Szerintem nem is tud arról az Apple vezére, hogy amint még inkább igaza lesz, milyen csapást is mér a bannerek piacára. Steve Jobs ugyanis nem szereti a flash-t. Annyira, hogy a fontosabb termékeiben nincs is flash: se az iPhoneban, se az iPadban nem jelennek meg a flash tartalmak. A miért nem jelenik meg kérdést most nem boncolgatnám, de a következményeit, azt igen.
A hirdetéseket ugyanis - mármint a banner hirdetéseket - szinte kizárólag flash-ban készíttetik a hirdetők. Annyira így van, hogy sok esetben csak flash jelenik meg, és ha a flash nem tud megjelenni, akkor nem lesz hirdetés. Pedig a hirdetéskiszolgálók tudnak alternatív képet is megjeleníteni, vagyis ha nincs flash, akkor mondjuk egy gif jelenjen meg. De ezt a kis gif-et idő és pénztakarékosságból vagy nem csinálják meg, vagy csak valami nagyon butított, semmire se jó hirdetés lesz belőle.
Pedig már van olyan megoldás, amivel a hirdetés blokkolók blokkolhatók, de ez a megoldás a flash blokkolóval már nem bír. Ilyen esetekben is jól jönne az alternatív hirdetés megjelenítése.
Ahogy terjed az Apple flash-telensége, úgy válhat újra fontossá a nem flash hirdetés. Lehet visszalépni, és újra gif-eket gyártani, de lehet előre is menekülni, és más technológiát használni. Mindenesetre pár év, és nem lesz elég a flash-hez érteni, ha valaki bannereket készít.
Persze kérdés, mennyire fog az Apple forradalmat csinálni, és valójában ez mekkora megjelenés kiesést fog jelenteni. Sok évig alig kimutatható százalékot, tudom. De ne felejtsük el, hogy az Apple felhasználók jobbára prémium fogyasztók. Márpedig őket elveszteni - bármennyire is kevesen vannak - nem tanácsos.
Készüljünk hát arra, milyen lenne az élet flash nélkül. Steve Jobs lassan megreformálhatja a banner piaciot (is). Mondjuk rá is fér már végre.
Utolsó kommentek