Az Indexen futottam bele egy topicba, ami az etikus reklámról szól. Pontosabban arról, van-e értelme etikus reklámról beszélni. A topic indítója egy ismert szélsőséges álláspontot képvisel, és a reklámok fölöslegességéből indul ki.
Ugyanakkor maga az alapkérdés elég érdekes. Süldő ifjú koromban, amikor még elsősorban érdekelt csak a marketing és a reklám szakma, de sem tanulmányaim, sem tapasztalataim nem voltak különösebben mélynek mondhatóak, azt gondoltam, minden reklám megengedhető. Aztán egy kedves barátommal volt egy hajnalig tartó vitánk (olyan éjfél körül kezdtük, és a végére konkrétan felkelt a nap), ahol arról akart meggyőzni, hogy az akkoriban iszonyú népszerű gerappa (Renault Clio) reklám nem vicces, hanem káros. Nem a reklám megléte miatt, hanem az az üzenet, ami átjön: ha ennyire retardált vagy, akkor vedd meg ezt az autót.
Ez a beszélgetés és az ott elhangzott érvek elég mélyen hatottak rám, és sok dolgot látok azóta máshogy. Konkrétan: ezt a vitát ha ma megismételnénk, nem lenne sok vita. Egyetértenék Tamás barátommal.
A reklám ugyanis sokkal több, mint a piacgazdaság egyik olyan eleme, amely a vásárlási döntéseket segíti. A reklám egy kicsit a kultúránk része, egy kicsit a környezetünk formálója, egy kicsit az alapműveltség. Szomorú, de áthatja a mindennapokat. Kikerülhetetlen.
A reklám tehát nem állhat meg önmagéban a piacgazdaság logikája szerint, a reklámnak van társadalmi hatása. És ezen társadalmi hatás miatt nagyon fontos, hogy milyen jellegű üzeneteket ad át.
Éppen ezért szerintem igenis kérdés az, hogy a reklám etikus-e. Van annak értelme, hogy reklámetikáról beszéljünk. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy az etika nem abszolút fogalom, az etika változik. Az, hogy mi etikus, kortól és kultúrától függ. Míg az egyik országban szabad viccelődni valamivel, lehet, a másikban azért börtön jár. És itt most nem a totalitárius vagy vallási alapokon szerveződő államokra gondolok, hanem a mindennapok gondolkodására.
Egy reklám etikussága tehát igenis fontos kérdés. Nem azért, mert ettől függ a kampányunk eredményessége, hanem mert nagyban befolyásolja a cégünkről alkotott képet.
Ez tehát a válaszom az Index fórumán feltett kérdésre: van értelme etikus reklámról beszélni és igenis vannak etikus reklámok.
Utolsó kommentek