugye ennek a szabályozása is most változott. Mivel Caracalla erről hosszan és pontosan írt, ezért nem is részletezném, tessék nála elolvasni »»»

A lényeg: ha már működik a boltunk, és nincs változás, akkor elvileg nem kell bejelenteni semmit. De ha bármilyen változás történik, vagy most indul a boltunk, akkor már be kell jelenteni. Az egészet nehezíti, hogy az illetékes hatóságok sincsenek teljesen tisztában azzal, mit is kellene csinálniuk. Ugyanakkor ez a szabály valójában nekünk kedvez, csak a bevezetése lett erősen elcseszve. De aki itt él, az gondolom ehhez már hozzászokott...

3. Reklám van az oldalamon

Nos, több olyan kis banánhéj is van, amin elcsúszhatunk. Az első és leglátványosabb a reklámok elhelyezése. Azt írja a reklámtörvény, hogy egyértelműen fel kell tüntetni, ha valami reklám, és el is kell különíteni a tartalomtól. Ez elsőre egyszerű, de valójában egy PR cikk vagy egy szponzoráció már okozhat fejtörést. Vagy például egy link, ami a nem reklám linkek között bújik meg...

Aztán van olyan szabály is, hogy minden hirdetővel szerződést kell kötni, és el kell kérni a hirdető cég adószámát is. Akkor is - elvileg - ha nem fizet a hirdetésért.

Végül ott vannak a speciális hirdetések is: a dohány, az alkohol és a gyógyszer. Dohányterméket elvileg nem lehet reklámozni. Pont. Most akarja ráhúzni a hatóság az egyik szakblogra a vizes lepedőt, mert voltak rajta illusztrációként brandelt képek. Jó, mi? Kafka, ha élne, tocsoghatna a témákban nálunk, nemigaz?

Az alkohol reklámozható, de címlapon nem. Szerencsére a hatóság és a törvények elég buták, így a deeplinket nem igazán ismerik, vagyis a címlapunkon nem lehet alkoholhirdetés. Meg persze azokon a tartalmakon sem, amik 18 év alattiaknak szólnak. Már csak az a kérdés, mi is szól 18 alattiaknak...

A gyógyszerek, ha vénykötelesek, (egy kivételével) nem reklámozhatók. A vény nélküliek igen, a saját szabályaik betartásával - ha ilyen hirdetéseink vannak, akkor érdemes utánaolvasni, nehogy ezen csússzunk meg.

Szóval, van mire figyelni, ha biztosítani akarjuk magunkat. De ezt megtenni mégiscsak egyszerűbb, mint beleszaladni valami jogi pofonba, nem?

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr551650251

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Jogi anomáliák az e-kereskedelemben: reklám-e a webshop? 2010.01.06. 00:15:26

Reklámnak minősül-e a webáruház termékkatalógusa? Továbbá, üzlet-e a webáruház, vagy csak a neve megtévesztő? Hogy is van ez jogilag?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

$Norbert$ · http://www.marketing112.hu 2010.01.05. 22:12:42

Pont a cikked bizonyítja be, hogy egy KKV mennyi helyen elcsúszhat jogi ügyekben. Adatkezelési száma, hát kkv közül szerintem 50-ből 2-nek.

Egyébként Mo-n mindent lehet ellenőrizni és mindenre lehet találni "megoldást". Pl. amiket írtál utána néztél, hogy voltak-e már precedens értékű bírósági ügyek, ítéletek? ez még érdekes lenne.

B911 · http://baratcsaba.hu/blog/ 2010.01.05. 22:43:30

@internetvallalkozas.com: mi nálunk nincs precedens jog

egyforma ügyekben, sokszor teljesen ellentétes ítéletek születnek

Karoly 2010.01.05. 23:21:35

Ezen a cigis blogos történeten már sokat gondolkodtam. Reklám törvény vonatkozik ugye a legális dolgokkal, mint pl a cigi, de mi van az illegális dolgokkal, pl a kenderről szóló blog esetén, azt hagyja reklámozni a reklámtörvény? Bár más törvény biztos betílthatná, avagy megpróbálhatná...

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.01.05. 23:23:10

@Karoly: nem engedi a reklámtörvény, a fő szabály szerint csak az reklámozható, ami legális. Így pl. adóelkerülés sem reklámozható.

Marr 2010.01.06. 22:10:43

Amit én még beleraknék: szerzői jog. (Képlopások, lopott kódok, copy-paste szövegek, stb.) Értem, hogy miért nem raktad be -- ilyesmivel még egyáltalán nem foglalkoznak az illetékesek nálunk. De ahogy a dohányreklám-gyanús blogra felkapták a fejüket, bármikor bepöröghetnek lopott tartalmakon is.

Témafelvetés nem tetszett még ennyire nálad, nagyszerű.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.01.06. 22:57:47

@Marr: igen, ezek is fontos jogi kérdések, de ezeket azért általában tudják az emberek.

EdBoyWW · http://twitter.com/edboyww 2010.01.07. 08:21:43

@Marr: Annyi kiegészítés, hogy a cigiblogra sem az illetékesek "kapták fel a fejüket", hanem egy turbómagyar: www.google.hu/search?hl=hu&q=f%C3%A9lix+p%C3%A9ter&btnG=Keres%C3%A9s&meta=&aq=f&oq=

joskafiser 2010.01.08. 09:02:49

bar lehet, h elkestem, de igazan erdekelne, hogy ezek a torvenyek _PONTOSAN_ mire vonatkozak?

.hu domainre? Mo-n hostolt barmilyen domainre? magyar ceg altal birtokolt barmilyen domainre? ezek es/vagy keverekere? egyebre?

usa tulajdonu mo-n hostolt .com oldalon nem lehet fooldali pia hirdetes? vagy osztrak tulajdonu , hollandiaban hostolt .hu? magyar tulajdonu, kulfoldon hostolt .hu - .com?

itt jon elo az offline vilag elmaradottsaga az onlineval szemben. szerencsere.

az tiszta sor h magyar tulajdonu, mo-n hostolt .hu-ra mindez vonatkozik, nade az internet orszaghatarok nelkuli uzlet csokolom.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.01.08. 18:25:19

@joskafiser: a fő szabály az, hogy azokra érvényes, akik
a) magyar bejegyzésű cégek vagy magánszemély
vagy
b) a tevékenység Magyarországra irányul.
Ha ide irányul, akkor elvileg megfogható. De ezek a szabályok egyébként nem az internetre vannak kitalálva, így természetesen nem kezelik a speciális eseteket. Vagyis nem követelhet meg az Amazon-tól jegyzői bejegyzést természetesen :)
Amíg törvényhozói szinten nem tanulják meg az internetet, addig ilyen fura szabályok maradnak. tartok tőle, ha megtanulják, akkor sem lesz jobb, sőt. Ebben az országban hajlamosak a hivatalok mindent elbaszni, a kereket emelni, a kockát gurítani.

joskafiser 2010.01.09. 09:37:11

szerintem errol kellene neked postot irni. roppant fontos kerdes, amit mindenki a suba ala sopor ismeret hianyaban.

b. pontot alapban megkerdojelezem, de az a.-t is. nem veletlenul irtam peldakant fentebb.

specialis eset nincs. csak esetek vannak. mind a magyar jogalkotokkal , mnt a jog alkalmazokkal/ertelmezokkel az a baj, h nem kepesek felfogni: az internet hatarok nelkuli uzlet.

illetve ez nem is olyan nagy baj :-)

a postod elejet pontositani kellene! leirni, hogy amirol alant beszelsz az 1 darab (nevezzuk akar specialisnak -nezopont kerdese) esetre vonatkozik. magyar kft, mo-n hostolt .hu domainjere es uzletere. arra tuti. az ettol eltero esetekre reszben vagy egyaltalan nem !

[nev] (törölt) 2010.01.09. 10:35:36

adatkezelés. nem értem, hogy ebben a dologban mi a hiba. a személyes adat attól személyes, hogy egy személyhez kötődik, ergo nem lehet se eladni, se megvenni, nem kellene azzal kereskedni.

webshop. pont jó lett a szabályozás. ugye onnnan indultunk, hogy ha webáruházad van, akkor kell hozzá üzlethelyiség. ez elég hülye szabály volt. aztán sikerült átesni a ló másik oldalára, hogy semmit sem kell tenned. és most az van, hogy nem kell üzlethelyiség, de az önkormányzatnál be kell jelenteni, hogy üzemeltetsz egy boltot. mi ebben a jogi pofon?

reklám a weblapon. most komolyan mi ebben a hiba. pr cikk esetén a cím végére oda kell biggyeszteni (x). vagy a cikk végére kell egy "full disclosure". eddig is ez volt a törvény. eddig is így csinálta mindenki.

az alkohol, dohánytermék, stb. reklámozását meg nyilván tiltani kell. de azt is ki kellene mondani, hogy a termékfotó, és termék összetevőinek felsorolása nem minősül reklámnak. tehát a neten pont úgy lehetne árulni cigit, piát, mint ahogyan a trafikban is lehet. és az, hogy megjelenik egy üveg vodka az újságban még nem ösztönöz nagyobb fogyasztásra, mint az, hogy ki van téve a tescoban.

de nyilván legyen tilos azt bemutatni, hogy milyen jó fej vagy, ha iszol. miközben persze az emberek döntő többsége iszik. tehát itt egyszerűen pontosítani kellene, hogy mi számít reklámnak.

[nev] (törölt) 2010.01.09. 10:38:54

a főoldal aloldal szabály meg kétségtelen egy hülyeség. azt el kellene törölni.

joskafiser 2010.01.09. 11:17:03

latszik kutacs h tovabbra sem a foldon elsz, hanem folotte jopar centivel :-)
de te legalabb biztos pont vagy.

adatvédelem · http://www.ppos.hu 2010.10.19. 13:17:35

Ha valaki kimondottan hírlevélfeliratkozás céljából regisztrált és a regisztráció során egy aktussal (regisztráció elküldése, feliratkozom gombra kattintás) nyilkatkozata kifejezettségét is biztosította akkor hozzájárulása megadottnak tekinthető, neki hírlevél küldhető. lásd bővebben: ppos.hu
Az adatok továbbadásához, eladásához persze hogy kell a hozzájárulás, hiszen ellenkező esetben nem érvényesülhetnének az adatvédelem alapvető elvei, nem tudnánk nyomon követni személyes adataink sorsát, ami sok visszaéléshez vezetne.
Az adatvédelmi biztos folyamatosan növekvő ügyszáma (lásd adatvedelmiszakerto.hu) alapján megállapítható, hogy mind több cégnek fontos szolgáltatása jogkövető működése.

lipot 2011.01.20. 10:29:15

Olvasgattam a korábbi posztokat, belinkelt törvényeket
és lehet, hogy egyértelmű, azért mégis szeretném megkérdezni:

Alkohol tartalmú italokat szeretnék árulni a jövőben, webshopon keresztül, amelyhez nincs offline üzlet. A tevékenységi körömben 2008-óta szerepel a Csomagküldő, internetes kiskereskedelem. Igaz eddig csak offline értékesítettem, nem alkohol tartalmú termékeket.

Kell-e ezt bejelentenem, és szükséges-e hozzá engedély, ha igen hol, és milyen? Köszönöm!

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.01.20. 17:51:38

@lipot: engedély emlékeim szerint külön nem kell, de ha nem vagy bejelentkezve a helyi jegyzőhöz, akkor azt meg kell tenni.


süti beállítások módosítása