A hibrid megoldások mindig érdekesek. Amikor a különféle elemeket keverjük, akkor persze az eredmény lehet nagyon rossz is, de szerencsés esetben nagyon jó dolog fog kisülni. Most egy ilyen nagyon jó dologról tudok beszámolni.
Ez a nagyon jó dolog pedig nem más, mint egy hibrid kutatás. Egészen pontosan politikai közvélemény kutatás. De mitől lesz egy kutatás hibrid?
A kutatások egyik fontos tulajdonsága, hogy milyen módszerrel készítik azokat. A módszerek közül a két legismertebb a személyes véleménykérés és a telefonos kutatás, de ezeken kívül is van számos más lehetőség, ráadásul az összes megoldás még tovább is bontható. De a lényeg: egy kutatás elvégzésekor az első lépés a módszertan "kitalálása".
A módszerek közül viszonylag újnak mondható az internetes kutatás. Ez azt jelenti, hogy valamilyen internetes eszközzel gyűjtjük a véleményeket. Jellemzően egy webes kérdőívet kell kitölteniük a megkérdezetteknek.
Az is fontos kérdés, kiket kérdezzünk meg. A módszertan kiválasztását ez is befolyásolja, hiszen érthető módon személyes kérdezéssel sokkal több társadalmi csoport elérhető, mint mondjuk telefonon vagy interneten. Ebből a szempontból az internet csak mostanában lett kis hazánkban annyira elterjedt, hogy már nemcsak az internetezők véleményét lehet megkérdezni valamiről, hanem a teljes lakosság egy-egy meghatározott csoportjára nézve reprezentatív kutatást is lehet végezni.
Persze van még egy nagyon fontos kérdés: melyik módszer mennyibe kerül. Az internet ilyen szempontból elég jó. Relatíve olcsó, ráadásként elég gyors is tud lenni. Persze a gyorsaság hátterében kell lennie valamilyen megbízható adatbázisnak, szakmai nyelven panelnek, aminek ismertek a tagjai (társadalmi státusza), és megkereshetőek célzottan egy-egy kérdőív kitöltésére.
De mi történik akkor, ha olcsó, gyors megoldást akarunk, de az internettel nem tudjuk a teljes célcsoportot elérni? Nos, ilyenkor lehet hibrid megoldást csinálni: ahol az internetes lekérdezés reprezentatív, ott interneten végezzük a kutatást, és ezt kiegészítjük a többi csoportot lekérdező egyéb eszközzel, pl. telefonos kutatással.
De mennyire lehet ez a módszer pontos? Nos, ezt tesztelte az elmúlt időszakban az NRC kutatócég. Volt most ugyanis egy olyan esemény, ami nagyon gyorsan megmutatja, mennyire jó egy kutatás: a parlamenti választások.
Az NRC kutatója, Kurucz Imre készített egy hibrid kutatást, és ezt a blogján végig be is mutatta. Ennek eredményeképpen még a választás első fordulója előtt nyilvánosságra is hozta a hibrid kutatás által megjósolt eredményt. Ezt:
- Fidesz-KDNP: 53%
- MSZP: 19%
- Jobbik: 19%
- LMP: 6%
- MDF: 3%
Az eredmények pedig ezek lettek:
- Fidesz-KDNP 53% helyett: 52,71%
- MSZP 19% helyett: 19,29%
- Jobbik 19% helyett: 16,66%
- LMP 6% helyett: 7,48%
- MDF 3% helyett: 2,67%
Elég pontos?
A kutatásról részletek Imre blogján, érdemes végigolvasni:
Választási előrejelzés - mit mond az online? - március 13.
Választási előrejelzés - mit mond a hibrid? - április 9., 2 nappal a választás előtt
Működik! - Jól vizsgázott választási előrejelzésünk - április 13.
Összességében elmondhatjuk: mára az online kutatás már bőven túllépett az interneten, és szinte bármilyen témában alkalmas lehet a lakosság egy-egy csoportjának általános és reprezentatív mérésére.
Megjegyzés: a szerző az NRC-nek is ad kommunikációs tanácsokat.
Utolsó kommentek