Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Androsz: Hát, sajnos a legjobb ma semmivel sem viccelni. Valaki biztosan megsértődik rajta, és ma már minde... (2023.05.01. 15:40) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (596) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (9) ebusiness (107) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (212) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (119) hiba (112) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (62) keresőmarketing (233) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) mediahungary (3) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (42) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1364) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (83) tartalommarketing (4) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (434) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (4) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Etikus reklám?

Címkék: onlinemarketing

2010.06.08. kedd 23:18 Konrad

Az Indexen futottam bele egy topicba, ami az etikus reklámról szól. Pontosabban arról, van-e értelme etikus reklámról beszélni. A topic indítója egy ismert szélsőséges álláspontot képvisel, és a reklámok fölöslegességéből indul ki.

Ugyanakkor maga az alapkérdés elég érdekes. Süldő ifjú koromban, amikor még elsősorban érdekelt csak a marketing és a reklám szakma, de sem tanulmányaim, sem tapasztalataim nem voltak különösebben mélynek mondhatóak, azt gondoltam, minden reklám megengedhető. Aztán egy kedves barátommal volt egy hajnalig tartó vitánk (olyan éjfél körül kezdtük, és a végére konkrétan felkelt a nap), ahol arról akart meggyőzni, hogy az akkoriban iszonyú népszerű gerappa (Renault Clio) reklám nem vicces, hanem káros. Nem a reklám megléte miatt, hanem az az üzenet, ami átjön: ha ennyire retardált vagy, akkor vedd meg ezt az autót.

Ez a beszélgetés és az ott elhangzott érvek elég mélyen hatottak rám, és sok dolgot látok azóta máshogy. Konkrétan: ezt a vitát ha ma megismételnénk, nem lenne sok vita. Egyetértenék Tamás barátommal.

A reklám ugyanis sokkal több, mint a piacgazdaság egyik olyan eleme, amely a vásárlási döntéseket segíti. A reklám egy kicsit a kultúránk része, egy kicsit a környezetünk formálója, egy kicsit az alapműveltség. Szomorú, de áthatja a mindennapokat. Kikerülhetetlen.

A reklám tehát nem állhat meg önmagéban a piacgazdaság logikája szerint, a reklámnak van társadalmi hatása. És ezen társadalmi hatás miatt nagyon fontos, hogy milyen jellegű üzeneteket ad át.

Éppen ezért szerintem igenis kérdés az, hogy a reklám etikus-e. Van annak értelme, hogy reklámetikáról beszéljünk. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy az etika nem abszolút fogalom, az etika változik. Az, hogy mi etikus, kortól és kultúrától függ. Míg az egyik országban szabad viccelődni valamivel, lehet, a másikban azért börtön jár. És itt most nem a totalitárius vagy vallási alapokon szerveződő államokra gondolok, hanem a mindennapok gondolkodására.

Egy reklám etikussága tehát igenis fontos kérdés. Nem azért, mert ettől függ a kampányunk eredményessége, hanem mert nagyban befolyásolja a cégünkről alkotott képet.

Ez tehát a válaszom az Index fórumán feltett kérdésre: van értelme etikus reklámról beszélni és igenis vannak etikus reklámok.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr362067769

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karoly 2010.06.09. 02:04:32

Egy kérdés: Don volt?

Másik: Ez kb az, amikor a plusssssz reklám óta a hószú sz elfogadottá vált a plusz szóban? Bár nem etika konkrétan, de mégis, szerintem...

algi 2010.06.09. 13:36:56

Én nem értem, hogy ez hogyan lehet bárkinek is kérdés. Úgy értem: a mai kapitalista világban minden embernek az a szerepe, hogy versengjen és minél nagyobb haszonra tegyen szert, vagyis minden embernek ugyanolyan önző a szerepe, mint a reklámkészítőké - és mégis: a többi embertől elvárjuk, hogy etikusan viselkedjenek. Miért pont a reklámkészítőktől ne várnánk el?

Gondos Redőnyös · http://gondosredonyos.hu 2010.06.09. 18:59:07

Persze, hogy van etikus reklám! Oké, sokan etikátlannak tartják már önmagában az is, ha el akarnak nekik adni valamit. Na de könyörgöm. Mi lenne, ha egy szép napon már senki nem akarna eladni? Honnan lenne mosógépünk, kenyerünk, autónk, biciklink, tévénk, kanapénk, redőnyünk, és ezer más dolgunk?

Megtermelnénk mindent otthon? Kötve hiszem!

Szerintem az a jó, és etikus reklám, ami nem eladni akar, hanem eléri, hogy venni akarjanak tőle valamit, amitől elégedettebbek lesznek. És ez egy nagy különbség!

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2010.06.09. 22:55:35

@Gondos Redőnyös: A reklámot a termeléssel keverni, hm, érdekes gondolat.

Valahol elcsíptem fél füllel, hogy az USA-ban lehet összehasonlító reklámot csinálni (a "Hagyományos Mosópor" még a perig se jutna), mindössze egy kikötés van: igazat kell állítani. Szerintem ez rendben van.

Na de ha már etika: szerintem az etikátlan, meg fertőzi a lelkeket, hogy minden, mégolyannyira tartós terméket is úgy terveznek, hogy 1 év után dobd el. Nagyapám nagyapámtól örökölte a hátmosókeféjét, én meg már a harmadikat veszem, mert 2 év után széthullott (csak hangulatlefestő példa, nincs valóságtartalma).

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.06.09. 23:18:09

@ern0: Lehet nálunk is összehasonlító reklám:
2008. évi XLVIII. törvény
a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól
(...)
összehasonlító reklám: olyan reklám, amely közvetve vagy közvetlenül felismerhetővé tesz más, a reklámozóéval
azonos vagy ahhoz hasonló tevékenységet folytató vállalkozást vagy ilyen vállalkozás által előállított, forgalmazott
vagy bemutatott, a reklámban szereplő áruval azonos vagy ahhoz hasonló rendeltetésű árut,

(...)
13. § (1) Az összehasonlító reklám
a) nem sértheti más vállalkozás vagy annak cégneve, áruja, árujelzője vagy egyéb megjelölése jó hírnevét,
b) nem vezethet összetévesztésre a reklámozó és az azonos vagy hasonló tevékenységet folytató más vállalkozás,
illetve annak cégneve, áruja, árujelzője vagy egyéb megjelölése között,
c) nem vezethet más vállalkozás vagy annak cégneve, áruja, árujelzője vagy egyéb megjelölése jó hírnevéből adódó
tisztességtelen előnyszerzésre, és
d) nem sértheti más vállalkozás áruja, illetve annak a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás
tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 6. §-ában rögzített jellemzői utánzásának tilalmát.
(2) Az összehasonlító reklám
a) kizárólag azonos rendeltetésű vagy azonos szükségleteket kielégítő árukat hasonlíthat össze,
b) tárgyilagosan köteles összehasonlítani az áruk egy vagy több lényeges, meghatározó, jellemző és ellenőrizhető
tulajdonságát,
c) ha tartalmazza az áruk árainak összehasonlítását, köteles azt tárgyilagosan bemutatni,
d) eredetmegjelöléssel rendelkező termékek összehasonlítása esetén kizárólag azonos eredetmegjelölésű termékekre
vonatkozhat.
(3) Jogszerű összehasonlító reklám esetében a védjegyjogosult kizárólagos használati joga alapján nem léphet fel
védjegyének az összehasonlító reklámban történő - a célnak megfelelő módon megvalósuló - használatával szemben,
feltéve, hogy a védjegy használata elengedhetetlen az összehasonlításhoz és nem haladja meg a feltétlenül szükséges
mértéket.

algi 2010.06.12. 00:39:16

Magyarországra nem jutottak el a Mediamarkt vs. Saturn reklámok?


süti beállítások módosítása